עבור לתוכן העמוד
Menu

השקט ברצועת עזה: ממתינים להחלטות מטהראן?

בגבול רצועת עזה שורר כבר כמה שבועות שקט יחסי וגם היקף ההפגנות על הגדר בימי שישי פחת • מדובר ברגיעה זמנית שיש לה כמה סיבות, בתנועת פת"ח קושרים את השקט בהנחיות המגיעות מאיראן ובהמתנה להרכבת הממשלה החדשה בישראל

מזה כמה שבועות שורר שקט יחסי בגבול רצועת עזה עם ישראל,אין כמעט שיגורים של בלוני תבערה או "טיפטוף" של רקטות לעבר עוטף עזה. גם עוצמת ההפגנות מדי יום שישי על גדר הגבול עם ישראל פחתה וגם מספר המשתתפים בהן ירד באופן ניכר, נראה כי הרחוב העזתי חש כי הוא מיצה לחלוטין את ההפגנות האלה למרות שמטה "צעדות השיבה", המורכב מנציגי כל הפלגים, מתעקש להמשיך בהן.

סוד גלוי הוא כי בתוך הנהגת חמאס יש כבר תקופה ארוכה ויכוח על הצורך להמשיך בהפגנות האלה שהביאו רק למאות הרוגים ולאלפי פצועים מקרב תושבי הרצועה.

האם מתקפה איראנית נגד ישראל היא בלתי נמנעת?

בכיר חמאס אחמד יוסף מתח ביקורת קשה ב-15 באוקטובר על צעדות השיבה והזהיר כי המחאה העממית נגד שלטון חמאס עלולה להתחדש ואמר:

"צעדות השיבה הגיעו למבוי סתום, אין להן הישגים, ההפגנות של תנועת "רוצים לחיות" (בידנא נעיש-בערבית) בתוך הרצועה עלולות להתחדש".

עפ"י גורמים ברצועה, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, הוא שמתעקש להמשיך את צעדות השיבה מחשש שהפסקתן תיחשב ברחוב העזתי ככישלון אישי שלו למרות שהוא יודע היטב שהן להן שום הישג. היעדים העיקריים שנקבעו להן כמו ישום "זכות השיבה" בתוך שטחי מדינת ישראל ושבירת המצור הישראלי לא הושגו –  צה"ל עמד בהצלחה במשימת ההגנה על הגבול וסיכל את כוונות מארגני ההפגנות.

אולם, גורמים בכירים בפת"ח ברצועה מציעים שורה של הסברים לשקט היחסי ברצועת עזה בשבועות האחרונים מעבר ל"עייפות החומר" של המשתתפים בצעדות השיבה.

א.הנחייה של איראן לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי לשמור על פרופיל נמוך בגבול עם ישראל מכיוון שהיא מתכננת תקיפה של מטרות בתוך שטח ישראל ומעוניינת להשתמש ברקטות שבידי חמאס והגיהאד האסלאמי נגד ישראל בעיתוי שמתאים לה כדי לרסן את התגובה הישראלית במקרה של תקיפה איראנית, לכן מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי ממתינים להנחיות של הגנרל קאסם סולימאני.

ב. החלטה של ראשי חמאס והגיהאד האסלאמי להמתין לתוצאות המגעים הפוליטיים להרכבת ממשלה חדשה בישראל, ראשי ארגוני הטרור חוששים כי ממשלה חדשה בראשות מפלגת "כחול לבן" תעצור לחלוטין את הסיוע הכספי הקטארי החודשי לרצועה בסך עשרות מיליוני דולרים ואת הבנות הרגיעה ותפעל לחיסול מיידי של התשתית הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי, לכן  הם מעדיפים להמתין ולא להסלים את המצב הביטחוני עד שתתברר תמונת המצב הפוליטית בישראל.

ג. המשך המאמץ המצרי להרגיע את חמאס והג'יהאד האסלאמי, בשבוע שעבר הזמינו ראשי המודיעין המצרי את ראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי לביקור בקהיר, בראש משלחת הג'יהאד האסלאמי עמד מנהיג הארגון זיאד נח'אלה וחברי הלשכה המדינית של הארגון נאפז עזאם וח'אלד אלבטש.

בעקבות המפגש שיחררה מצרים 100 פעילים של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי שהיו עצורים בבתי הכלא במצרים. בין היתר שוחרר ממעצר פעיל הארגון אחמד טאפש שנעצר במצרים בחודש שעבר ושהפרשן המצרי הידוע עמרו אדיב האשים אותו כי היה מעורב בארגון ההפגנות נגד הנשיא א-סיסי.

המחווה המצרית נחשבת לחריגה, אך נראה כי מצרים מעוניינת בהמשך השקט ברצועת עזה כדי לקדם את הבנות הרגיעה ואת יוזמתה להשגת פיוס פנים פלסטיני.

בחודש פברואר האחרון שיחררה מצרים מהכלא המצרי 4 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס שנעצרו במעבר רפיח בעת שהיו בדרכם לאימונים צבאיים באיראן.

בהחלט יתכן שכל ההסברים האלה הם נכונים ורצועת עזה בהמתנה לקראת ההתפתחויות הבאות, ברור שהשקט היחסי השורר ברצועה הוא זמני מכיוון שהמצור הישראלי על הרצועה נמשך ולא יושמו עדיין כל הבנות הרגיעה שאמורות לשפר את המצב ההומניטארי ברצועה.

ארגוני הטרור ברצועה שואבים את הלגיטימציה שלהם מהמאבק נגד ישראל, לכן, אין ללכת שולל אחרי השקט המדומה הזה, הטרור נגד ישראל יתחדש ברגע שהוא ישרת את האינטרסים של ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי, מדובר ברגיעה זמנית בלבד.