עבור לתוכן העמוד
Menu

הר הבית: לנטרל את הנפץ

ישראל חייבת לעצור בהקדם את ההתדרדרות במצב הביטחוני בהר הבית ולסיים את משבר שער הרחמים • הדבר מחייב פעילות מדינית מואצת מול ירדן בשילוב מדיניות ביטחונית תקיפה במזרח ירושלים

העימותים האחרונים בהר הבית ממחישים כמה נפיץ הוא המקום הקדוש ששמו הוא הר הבית.

הזמן פועל לרעתה של ישראל בכל הקשור למשבר שער הרחמים, ככל שמתארך המשא ומתן עם ירדן על גורל המקום כך גוברת רמת הנפיצות של המצב הביטחוני בשטח. הירדנים גוררים רגלים במגעים עם ישראל כדי "לסחוט את הלימון  עד הטיפה האחרונה" אחרי שהם היו אלה שיזמו את המשבר והפרו את הסטטוס קוו, עכשיו מתערבים גם הפלסטינים בנעשה כדי להתסיס את האווירה ולרכוב על הגל ביחד עם הירדנים.

הנפץ להסלמה ביטחונית ואינתיפאדה חדשה טמון בהר הבית. עבדאללה מלך ירדן ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יודעים היטב שאין קל ומהיר יותר מלהדליק את השטח באמצעות יצירת משבר בהר הבית.

האינטרס המדיני והביטחוני של ישראל הוא לסיים ככל המהר את המשבר בהר הבית ולא לאפשר לירדן, שהיא האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים לנקוט סחבת בנושא.

ההתארכות של המשבר והדיונים בבית משפט השלום בירושלים רק מסבכים את המצב בשטח ומגבירים את האווירה המתוחה.

ראש הממשלה נתניהו צריך לכנס את הקבינט הביטחוני ולקבל את ההחלטות הדרושות בנושא שער הרחמים, להמשיך במגעים מואצים עם ירדן ובמידת הצורך להפעיל גם את ממשל טראמפ שילחץ על עבדאללה מלך ירדן להביא לסיום מהיר של המשבר.

האופן שבו ניהלה ישראל את משבר שער הרחמים עד כה פגע בריבונות הישראלית בהר הבית. היא לא איתרה מראש את ניצני המשבר מבחינה מודיעינית ונתנה לו להתפתח למימדים מדאיגים במקום לקטוע אותו באיבו.

לירדנים ולפלסטינים יש שתי מטרות בהעצמת המשבר, האחת להשפיע על הבחירות בישראל ולסבך אותה בפרשת שער הרחמים כדי לפגוע בממשלת הימין בראשות נתניהו והשניה לאותת לממשל טראמפ לקראת פרסום "עסקת המאה" כי הם לא יוותרו לשום גורם על הריבונות בהר הבית ובמזרח ירושלים.

הר הבית: תחנת המשטרה עלתה באש – הר הבית נסגר

האינטרס שלהם הוא להציג את ישראל כמי שאיננה מאפשרת את חופש הפולחן במקום הקדוש למוסלמים ולנוצרים בירושלים וממילא היא איננה שולטת מבחינה ביטחונית בהר הבית כשהראיה לכך היא העימותים הנמשכים במתחם והשימוש בכוח ע"י המשטרה.

אירוע השלכת בקבוק התבערה לעבר נקודת המשטרה בהר הבית הוא חמור ומהווה פגיעה בסמל הריבונות הישראלית במקום, מאז הפיגוע במתחם הר הבית ביולי 2017 שבו נרצחו 2 שוטרים ישראלים מירי 3 מחבלים מאום אלפחם, לא הייתה פגיעה בשוטרים או בעמדות המשטרה במתחם.

ביקור סגל המשטרה הבכיר אתמול על הר הבית לאחר המהומות //צילום: דוברות המשטרה
ביקור סגל המשטרה הבכיר אתמול על הר הבית לאחר המהומות //צילום: דוברות המשטרה

גורמים בתנועת פת"ח במזרח ירושלים אומרים כי הפת"ח אחראי להסלמה בהר הבית וכי החליט להיכנס לתמונה, נוכח הפגיעה של ישראל בראשי ועובדי הווקף המוסלמי, ולהוביל את האירועים וההתנגדות לישראל כפי שעשה במשבר המגנומטרים בקיץ 2017.

ראשי הווקף האסלאמי ופעילי הפת"ח פועלים עכשיו יחדיו כדי להתסיס את השטח.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שומר על פרופיל נמוך עפ"י סיכום מראש עם עבדאללה מלך ירדן כדי לתת לו להיות המוביל בתוקף היותו האפטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

גורמים בפת"ח אומרים כי המגמה היא למשוך את המצב המתוח בהר הבית עד לסוף החודש כדי "להתחבר" לאירועי "יום האדמה" ב-30 במרץ ול"צעדת המיליון" שמתכנן ארגון חמאס על גבול רצועת עזה לציון יום השנה הראשון לצעדות השיבה ולהביא לפיצוץ ביטחוני בשטח כמה ימים לפני הבחירות לכנסת ב-9 באפריל, לכן, ישראל צריכה לפעול במהירות כדי לסיים את משבר שער הרחמים.

עפ"י גורמים במשטרת ירושלים, בחיפושים בהר הבית אמש נתפסו בקבוקי תבערה שהוכנו מראש, זיקוקין ועוד אמצעים שבהם תכננו הפלסטינים להשתמש בעימותים עם המשטרה.

כיצד הוכנסו אמצעים אלה להר הבית? האם הווקף המוסלמי סייע בהברחתם לתוך המתחם? מי הכין אותם ומי השליך את בקבוק התבערה לעבר נקודת המשטרה בתוך שטח הר הבית?

המשטרה והשב"כ הם שצריכים לתת את התשובות לשאלות האלה כולל השאלה מדוע לא סוכלו הפעולות האלה מבעוד מועד.

נוכח האירועים האלימים האחרונים ולקראת תפילת יום השישי,חייבים גורמי הביטחון לעשות מעצרי מנע בקרב פעילי הפת"ח במזרח ירושלים ולעצור את המסיתים ומארגני המהומות שהינם מוכרים היטב לשב"כ ולמשטרה, הפעולות האלה נחוצות כדי למנוע הסלמה נוספת.

במקביל, חייב הדרג המדיני להאיץ את המגעים עם ירדן ולהגיע להסכמות בקשר למתחם שער הרחמים שימנעו גם את המשך ההתדיינות בבית משפט השלום.

ישראל חייבת לנטרל את המצב הנפיץ שנוצר ויפה שעה אחת קודם,הדבר מחייב פעילות מדינית מהירה בשילוב מדיניות ביטחונית תקיפה במזרח ירושלים.