עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ חוששת – ישראל בדרך לסיפוח חלקים מיו"ש

זעם רב שורר ברש"פ וברחוב הפלסטיני בעקבות הודעת הממשל האמריקני בעניין ההתנחלויות, יו"ר הרש"פ נערך למאבק בחזית המדינית נגד ההכרזה • ההודעה האמריקנית לא תביא לגל של הפגנות בשטחים, ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי ינסו לבצע פיגועים בטווח הזמן הקרוב נגד המתנחלים ביו"ש

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, פתח בשורה של התייעצויות עם ההנהגה הפלסטינית כיצד להגיב על ההכרזה האמריקנית בדבר הלגיטימציה של ההתנחלויות הישראליות בגדה. במקביל דרשה הרש"פ כינוס דחוף של הליגה הערבית כדי לדון בנושא ושגרירה ריאד מנצור מקיים התייעצויות לקראת הדיון במועצת הביטחון של האו"ם היום.

מזכ"ל אש"פ צאיב עריקאת הודיע כי הפלסטינים יפנו גם לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ההכרזה.

ההודעה האמריקנית בנושא ההתנחלויות הפתיעה את הרש"פ, היא התפרסמה לפני שפורסם החלק המדיני של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, ההתפתחויות הפוליטיות בישראל דחו את פרסום תוכנית השלום האמריקנית למועד בלתי ידוע.

איראן מוציאה לפעול את התכנית להשתלט על שיקומה של סוריה

הודעת שר החוץ פומפיאו באה גם כמה ימים לאחר שארה"ב נחלה מפלה באו"ם בעניין אונר"א כאשר העצרת הכללית העבירה ברוב קולות את ההחלטה להאריך את מנדט הארגון.
אין ציפיות גדולות ברחוב הפלסטיני מההתיעצויות שעורך מחמוד עבאס ומהצעדים שהוא מתכנן לנקוט בזירה המדינית. הפלסטינים עדיין לא שכחו את הכרזתו של עבאס בדבר הפסקת ההסכמים עם ישראל לאחר הריסת הבתים בואדי אלחומוס בדרום ירושלים לפני כמה חודשים. כזכור עבאס הורה להקים ועדה שתמליץ לו כיצד ליישם את החלטתו, מאז נעלמו עקבותיה של הועדה ושום דבר לא קרה בפועל. הרש"פ ממשיכה בהתנהלותה הרגילה מול ישראל כולל בתיאום הביטחוני עם השב"כ הישראלי, בדיעבד נראה כי הצהרת מחמוד עבאס והקמת הועדה נועדו לספוג ולהכיל את הזעם הרב ששרר אז ברחוב הפלסטיני בעקבות הריסת הבתים.

ההחלטה של ממשל טראמפ בעניין ההתנחלויות לא הפתיעה את הרחוב הפלסטיני אשר התרגל להצהרות מהסוג הזה אחרי ההצהרות כי ירושלים היא בירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים וההכרה האמריקנית בסיפוח רמת הגולן.

הפלסטינים רואים בהכרזת שר החוץ פומפיאו על ההתנחלויות צעד מכין לקראת הכרזה של ישראל על סיפוח 60 אחוזים משטחי הגדה ובהם בקעת הירדן.

הכדור עבר כעת למגרשו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא יכול להגיב להכרזה האמריקנית ולבצע לאלתר שורה של החלטות שהתקבלו כבר במועצה המרכזית של אש"פ, לבטל או להשעות את ההכרה במדינת ישראל ואת הסכמי אוסלו.

ישום החלטות כאלה פירושו עימות חזיתי בין הרש"פ למדינת ישראל שיביאו לקריסת שלטון הרש"פ, דבר שמחמוד עבאס איננו מעוניין בו, הוא רואה בהקמת הרש"פ "הישג לאומי" ואיננו ממהר לאבד את הקלף החשוב הזה.

הממשל האמריקני הכין את ההכרזה הזו זמן רב, הוא התייעץ עם ישראל מראש תוך הפקת לקחים לגבי התגובות הצפויות ברש"פ, במזה"ת ובקהיליה הבינלאומית מההכרזות הקודמות בעניין ירושלים ורמת הגולן, האמריקנים פירסמו אמנם אזהרת מסע לאזרחים האמריקנים לגבי ביקורים באזור אך נראה שהם מעריכים כי הפלסטינים יבלעו גם הפעם את הגלולה המרה מבלי להגיב באינתיפאדה אלימה.

כשפורסמה ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל והשגרירות האמריקנית הועברה לירושלים, היו הפגנות ענק על גדר הגבול ברצועת עזה שבהן נהרגו כ-70 פלסטינים מאש צה"ל ומאות נפצעו, הפעם המצב שונה, מטה צעדות השיבה ברצועה הודיע על דחיית ההפגנות ביום שישי הקרוב כדי לתת הזדמנות לתושבי הרצועה לבקר את משפחות ההרוגים והפצועים בסבב הלחימה האחרון, אולם, למעשה מדובר ברצון של כל הפלגים הפלסטינים להמשיך ולשמור על הפסקת האש עם ישראל ולהימנע מהתדרדרות במצב הביטחוני.

ההצהרה של מייק פומפיאו נתפסת ברחוב הפלסטיני כהרס החלומות של הפלסטינים והשפלתה של הרש"פ שאימצה את דרך המאבק המדיני וההסתמכות על החוק הבינלאומי.
רסאן דגלאס, האחראי על תיק המאבק בהתנחלויות בצפון הגדה אמר לאתר הפלסטיני "דוניא אלווטן" ב-19 בנובמבר כי ההודעה האמריקנית היא בבחינת "דיו על הנייר" וכי הפלסטינים יתמודדו עמה בהגברת "ההתנגדות העממית" בשטח.

ספק רב אם ההכרזה האמריקנית בנושאי ההתנחלויות תצית גל של הפגנות בשטחים, הרחוב הפלסטיני כבר התרגל להצהרות הפרו ישראליות היוצאות מממשל טראמפ, יו"ר הרש"פ איננו רוצה בהפגנות ענק שאותן עלול מבחינתו לנצל ארגון חמאס כדי לזעזע את שלטונו בגדה.

לא מן הנמנע שבטווח הזמן הקרוב ינסו "החוליות הרדומות" של חמאס או הג'יהאד האסלאמי בגדה לבצע פיגועים נגד מתנחלים ביהודה ובשומרון כדי להביע את המחאה הפלסטינית על ההכרזה האמריקנית בעניין הלגיטימיות של ההתנחלויות.