עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ וחמאס חוששים – אישור הגינוי באו"ם לחמאס יוביל לחיסולים

הרש"פ ותנועת חמאס פועלות יחדיו להכשיל הצעת החלטה אמריקנית באו"ם המגנה את ירי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל • בחמאס חוששים כי אם תעבור ההחלטה יהיה בכך מתן "אור ירוק" לישראל לחסל את בכירי התנועה ולכבוש את רצועת עזה כדי לנקותה מרקטות ומנהרות

למרות ששיחות הפיוס בקהיר נכשלו, למרות שהסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על רצועת עזה נמשכות ולמרות חילוקי הדעות התהומיים בין פת"ח לחמאס ב-10 השנים האחרונות, הרש"פ ותנועת חמאס מאחדות כוחות להכשיל את הצעת ההחלטה האמריקנית הצפויה לעלות להצבעה בסדר היום של העצרת הכללית של האו"ם ביום חמישי הקרוב.

את הצעת ההחלטה יזמה ומובילה השגרירה ניקי היילי שעומדת לפרוש בקרוב מתפקידה באו"ם והיא כוללת דרישה לגנות את ירי הרקטות לעבר ישראל וההסתה לאלימות מצד חמאס.

האו"ם נקרא לגנות את השימוש שעושה חמאס במשאבים האזרחיים לטובת המשאבים הצבאיים.

השגרירה היילי והשגריר הישראלי באו"ם דני דנון, עושים מאמצים אינטנסיביים בקרב שגרירי במדינות החברות באו"ם כדי להעביר החלטת גינוי לחמאס. הרעיון הוא להשיג גינוי בינלאומי נרחב לפעולות הטרור של חמאס דבר שמכניס ללחץ את ארגון הטרור וגם את אש"פ.

מנהיג ארגון החמאס, אסמעיל הניה, שוחח בטלפון עם ג'ווד זריף, שר החוץ של איראן, וביקש ממנו להתעמת עם הצעת ההחלטה האמריקנית באו"ם לגנות את חמאס ולנסות להכשילה.

ריאד מנצור, שגריר אש"פ באו"ם פועל נמרצות להכשיל את ההצעה האמריקנית וטוען שהיא "נועדה לפגוע בעם הפלסטיני כולו".

בסוף השבוע שעבר קרא חוסיין א-שיח', חבר הוועדה המרכזית של פת"ח למדינות החברות באו"ם לדחות את הצעת ההחלטה האמריקנית המגנה את חמאס והביע התנגדות לנוסח ההחלטה האמריקנית.

הגדיל לעשות עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, אשר אמר ב-2 בדצמבר כי הצעת ההחלטה האמריקנית היא "הצעה גזענית" וכי הפלסטינים יתעמתו איתה בכל הדרכים מכיוון שהיא מזיקה למאבקם של הפלסטינים.

"חמאס היא מתוכנו ואנו שייכים לה, יש לה נוכחות בולטת בקרב העם הפלסטיני ואנו מתנגדים לכל החלטה שהופכת את "ההתנגדות" לפושעת, לא נותיר את חמאס להילחם לבדה" הדגיש זכי.

בצעד חסר תקדים יצא מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, לשבח את עמדתה של הרש"פ, הוא ציין לשבח את פעילותו של ריאד מנצור השגריר הפלסטיני באו"ם ותיאר את עמדת הרש"פ במילים "עמדה אחראית שמביעה אחריות לאומית לעם שנתון תחת כיבוש".

אסמעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שיגר איגרת  לנשיא העצרת הכללית של האו"ם שבה הוא מחה על הכוונה לקיים את ההצבעה שתגנה את ארגונו "אנחנו תנועת שחרור לאומית ולא ארגון טרור" טען הניה.

 

ממה חוששים הפלסטינים?

 

תנועת פת"ח או הרש"פ חוששים מהיווצרות תקדים שבו האו"ם מגנה בעצרת הכללית פעילות טרור נגד ישראל שלה הם קוראים "התנגדות לגיטימית" לכיבוש.

גם תנועת פת"ח מגדירה את עצמה כ"תנועת שחרור לאומית"  והיא טוענת ש "התנגדות לכיבוש" היא פעולה לגיטימית עפ"י החוק הבינלאומי, יש פה משחק כפול, בעוד אש"פ התנער מהטרור בהסכמי אוסלו, תנועת פת"ח מעולם לא ויתרה על עקרון "המאבק המזויין " בישראל, בכירי פת"ח מחזיקים את המקל משני קצותיו.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי האחדות שמפגינים פת"ח וחמאס בנושא משקפת את העובדה  שתנועת פת"ח שומרת לעצמה את האופציה לחזור בעתיד ל "מאבק מזויין" בישראל אם לא תהייה פריצת דרך משמעותית של המבוי הסתום בתהליך המדיני ולחבור לארגון חמאס בדרך "ההתנגדות" (טרור).

לכן, אומר הגורם הבכיר, תנועת פת"ח מגנה על חמאס כפי שתגן על כל פלג פלסטיני אחר שיאמץ את עיקרון "ההתנגדות", בסופו של הדבר המטרה שלנו היא זהה לשחרר את "פלסטין" ולהקים מדינה עצמאית שבירתה ירושלים, המחלוקת היא רק על הדרך.

בצמרת חמאס חוששים שהצלחת המהלך האמריקני להשיג גינוי לחמאס בעצרת הכללית של האו"ם תיתן "אור ירוק" לישראל להתנקש בחיי בכירים בחמאס בתירוץ כי מדובר בטרוריסטים.

רק באחרונה הוכנס צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס לרשימת הטרור האמריקנית שבה כבר נמצאים בכירי התנועה אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא ופתחי חמאד.

חשש נוסף בחמאס הוא שאם תעבור הצעת ההחלטה האמריקנית באו"ם ייתן הדבר לגיטימציה לישראל לכבוש את רצועת עזה כדי לחסל את היכולות הצבאיות של הארגון ולמסור את הרצועה לגורם מקומי או ערבי.