עבור לתוכן העמוד
Menu

הרשות הפלסטינית וקיזוז הכספים על ידי ממשלת ישראל

הרצח המזעזע ליד ירושלים עורר מחדש את הסוגיה של עצירת התשלומים למחבלים על ידי הרש"פ • ממשלת ישראל העבירה חוק בנושא והייתה אמורה ליישם אותו החל מלפני שבוע
רצח אורי אנסבכר ז"ל בת ה-19, העלאה מחדש את הסוגיה של תשלום המשכורות ברשות הפלסטינית והחזיר אותנו אל החוק אותו הייתה אמורה ממשלת ישראל ליישם בהתאם לחוק שעבר בקריאה שלישית בכנסת של ח"כ אבי דיכטר וח"כ אלעזר שטרן שבבסיסו מחקרו של תא"ל במיל. יוסי קופרווסר על תשלומי הרש"פ למחבלים בני משפחותיהם. אנסבכר ז"ל נרצחה ביום שישי ביער ליד ירושלים.

לקריאה נוספת:

להלן ראיון שהעניק תא"ל במיל. קופרווסר בסוגיה בסוף חודש דצמבר:
הפיגוע הקשה בעפרה ביום ראשון בערב שוב העלה על סדר היום את נושא המשכורות שמעניקה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם. רבים יודעים שהרשות מממנת את המחבלים כשהם נמצאים בכלא בישראל וגם לאחר מכן, אבל תת אלוף במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שהתארח היום (ג') באולפן ynet, סיפק כמה נתונים מפתיעים על עומק התמיכה הזאת ועל כמה היא נטועה היטב בתרבות הפלסטינית.

 

תשלומים למשפחות ה

.

תשלום לאסירים בבתי הכלא הישראלי לשנת 2018 ()

.

תקציב הסיוע למשפחות המחבלים ההרוגים ()

חלוקת תקציב הסיוע למחבלים עצורים ()

.

 

"כ-7% מתקציב הרשות הולך לתשלום משכורות למחבלים אסורים בבתי סוהר בישראל ולמשפחות של חללים, שחלק גדול מהם הם מחבלים בעצמם", הוא מספר. "בנוסף, הוא הולך למשפחות הפצועים, שגם חלקם הלא מבוטל מחבלים, והתשלום הזה מתבצע על פי חוק פלסטיני שקובע שהמחבלים הם המגזר הלוחם של החברה הפלסטינית ולכן מגיע להם כל כך הרבה כסף. הסכומים שהם מקבלים כמשכורות עולים בהרבה על המשכורת הממוצעת ברשות".

 בוא נדבר במספרים

"סך הכל כ-1.27 מיליארד שקל הולכים מדי שנה, גם בשנה הזו, לתשלום המשכורות האלה. מה שקורה באחרונה זה שהעולם מפסיק להשלים עם המציאות הזו".

העולם או הישראלים?

הישראלים כמובן, אבל גם העולם. האמריקנים, על רקע התשלומים האלה, אימצו חוק שנקרא "חוק טיילור פורס", שעל בסיסו הם קיצצו 300 מיליון דולר מכספי הסיוע שהם מעניקים לרשות כבר השנה".

כאשר יושב מישהו בכלא הישראלי למשל, כמה מקבלת משפחתו?

"מי שיושב בכלא מקבל את הכסף, ויכול לקבוע שהכסף יגיע למשפחתו, תלוי בכמה שנים הוא נמצא בכלא. יש מין סולם כזה, ככל שאתה יותר זמן בכלא ככה אתה מקבל יותר כסף והמשמעות היא שככל שעשית פיגוע יותר חמור ככה תקבל יותר כסף".

מה המשכורת הכי גבוהה?

המשכורת הכי גבוהה היא 12 אלף שקל בחודש. המשכורת הממוצעת ברשות הפלסטינית היא פחות מ-3,000 שקל. ומה שעולה מהנתונים זה שיש 5,000 כאלה שמקבלים משכורת כזאת ויש 5,500 פלסטינים שהם אסירים לשעבר ששוחררו – וגם הם ממשיכים לקבל את המשכורת. אם היית אסיר כתוצאה מזה שביצעת פיגוע, אתה מקבל משכורת גם לאחר שהשתחררת מהכלא".

 

קופרווסר מספר שנושא המשכורות למחבלים נטוע עמוק בחברה הפלסטינית, וזוכה לתמיכה רחבה: "אבו מאזן שב ואומר שגם אם יהיה לו גרוש אחד הוא ישלם אותו למשכורות המחבלים. גם בציבור לדעתי יש תמיכה ברעיון הזה, למרות שמדי פעם שומעים קולות אחרים, אבל באופן כללי הציבור הפלסטיני תומך בכיוון הזה ומה שנדרש פה זה אמירה מההנהגה שהדבר הזה הוא בלתי הגיוני. אבו מאזן אומר 'אנחנו שלחנו אותם', כלומר כל המחבלים האלה נשלחו על ידי הרשות הפלסטינית".

 

עם זאת, לדברי קופרווסר, הפלסטינים הולכים לשלם מחיר כבד על המנהג הזה, וכאמור לא רק מצד ישראל. "מה שחשוב לזכור בהקשר הזה זה שבישראל בינואר הקרוב ייכנס לתוקף חוק שאומץ על ידי הכנסת ביולי, שאומר שב-2019 ישראל תקצץ מדי חודש 1/12 מהכסף שהפלסטינים שילמו כמשכורות מחבלים. כ-100 מיליון שקל בחודש היא תקזז מהכספים שהיא מעבירה לפלסטינים".

 

"זה מאוד מדאיג את הפלסטינים כי בסופו של דבר לאורך השנה הם יפסידו כ-1.2 מיליארד שקל שזה כאמור 7% מהתקציב שלהם. הם גם הפסידו את הכסף שהגיע מהאמריקנים וגם ההולנדים הודיעו כבר שהם יקצצו קצת מהכסף שהם מעבירים, באופן שווה ערך לחלק של התשלום למשכורות מחבלים מתוך סך התקציב הפלסטיני. בקיצור, הפלסטינים הולכים לשלם מחיר כבד על המנהג הזה".

פורסם באתר YNET.