עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשר עם מצרים עמוק – אבל חשאי

למרות הפגישה הלילה והיחסים הביטחוניים שהעמיקו, עדיין אין קשר חם בין ישראל למצרים - שלא רוצה שום קשר מדעי, כלכלי או תרבותי עם ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש לפנות בוקר (חמישי), בשולי כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, עם נשיא מצרים הגנרל א-סיסי. הפגישה בין שני האישים ארכה שעתיים תמימות, עדות לרצינות השיחה והנושאים שהועלו בה.

עם זאת, למרות היחסים הביטחוניים הקרובים שהעמיקו בשנים האחרונות בין שתי המדינות, עדיין לא נוצר מצב של קשר חם בין הצדדים והאינטרסים המצריים בכל הנוגע לפלשתינים, איראן ולקשריה עם ישראל נותרו עמומים. לאור זאת, פנינו לשני מומחים לשיחה על טיב היחסים בין המדינות שמצויות במעין שלום קר כבר למעלה מ-40 שנה.

שגריר ישראל במצרים לשעבר, צבי מזאל, כיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר כי מצד אחד למצרים יש אינטרסים ביטחוניים הדוקים עם ישראל, אך מצד שני היא מרחיקה את עצמה מכל קשר נורמלי וגלוי בין המדינות.

"באתרי אינטרנט וכלי תקשורת מצריים עוד לא הזכירו את הפגישה של א-סיסי עם נתניהו. הסיבה היא שהרצון הוא תמיד לבקר את ישראל ולהאדיר את מצרים, לכן צריך חשיבה לא פעם מה לכתוב ומה לספר לציבור המצרי בבית. אחרי 40 שנות שלום יש קשרים הדוקים ביטחוניים בגלל המאבק בדאעש והטרור בסיני. המצרים קיבלו המון סיוע מישראל ומשתפים עמה פעולה אבל הכל עמוק עמוק", הסביר מזאל.

"מצרים לא רוצה מלחמה בין חמאס לישראל ורוצה גם השלמה בין אבו מאזן לחמאס. אלא שחמאס מצפצף על ישראל ועל מצרים כי הוא יודע ששתי המדינות לא רוצות עימות אלא שקט. ככה יוצא שאף על פי שנתניהו משוחח המון עם א-סיסי בטלפון וגם נפגש איתו כמה פעמים באופן חשאי – אתמול זו הייתה פגישה ארוכה מאוד במושגים מדיניים – למרות כל זאת, מצרים לא רוצה שום קשר מדעי, כלכלי או תרבותי עם ישראל".

אין קשר כלכלי בין ישראל למצרים

"הנשיא א-סיסי הרי קידם את מצרים רבות בשנתיים האחרונות, מבחינה כלכלית, והביא לצמיחה של חמישה אחוזים בשנה למשק המצרי", הוסיף מזאל ואמר: "מדובר בהצלחה גדולה מאוד ובכל זאת הוא מונע כל כניסה של גורמים כלכליים ישראליים למצרים או כל קשר אחר. כך נוצר פרדוקס גדול שבו מצד אחד יש קשרים אינטימיים בין המנהיגים וקשרי ביטחון עמוקים בין מצרים לישראל אבל ללא שום קשר אחר. כמובן לא על כך חלמנו וציפינו אחרי 40 שנות שלום, אבל זה מה שיש".
מה בכל הנוגע לאיראן? המדינות משתפות פעולה?

"הגנרל א-סיסי הורחק מארצות הברית על ידי אובמה והתקרב לרוסיה במקום", אמר שגריר ישראל במצרים לשעבר. "לכן הוא שותק לגמרי בכל הנוגע לאיראן, שהיא בת ברית של הרוסים, ולכן הוא גם הפשיר את היחסים עם סוריה, למרות רצח העם של אסד.

"א-סיסי מקבל נשק רב מרוסיה, הרוסים מאמנים את הכוחות המיוחדים שלו. הם מימנו לו המון פרויקטים כלכליים לאורך תעלת סואץ החדשה והישנה, ולכן הוא מיישר איתם קו לגבי איראן ולא אומר כלום. באותו אופן רוסיה הולכת להקים לא-סיסי ארבעה כורים גרעיניים ליד אלכסנדריה תוך הלוואה של 30 מיליארד דולרים בתנאי ריבית נוחים.

"במצב הזה גם אם איראן מאיימת בצורה כל שהיא על מצרים, א-סיסי לא ידבר על כך בגלוי. ייתכן שבחדרי חדרים הוא כן מדבר, אנו לא יודעים על מה נתניהו וא-סיסי שוחחו אמש כל כך הרבה זמן. זה הרי המון זמן להמון נושאים. בטוח שנתניהו מעלה את הסוגיה האיראנית ואני בטוח שיש לסיסי הרבה מה להגיד על טהרן כיוון שהיא בסופו של יום מאיימת גם עליו. אבל הוא נזהר כי הסיוע הרוסי מאוד חשוב לו".

הכתבה המלאה פורסמה באתר "ישראל היום".