עבור לתוכן העמוד
Menu

הקרקס הפוליטי של מחמוד עבאס

ארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית דחו הצעות של מחמוד עבאס להצטרף לממשלה החדשה תמורת כסף וג'ובים • יו"ר הרש"פ  מנסה לבודד את חמאס מבחינה פוליטית אך האופזיציה באש"פ מסרבת לשתף עמו פעולה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הודיע אמש כי הוא מקבל את התפטרות ממשלת חמדאללה והנחה אותה להמשיך בעבודתה כממשלת מעבר עד למינוי ממשלה חדשה.

מחמוד עבאס עדיין לא הסמיך את האיש שתוטל עליו הרכבת הממשלה החדשה, לרשות המועמד לראשות הממשלה יעמדו 3 שבועות להרכיב את הממשלה החדשה והוא יוכל לקבל הארכת זמן במידת הצורך.

עבאס מנסה במהלך הזה של הקמת ממשלה חדשה שמורכבת מנציגי הפלגים הפלסטינים החברים ברש"פ לאגף את ארגון חמאס ולבודד אותו באמצעות תקיעת טריז בינו לבין הארגונים האחרים החברים באש"פ.

העיתון הלבנוני "אל-אלאח'באר" חשף ב-29 בינואר את הניסיון הכושל של מחמוד עבאס לצרף את ארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית לממשלה החדשה תמורת פיתויים כספייים ומשרות.

מסתבר כי מחמוד עבאס הורה להקפיא את ביצוע חוק הביטוח הלאומי שהביא להפגנות ענק בערי הגדה בחודשים האחרונים, כדי לפתות את ארגון החזית העממית להצטרף לממשלה החדשה מכיוון שהוא הוביל את ההתנגדות לחוק.

כמו כן הוא הבטיח לארגון החזית העממית את הגדלת ההקצבה הכספית החודשית שהוא מקבל מאש"פ  ומשרות חשובות ברש"פ.

לארגון החזית הדמוקרטית הבטיח מחמוד עבאס להחזיר את השליטה במחלקת  המהגרים שבראשה עמד בכיר הארגון תייסיר ח'אלד.

בחודש אוגוסט בשנה שעברה הדיח  יו"ר הרש"פ את תייסיר ח'אלד מתפקידו והעביר את האחריות למחלקת המהגרים מאש"פ למשרד החוץ הפלסטיני בראשות ריאד אלמאלכי.

כמו כן הבטיח מחמוד עבאס, באמצעות שליחיו, להעניק לארגון החזית הדמוקרטית 3 מינסטריונים בממשלה החדשה, להגדיל את ההקצבה החודשית של הארגון מאש"פ ומשרות חשובות ברש"פ.

התמונה נראית די עגומה עבור מחמוד עבאס. הארגונים הגדולים באש"פ כמו החזית העממית והחזית הדמוקרטית דוחים את ניסיונותיו "לקנות" אותם באמצעות כסף וג'ובים.

הוא הצליח עד כה לשכנע 6 פלגים קטנים של אש"פ, שאין להם כוח פוליטי ממשי, להצטרף לממשלה החדשה אך התוכנית שלו לבודד את חמאס מבחינה פוליטית לא צוברת תאוצה.

המהלך החדש של מחמוד עבאס נועד לעשות דמונזיציה לארגון חמאס ברחוב הפלסטיני ולהציג אותו כמי שמתנגד לאחדות לאומית ולפרויקט הלאומי הפלסטיני ומחבל בהישגיו.

בניסיון פתטי להציג את ארגון חמאס ככזה, הציע מחמוד עבאס לארגון חמאס לרוץ ברשימה אחת עם ארגון פת"ח בבחירות החדשות לפרלמנט שהוא רוצה לקיים בשטחים לאחר שהורה לפזר את הפרלמנט הפלסטיני שחמאס שלט בו ברוב של שני שלישים.

המהלך הזה נועד להביך את החמאס כדי שידחה את ההצעה  ויצטייר כמי שיוצא נגד האחדות והפיוס עם תנועת פת"ח.

מחמוד עבאס הציע רק לקיים בחירות לפרלמנט ולא בחירות לנשיאות, הוא חושש שבעקבות הירידה החדה במעמדו הוא לא יבחר שוב לתפקיד יו"ר הרש"פ.

הערמומיות הפוליטית של מחמוד עבאס הביאה לכך שהוא  הבטיח לעצמו דרך נסיגה מהצעתו לקיים בחירות לפרלמנט, הוא הודיע כי ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות לא ניתן יהיה לקיים אותן מתוך תקווה שישראל לא תאפשר זאת ובכך הוא יוכל להטיל עליה את האחריות לאי קיום ההליך הדמוקרטי בשטחים.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים שהלהטטנות הפוליטית של מחמוד עבאס תביא בסופו של דבר לממשלה חדשה שתהייה מורכבת ברובה מפעילי פת"ח ושלא תציג אפילו מראית עין של אחדות לאומית בתוך הפלגים המרכיבים את אש"פ.

עבאס משתמש בכל הכלים שברשותו לנסות ולהביך את ארגון חמאס, אולם, הפלגים הפלסטינים מפגינים נאמנות פוליטית גדולה יותר כלפי ארגון חמאס, שאיננו חלק מאש"פ, מאשר לתנועת פת"ח שבראשה עומד מחמוד עבאס.

בכירי פת"ח מתמקדים כעת בניסיונות לצרף לממשלה החדשה את "מפלגת העם" (המפלגה הקומוניסטית לשעבר) כדי להראות התקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית.

תושבי השטחים מגלים אדישות  כלפי התפטרותה של ממשלת חמדאללה. יש שביעות רצון מההחלטה להקפיא את יישום חוק הביטוח הלאומי בצד חששות כי ההקפאה היא זמנית בלבד ונועדה לצרכים פוליטיים וכי רוע הגזירה לא חלף.

משחק הכיסאות שעושה מחמוד עבאס בתוך הממשלה הפלסטינית לא מרשים אף אחד,שלטון הדיקטטורה של יו"ר הרש"פ נמשך והקרקס הפוליטי שלו רק מעצים את תחושת התסכול של תושבי השטחים מההנהגה הפוליטית של יו"ר הרש"פ.