עבור לתוכן העמוד
Menu

הצעד הבא של חמאס – הבערת הגדה

רצועת עזה עושה צעדים ראשונים לקראת הבנות על הסדרה עם ישראל וארגון החמאס כבר פועל להעביר את מודל "צעדות השיבה" לגדה • ארגון חמאס הפיץ ברשתות החברתיות סרטון המשבח את המחבל אשרף נעאלווה והוא מנסה ליצור גל של "פיגועי השראה" בגדה

מה מתכנן חמאס?: ראש השב"כ נדב ארגמן הופיע ב-6 בנובמבר בועדת החוץ והביטחון של הכנסת שם מסר סקירה ביטחונית על המצב בשטחים.

ארגמן התייחס בהרחבה למצב בשטחי הגדה ותיאר אותו כ"מציאות מאוד מורכבת,יש שקט יחסי מעל פני השטח אבל הוא מתעתע והשטח רוחש ומבעבע מאוד".

מדבריו של ארגמן עולה כי ארגון החמאס הינו ארגון הטרור המוביל גם בשטחי הגדה והוא מנסה בכל הכוח להוציא פיגועים בשטחי יהודה ושומרון בהכוונה ממפקדת הארגון בעזה, ממטה הזרוע הצבאית באיסטנבול שבטורקיה המופעל בידי מגורשי "עסקת שליט" ומלבנון שבה יושב צאלח עלעארורי סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית של הארגון בגדה.

ראש השב"כ חשף כי סוכלו 219 חוליות של ארגון חמאס, אולם תופעת המפגעים הבודדים היא נרחבת, במסגרת הזו אותרו וסוכלו פיגועים של 590 מחבלים בודדים ובסך הכל הצליח השב"כ לסכל 480  פיגועים משמעותיים.

הטרור רוחש וגועש מתחת לפני השטח ומאיים לפרוץ החוצה.

שטחי הגדה הם כמו חבית אבק שריפה שכל ניצוץ יכול להצית אותה, במיוחד אם מדובר בניצוץ דתי כמו "אירועים חריגים בהר הבית".

לכן, תמוהה מאוד ההמלצה של מפקד משטרת ירושלים ניצב יורם הלוי להגביר את תדירות ביקורי החכ"ים על הר הבית מפעם ב-3 חודשים לפעם בחודש, עדיף שהדרג המדיני ידחה את ההמלצה הזו על הסף, הפלסטינים מתייחסים לביקורים האלה כפרובוקציה והם רק מגבירים את המתיחות בהר הבית.

ראש השב"כ לא פירט בסקירתו את חלקה של הרש"פ בסיכול פעולות הטרור בגדה במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני בין 2 הגופים, למרות המבוי הסתום בתהליך המדיני אין ספק  שלמנגנוני הביטחון של הרש"פ יש חלק חשוב בסיכול פיגועי הטרור בגדה.

פיגועי השראה

גורמי הביטחון של ישראל מנהלים כבר יותר מחודש ימים מרדף אחרי המחבל אשרף נעאלווה שביצע את הפיגוע באיזור התעשיה בברקן ורצח את קים לבנגרוד-יחזקאל ואת זיו חג'בי ז"ל.

החיפושים אחריו הם אינטנסיביים וממוקדים באזור מגוריו בטול כרם.

גורמי הביטחון מעריכים שהוא השתייך לחוליית מחבלים רדומה שאימנה אותו ונתנה לו את הנשק כדי לבצע באמצעותו את הפיגוע, היא גם שעוזרת לו להסתתר בשטח ומספקת לו מזון.

להערכת גורמים ביטחוניים, לארגון חמאס יש כמה חוליות רדומות בשטחי הגדה המופעלות ע"י משרד החמאס באיסטנבול.

ארגון חמאס אימץ את אשרף נעאלווה לחיקו ומנסה להפוך אותו מודל לחיקוי לצעירים נוספים כדי שיתקפו אזרחים ישראלים בשטחי הגדה.

אמצעי התקשורת של חמאס מתארים אותו כגיבור שהצליח להתיש את כוחו של צה"ל והביא לכך ש-20 אלף חיילים עוסקים במרדף אחריו.

בחמאס משווים אותו למחבל אחמד ג'ראר, רוצחו של הרב רזיאל שבח ז"ל ליד חוות גלעד. גם ג'ראר הצליח להימלט במשך כחודש ימים מידי כוחות הביטחון אך בסופו של דבר חוסל באזור ג'נין בינואר השנה.

ארגון חמאס מנסה לעודד את תופעת המפגעים הבודדים בגדה שיש לה מבחינתו הרבה יותר סיכויים להצליח, הסיכויים של מחבל בודד לתקוף אזרחים ישראלים או חיילים הם גדולים יותר, אלמנט ההפתעה הוא לצדו, הוא יכול להכין את הפיגוע במשך זמן רב ולמלט את עצמו בדרכים הידועות לו בלבד.

אחרי הפיגוע באזור התעשיה בברקן בוצע פיגוע דקירה נוסף בצומת החטיבה המרחבית בשכם. המחבל נמלט אך נלכד אחרי זמן קצר. לאחר מכן היה עוד ניסיון פיגוע דקירה בחברון וגם ניסיון דקירה של מחבלת בתחנת הדלק של מעלה אדומים מזרחית לירושלים שנוטרלו ע"י חיילי צה"ל.

חשוב מאוד ללכוד מהר ככל האפשר את המחבלים שמצליחים להימלט אחרי שביצעו את הפיגוע וגם להרוס בנוהל מהיר את בתיהם, מדובר בטיפול נקודתי שמתחייב כדי שלא להעניש קולקטיבית אוכלוסיה שלמה ולהפריד את המחבלים משאר האוכלוסיה שאיננה מעורבת בפיגועים.

האתגר שניצב בפני צה"ל והשב"כ בגדה הוא מורכב, להילחם בטרור כשאין אופק מדיני לפלסטינים וכיש יחסים מתוחים בין הנהגת הרש"פ לדרג המדיני בישראל.

ארגון החמאס שואף להתסיס את הגדה ברגע שיושג הסכם הסדרה ברצועת עזה, עפ"י גורמים בחמאס, הוא פועל כבר לנסות ולהעביר את מודל "צעדות השיבה" לשטחי הגדה ומעודד את טרור המפגעים הבודדים.

כפי שהדברים נראים, רצועת עזה בצעדים הראשונים להסכמות על הסדרה אך בגדה עלול להתפרץ גל של "פיגועי השראה", לכן ישראל חייבת לשים את ידה על המחבל הנמלט אשרף נעאלווה מהר ככל האפשר.