עבור לתוכן העמוד
Menu

"הצדדים שמים על השולחן את הכלים שלהם"

על רקע נאומו של טראמפ ונאום פואמפו מעריך ראש ענף איראן לשעבר בחטיבת המחקר באמ"ן כי התנאים שאיראן הציבה לאירופה נועדו להשפיל את המנהיגים ואין לקבלם

"איראן מפתחת בחשאי שתי יכולות: הבליסטית והגרעינית. היכולת הבליסטית שהיא משלימה ליכולת הגרעינית מטרתה בסופו של דבר לפתח טילים המגיעים לארה"ב ועלינו לפעול בהתאם להנחה זו", כך אומר בראיון ב"גלי ישראל", סא"ל במיל. מיקי סגל לשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר של אמ"ן וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

לראיון המלא:

הדברים באים על רקע פרסום המידע ב"ניו יורק טיימס" כי קבוצת חוקרים חשפה כי איראן מפתחת בחשאי טילים בליסטיים. לדבריו של סגל מדובר בחשיפה חשובה וכי העיתוי בה הוא לא מקרי.

"הצדדים שמים עכשיו על השולחן את הכלים שלהם", מעריך סגל לנוכח דבריו של הנשיא טראמפ, מזכיר המדינה פומפאו, שגרירת ארה"ב באו"ם, היילי וגם לנוכח התגובות בטהראן עצמה. לדבריו של סגל ארה"ב בפועל שמה על השולחן את המתווה של החלפת המשטר באיראן, דבר המקבל הד תקשורתי בטוויטרים גם באיראן עצמה וגם בגולה האיראני בעיקר בארה"ב בעזרת האשטאג #IRANREGIMECHANGE  הזוכה לפופולריות רבה.

נושא הטילים הבליסטיים ופיתוחם באיראן באופן חשאי אינו חדש. חשיפת הארכיונים על ידי המוסד הישראלי הוכיחה כי איראן מבצעת זאת בחשאי ובמטרה להגיע אף לארה"ב. "תימן משמשת כיום לשדה הניסויים הגדול של הטילים הבליסטיים לטווח קצר ובינוני של איראנים", מתריע סגל. לדבריו של סגל אין לחשוש מן המושג מלחמה, "בסופו של דבר זה לא כוחות, ארה"ב נגד איראן", אומר סגל ומציין כי הדבר נוגד את האסטרטגיה האיראנית של מלחמה א-סימטרית.

בהתייחסו לתגובת האיחוד האירופי לצעדים האחרונים אומר סגל כי על המנהיגים להקשיב לדברים שאמר המנהיג האיראני רק אתמול (רביעי) בסעודת שבירת צום הרמאדן והתנאים שהציב להישארותה של איראן בהסכם הגרעין והוא מכנה אותם "השפלה". סגל מציין כי אותם תנאים עמדו מול הנושאים ונותנים גם בעת המו"מ על ההסכם הנוכחי – אי התערבות בתכניתה בליסטית של איראן והתעלמות מההתערבות האיראנית האזורית.

לדבריו של סגל המנהיגות האירופאית ממשיכה להתעלם מפעולת המשטר האיראני כמו לאחר חיסול מנהיגים בגולה באירופה וכמו ההתעלמות מהפרת זכויות האדם באיראן. לדבריו גם במהומות הקשות המתרחשות כעת בכאזרון אינם זוכות למחאה האירופית לנוכח הפרת זכויות האדם.