עבור לתוכן העמוד
Menu

"הפלסטינים צריכים להתרגל שהמציאות השתנתה"

חוקר המרכז הירושלמי ציין כי על הפלסטינים להבין כי הם חייבים לשנות את הנרטיב שלהם

בראיון לגל"צ אמר השבוע תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה,  כי לדעתו הפלסטינים נמצאים בויכוח פנימי גדול לגבי העתיד לאחר הכרזת טראמפ. "בשטח המציאות אליה התרגלו בעבר  שהעולם גילה סלחנות אליהם והבטיח להם להפעיל לחצים על ישראל במטרה לקבל את ההסדר שכביכול כולם יודעים מהו, והפלסטינים יוכלו להמתין ולא לעשות כלום כדי להגיע להסדר, המציאות הזו השתנתה", אמר קופרווסר.

לראיון המלא:

 

לדעתו של מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר, טראמפ בעצם זרק את כל האמיתות של תעשיית השלום והציג למעשה גישה חדשה.

"טראמפ הוכיח כי הוא מוכן לנקוט צעדים וכי להמתנה של הפלסטינים יש מחיר", ציין קופרווסר. לדעתו של קופרווסר הדבר מתחבר לשני דברים – הסיוע הפלסטיני נצמא על קרעי תרנגולת בעקבות חוק "טיילור –פורס" , דבר זה צפוי לפגוע קשות בסיוע האמרקאי לפלסטינים. הדבר השני הוא הטיפול הפלסטיני בתוכנית טראמפ שנראת קצת שונה ממה ששמענו עד עכשיו.

חוקר המרכז הירושלמי לענייני צבור ומדינה חושב כי על הפלסטינים צריכים להבין כי התכנית של טראמפ וגם הישראלים יצטרכו לשלם מחירים כלשהם בעתיד במסגרת התכנית המדינית אותה הוא צפוי לקדם. לדעתו הצעד של טראמפ יוצר ביטוי חדש לצורה שבה הפלסטינים צריכים להבין כי הם צריכים יעדים ראילים ולשנותת את הנרטיב – "לא תקבלו את כל פלסטין, תכירו במציאות!".

"אם הפלסטינים היו רוצים מדינה לצד מדינת ישראל, תוך הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית אז הטענה כי הם ממשיכים להחמיץ כל הזדמנות אז זה היה נכון". לטענתו של קופרווסר מדובר בהמשך הנרטיב של הפלסטינים – "מאבק בציונות עד להכרעתה".

בסיכום דבריו אמר תא"ל קופרווסר כי הצדדים אולי מתחילים לבחון מחדש את הדרך שלהם.