עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים חוששים: מה אחרי ועידת בחריין?

חשש בהנהגת הרש"פ שלאחר הועידה הכלכלית בבחריין תנסה ארה"ב ליישם פרויקטים כלכליים של "עסקת המאה" באורח חד צדדי באמצעות מדינות ערב וארגונים בינלאומיים • יו"ר הרש"פ חושש גם ממתן "אור ירוק" לישראל לספח את גושי ההתנחלויות הגדולים בגדה לפני פרסום החלק המדיני של "עסקת המאה"

האמריקנים ממהרים להכריז על ועידת בחריין כהצלחה למרות החרם שהטילה הרש"פ על הועידה. ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, אמר בראיון לערוץ אל-ג'זירה ב-24 ביוני כי מספר גדול של משקיעים ישתתפו בועידה ולהערכתו מדובר בהצלחה:

"אנו מרכזים את המאמצים בתוכנית מפורטת ואנו סבורים שהיא תסיייע לסיים את הסכסוך המתמשך" אמר קושנר בכינוס של ועדית בחריין.

התוכנית הכלכלית האמריקנית עוסקת בהשקעה של 28 מיליארדי דולרים ב-127 פרוייקטים בגדה וברצועה עבור הפלסטינים, שאר הסכום, מתוך 50 מיליארד דולר, אמור לזרום לפרוייקטים בלבנון, מצרים וירדן.

הרש"פ טוענת כי מדובר בכספי "שוחד פוליטי" שנועד לקנות את הסכמת הפלסטינים לתוכנית "עסקת המאה" בתמורה למכירת זכויותיהם הלאומיות.

השאלה היא מה צפוי אחרי ועידת בחריין ועד לחודש נובמבר שבו אמורה להתפרסם תוכנית "עסקת המאה" לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל.

ברש"פ חוששים כי ממשל טראמפ נחוש לקדם באופן חד צדדי את התוכנית הכלכלית למרות התנגדותה. גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי בגלל שמדובר בשנת בחירות בארה"ב הנשיא טראמפ לא יסוג מיוזמתו וירצה להפגין הצלחה בכל מחיר.

ההערכה מתבססת גם על ניסיון העבר, הנשיא טראמפ הוביל שורה של צעדים חד צדדים בניגוד מוחלט לעמדת הפלסטינים: ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, סגירת משרדי אש"פ בוושינגטון, הפסקת הסיוע הכספי לאונר"א ועוד.

לכן, החשש ברש"פ הוא שהממשל יתחיל ליישם חלק מהפרוייקטים הכלכליים המופיעים בתוכנית שהציג באמצעות מדינות ערביות או ארגונים בינלאומיים כדי להראות שתוכנית "עסקת המאה" יצאה לדרך באופן מעשי.

הממשל יכול להפעיל לחץ על מדינות כמו לבנון, מצרים וירדן כדי להתחיל וליישם בהן פרוייקטיים לישוב הפליטים הפלסטינים ולחיסול אונר"א וכן פרוייקטים כלכליים בחצי האי סיני שינתקו את הקשר בין רצועת עזה לגדה ויחזקו את הקשר של הרצועה עם מצרים.

הנחת העבודה ברש"פ היא שמדינות המפרץ, שזקוקות לארה"ב בגלל חששן מאיראן, יעבירו את הכסף לארה"ב או שיתחילו בעצמן בביצוע הפרוייקטים המופיעים בתוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" ויצרו עובדות בשטח, אף מדינה ערבית לא יכולה להתנגד להשקעות עצומות בשטחה שישפרו את הכלכלה למרות שיש להן בסופו של דבר מטרה פוליטית.

במקביל קיימת גם, מבחינת הפלסטינים, הסכנה של החלת החוק הישראלי בחלקים מהגדה עוד לפני פרסום החלק המדיני של "עסקת המאה".

למשל, גושי ההתנחלויות הגדולים בגדה אמורים להישאר ביד ישראל בכל הסדר מדיני ובמסגרת "חילופי שטחים" עם הרש"פ, לכן,הממשל עלול מבחינתם לתת לישראל "אור ירוק" לספח את גושי ההתנחלויות הגדולים לקראת הבחירות בישראל כדי לחזק את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ברור שיהיה קשה מאוד לפלסטינים להתנגד לצעדים חד צדדים מצד ארה"ב וישראל, נראה כי הממשל הולך עד הסוף והוא נחוש לבצע חלקים מתוכנית "עסקת המאה" גם ללא הסכמת הפלסטינים.

הפלסטינים נותרו לבדם,מדינות ערב שהשתתפו בועידה הכלכלית בבחריין הוכיחו כי מה שמכתיב את מהלכיהן הוא האינטרס שלהן, שליט ערב מודאגים מאיראן הרבה יותר מאשר ממחמוד עבאס ומהבעיה הפלסטינית ולכן יזרמו עם הכוחות החזקים שיכולים להגן עליהן, דהיינו ארה"ב וישראל.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חש שהוא נדחק לפינה ולא מן הנמנע שאם הממשל יתחיל לקדם באופן חד צדדי את התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" ינסה מחמוד עבאס להכשיל אותה. חלק חשוב יש לארגון חמאס בהתנגדות לארה"ב מכיוון שהיא  עשויה להתחיל דווקא בישום הפרוייקטים הכלכלים ברצועת עזה ובחצי האי סיני.