עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע בהר אדר: שלב חדש?

המחבל שרצח 3 ישראלים בהר אדר התאמן לקראת הפיגוע ומקבל השראה מן ההסתה ברש"פ * משפחתו צפויה לקבל 12 אלף ש"ח לחודש

את הפיגוע בישוב הר אדר, באזור ירושלים, יש לראות כחלק מ"אינתיפאדת הבודדים" הפלסטינית שבימים אלה מלאו לה שנתיים.

המחבל שביצע את הפיגוע הוא נימר אלג'מל בן 37 ,נשוי ואב ל-4 ילדים.

הוא השאיר מראש צוואה בדף הפייסבוק שלו, אך הצליח לחמוק מתחת לראדאר המודיעיני של ישראל, להצטייד באקדח ולהשיג אישור עבודה בקו התפר ובהתנחלויות

מה שדחף אותו לפיגוע היה כנראה התיסכול האישי, בעיותיו המשפחתיות והחברתיות בכפר בית סוריק שבו התגורר. גורם נוסף ולא מבוטל הוא השנאה לישראל. אלג'מל, בחר לבצע את הפיגוע בזירה שהוא מכיר היטב, הישוב הר אדר שבו עבד בעבודות ניקיון.

למרות המעקב המודיעיני של ישראל אחרי הרשתות החברתיות והניסיון לבנות את פרופיל המחבל הבודד, הפלסטינים מצליחים להפתיע כל פעם מחדש ולהקשות על אפשרויות סיכול הפיגועים מראש.

אם ה"מחבל הבודד" שומר את ההחלטה לבצע את הפיגוע בליבו ולא מרחיב את מעגל שותפי הסוד קשה מאוד לאתר מבחינה מודיעינית את הכוונה לבצע פיגוע.

המחבל נימר אלג'מל הכין מראש את הפיגוע וכנראה שאף התאמן בירי לקראתו באקדח שהיה ברשותו. הוא הצליח להפתיע את חיילי משמר הגבול והמאבטחים בנקודת הבידוק בשער של הישוב בהר אדר ולהרוג 3 מהם בירי מטווח קצר ולפצוע רביעי לפני שנורה למוות.

סביר להניח שהחלטתו של נימר אלג'מל להוציא את תסכוליו האישיים בדרך של רצח ישראלים היא פרי של ההסתה הפלסטינית, שאינה נלחמת בה וקיימת בשפע ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת של הרש"פ עצמה.

המחבלים המבצעים פיגועים נגד ישראל זוכים לכבוד רב בחברה הפלסטינית ובני משפחותיהם מקבלים מטרייה כלכלית מהרש"פ הדואגת לשלם להם קיצבאות חודשיות גבוהות.

המחבל נימר אלג'מל היה פעיל מאוד ברשת פייסבוק ונחשף להסתה הזו. אילו רצה יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, למנוע את ההסתה ברשתות החברתיות היה יכול לעשות בקלות.

אולם הוא מעדיף להפעיל את מנגנוני הביטחון הפלסטינים ברשתות החברתיות כדי לדכא את מתנגדיו ומבקריו.

בחודשים האחרונים חסמו מנגנוני הביטחון של הרש"פ כ-30 אתרי אינטרנט של חמאס ומוחמד דחלאן שהינם היריבים הפוליטיים של מחמוד עבאס.

הרש"פ חוקקה את "חוק הפשעים האלקטרוניים" המאפשר לה להעמיד לדין כל מי שמותח ביקורת באינטרנט על הרש"פ. מדוע לא כללה בחוק את סעיף ההסתה לאלימות וטרור?

מנגנוני הביטחון הפלסטינים עוצרים באופן יומי כל מי שמפרסם ביקורת אינטרנטית על מחמוד עבאס אך אינם נוגעים במי שמסית נגד ישראל.

הרש"פ והעומד בראשה לא מגנים בדרך כלל את הפיגועים של המפגעים הבודדים. הדבר נוח להם ומציג אותם כ"נפגעי ומתוסכלי הכיבוש" הישראלי ומשתמשים בהם כדי להאיץ את הדרישה לנסיגה ישראלית לקווי 67.

שלב חדש?

אולם, יש לשים לב לתגובת פלגי האופוזיציה הפלסטינית שמנסים למנף את הפיגוע הבודד בישוב הר אדר, כדי להציגו כשלב חדש של האינתיפאדה וכדי לנסות ולשפוך דלק נוסף על התבערה ולהגדיל אותה.

כך למשל הם מציגים את הפיגוע כחלק מהמלחמה הפלסטינית בהתנחלויות ומהמאבק על מעמדה של ירושלים שהינה לב הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק כתב בדף הפייסבוק שלו ב-26 בספטמבר את הדברים הבאים בתגובה על הפיגוע:

"ירושלים לא תישבר, היא תישאר בירתנו הנצחית- הנפשות שלה זולות והדם עבורה הוא יקר- היא הפתח לשמיים ומקום עלייתו של הנביא(מוחמד) השמיימה".

מבחינת הפלסטינים מדובר בפיגוע איכותי ומוצלח שצריך להיות מודל לחיקוי, לכן מערכת ההסתה של חמאס מהללת ומשבחת אותו כדי לדחוף צעירים פלסטינים בגדה ובמזרח ירושלים להשיג כלי נשק ולבצע פיגועים.

את כלי הנשק ניתן להשיג באמצעות גניבה מאזרחים ישראלים או קנייתם מעבריינים ב"שוק השחור" במגזר הערבי בישראל.

דוברי חמאס טוענים כי הפיגוע בהר אדר ניפץ את "ההתנשאות של ישראל והשפיל את מערכות הביטחון שלה" והיא שילמה מחיר גבוה דווקא בעיתוי שבו היא טוענת כי הצליחה לחסל לגמרי את תופעת "אינתיפאדת הבודדים".

מבחינתם מדובר בסטירת לחי כפולה, האחת לשב"כ הישראלי שלא הצליח לסכל מראש את הפיגוע, והשניה למערך התיאום הביטחוני שכן גם מנגנוני הביטחון של הרש"פ לא ידעו מראש על כוונותיו של המחבל נימר אלג'מל.

פעילים בחמאס טוענים כי השימוש בכלי נשק חם מאפשר פגיעה מדוייקת וקטלנית באנשי ביטחון ישראלים ויש להרבות בו כדי לשמוט את הקרקע מתחת לטיעונים הישראלים כי ה"התנגדות" פוגעת באזרחים ישראלים חפים מפשע והיא בלתי מוסרית ובלתי אנושית.

חמאס מנסה להציג את הפיגוע בהר אדר כצעד שנועד לסכל את כוונת ישראל להוציא את ירושלים ממשוואת הסכסוך ולהדגיש כי ירושלים תישאר ערבית ומוסלמית.

ארגונים נוספים כמו החזית העממית טוענים כי הפיגוע מכוון נגד מדיניות ההתנחלויות של ישראל ונועד לשבש את הניסיונות להסדר מדיני חדש ומסוכן לפלסטינים.

המלחמה בטרור

מה שנדרש הוא הריסה מהירה של בית משפחת המחבל, הענשת כל מי שידע מראש על הפיגוע הצפוי ולא עשה דבר ושלילת אישורי העבודה של בני משפחת המחבל.

הפיגוע בהר אדר עלול לגרום נזק כלכלי לעשרות אלפי פועלים פלסטינים העובדים בהתנחלויות בגדה ובתוך מדינת ישראל.

מערכת הביטחון תבדוק מחדש את כל הקריטריונים למתן אישור עבודה לפועלים פלסטינים וייתכן שאף תחמיר אותם כדי למנוע ממחבלים פוטנציאלים לקבל אישורי עבודה שמאפשרים להם חיכוך עם אזרחים ואנשי ביטחון ישראלים, כך יצליח מחבל בודד לפגוע בפרנסתם של אלפים רבים מבני עמו.

הרש"פ תומכת במשפחות המחבלים

מצוואתו הכתובה של המחבל נימר אלג'מל עולה דאגתו הרבה לבני משפחתו, פועלים פלסטינים שהכירו אותו מעריכים כי הוא ידע שמשפחתו תקבל סיוע כספי קבוע מהרש"פ ותהייה לה מטרייה כלכלית אם ייאסר או ייהרג.

נציג אש"פ בוושינגטון, חוסם זומלוט, התפאר ב-25 בספטמבר בפומבי בכנס של השדולה הערבית בוושינגטון כיצד הרש"פ דחתה את לחצי הממשל והקונגרס להפסיק את תשלום הקצבאות למשפחות ה"שהידים" והאסירים הביטחוניים.

ישראל צריכה להמשיך באינטנסיביות את פעילותה בקרב גורמי הממשל והקונגרס כדי שיטילו סנקציות על הרש"פ לעצור את מערכת התשלומים המעודדת את המשך פעילות הטרור נגד ישראל.

הדרישה הישראלית היא מוצדקת מבחינה מוסרית, ערכית ומשפטית, לא יעלה על הדעת שמשפחתו של המחבל נימר אלג'מל תקבל עתה פרס על שאבי המשפחה רצח 3 ישראלים.

עפ"י מקורות פלסטינים, בני המשפחה יקבלו קצבה של אלף ש"ח מהרש"פ מדי חודש.

הכתובת היא מחמוד עבאס, המערכת הדיפלומטית הישראלית צריכה להוקיע את התמיכה הכספית של הרש"פ במחבלים בכל הפורומים הבינלאומיים ולהפוך את הנושא לקבוע בסדר היום המדיני של ישראל.