עבור לתוכן העמוד
Menu

הפחד של פתח' – הקמת ממשלה בעזה

"הסכם הפיוס הוא מראית עין", אומר פנחס ענברי • הדברים על רקע הדיווחים כי חמדאללה יפוטר

"אני לא חושב שראמדי חמדאללה יפוטר מתפקידו" כך מעריך חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, פנחס ענברי. לדבריו המקרה דומה מאוד למקרה של ממשלת סאלם פיאד, גם אז ביקשו בפתח' לפטר את ראש הממשלה מכיוון שהיה פופולארי מאוד, אולם בפועל הוא נשאר ראש ממשלה בפועל לתקופה ארוכה ביותר.

בנוסף לכך אומר ענברי כי פיטוריו של חמדאללה יהווה הפרה ואולי את קבורתו הסופי של "הסכם הפיוס" בין חמאס לפתח', זאת משום שבהתאם להסכם הזה ראש הממשלה צריך להיות בהסכמה של חמאס. "אם עבאס יעשה את הצעד הזה , הוא יאשם על ידי כל הצדדים כאיש שהפר את ההסכם ומוטט אותו".

"הסכם הפיוס הוא מראית עין", אומר ענברי "כל הצדדים המעורבים רצו בו – חמאס, פתח'  ומצרים והכל על מנת להציג מצג שווא של פיוס בין הצדדים", מסביר ענברי. חשוב לזכור כי גם בתקופת סלאם פאיד, שגם האו לא איש של פתח' או חמאס, הוא עמד בראש ממשלה של טכנוקרטים.

לדבריו של ענברי בפתח' החלו לשאול את עצמם מדוע אין הם שולים בפועל באזור הגדה ואילו החמאס שולט בכל הרצועה. ענברי מסביר כי הם מבינים כי אם פתח' יחליט להקים ממשלה מטעמו בגדה הדבר יוביל בהכרח להקמה של ממשלת חמאס דה פקטו בעזה ולהקמתה של מדינה נוספת.

"בסופו של דבר צריך להיות ראליים, תקום ממשלה בגדה ותקום ממשלה בעזה. זאת למרות ששני הצדדים ימשיכו להציג את מצג השווא של האחדות הפלסטינית", אומר ענברי בסיום דבריו.

הריאיון שודר בערוץ i24news