עבור לתוכן העמוד
Menu

הפגישה בניו יורק: א-סיסי כבר לא פוחד

פגישת נתניהו-א-סיסי היא צעד נוסף בדרך לשיבתה של מצרים למרכז הבמה המזרח תיכונית

עיקרי המאמר:

* א-סיסי מרגיש בטוח לאחר הצלחתו במו"מ מול הפלסטינים ואינו חושש להיפגש עם נתניהו

* ישראל ומצרים משתפות פעולה בעיקר במישור הביטחוני

* הנשיא המצרי מבקש להגביר את המעורבות המצרית וההשפעה ולהרחיק את קאטר, טורקיה ואיראן.

* הבחירות במצרים בפתח ולכן מבקש הנשיא להראות פעלתנות הן במישור המצרי והן ביחסי החוץ המצריים

האזינו לשיחה של יוני בן מנחם ב"גלי ישראל":

 

המפגש הפומבי בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו , לנשיא המצרי, עבד אל פתח' א-סיסי, בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם הינו חשוב מאוד.

הנשיא המצרי, מפגין ביטחון עצמי רב, הוא אינו חושש עוד מביקורת בעולם הערבי או בזירה הפלסטינית ונפגש לראשונה עם ראש ממשלת ישראל לעיני המצלמות לאחר שסיים שלוש שנים כנשיא הנבחר של מצרים.

א-סיסי הגיע לניו יורק כשהוא נישא על גל ההצלחה במאמצי התיווך של המודיעין המצרי בין פתח' לחמאס, שעשוי להוביל לפיוס בין שתי התנועות.

לפני הפגישה עם נתניהו נפגש א-סיסי עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בכדי להתעדכן במצב הניסיונות לחדש את המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים בחסות אמריקנית.

הנשיא המצרי נפגש כבר בחשאי כמה פעמים עם ראש הממשלה נתניהו.

בין ישראל למצרים יש שיפור ביחסים מאז עלייתו של א-סיסי לשלטון בעיקור בתחום הביטחוני.

לאחרונה שב לקהיר השגריר הישראלי, דוד גוברין, לאחר שנאלץ לעזוב אותה לתקופה של 8 חודשים בגלל המצב הביטחוני.

אולי יעניין אותך:

מצרים מתחילה להיערך לבחירות // יוני בן מנחם 

ההתפתחויות בקהיר: מעמדה של הרש”פ נפגע // פנחס ענברי

בפגישה עם ראש הממשלה הביע הנשיא המצרי רצון להיות מעורב במאמצים לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים ולסייע לקידום תהליך המדיני.

פריצת הדרך שהצליח הנשיא המצרי להשיג ביחסים בין פתח' לחמאס מחזקת את מעמדו בממשל טראמפ. הנשיא האמריקני זקוק לכל עזרה אפשרית ממנהיגים ערבים מתונים לקדם את "עסקת המאה" שלו ובעיקר לשכנע את הפלסטינים להתקדם במתווה שהוא מגבש.

המודיעין המצרי הוכיח כי יש לו יכולת שכנוע והשפעה על פתח' והחמאס וזה בהחלט יכול לסייע לממשל טראמפ.

התוכנית המצרית היא ברורה, הסדרת היחסים בין פתח' לחמאס לקראת חידוש המשא ומתן המדיני עם ישראל ובמקביל מאמץ להביא להסרת המצור הישראלי מעל רצועת עזה.

מצרים שואפת לתווך בין ישראל לחמאס להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה לתקופה של 10-15 שנים. עפ"י התוכנית המצרית, ישראל תסיר את המצור ותאפשר הקמת נמל ימי בתמורה להפסקת פעילות הטרור מרצועת עזה.

מצרים כבר תיווכה בעבר בין ישראל לחמאס, היא הייתה השושבין של "עסקת שליט" ב-2011 וגם המתווך הראשי להשגת הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס בתום מבצע "צוק איתן" ב-2014.

כיום מתווך המודיעין המצרי בין ישראל לחמאס בנושא החזרת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה.

השגת רגיעה ארוכת טווח בגבול ישראל- רצועת עזה היא אינטרס ביטחוני חשוב למצרים, מכיוון שהרצועה נחשבת ל "חצר האחורית" בתפיסת הביטחון הלאומי המצרי.

מצב של חוסר יציבות ברצועה משפיע גם על מצב הביטחון במצרים וגם על יציבות השלטון המצרי.

א-סיסי בחר להבליט את פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו בכדי להציג את הצלחת הדיפלומטיה המצרית שהוא מוביל. סיבה נוספת היא רצונו של א-סיסי להדגיש את תפקידה החשוב של מצרים כשחקן אזורי הפועל להשגת שלום וביטחון.

הנשיא א-סיסי אמור להיפגש במהלך שהותו בניו יורק עם הנשיא טראמפ ועם עוד מקבלי החלטות חשובים בממשל ונציגי חברות אמריקניות גדולות בכדי לקדם את נושא הכלכלה המצרית.

ברור כי הפעילות המדינית המוצלחת של הנשיא המצרי מחזקת את מעמדו בתוך מצרים עצמה. מערכת הבחירות לנשיאות המצרית כבר החלה ובעוד האופוזיציה המצרית פועלת במרץ להקים גוש פוליטי גדול שיכלול כמה מפלגות ויתמודד נגד הנשיא א-סיסי, בתיאום עם "האחים המוסלמים" , פועלים תומכיו של הנשיא המצרי לשנות את החוקה כדי להאריך את כהונתו של א-סיסי ללא בחירות.

פריצת הדרך שהשיגה מצרים ביחסי פתח' וחמאס מחלישה שחקניות נוספות כגון קטאר, טורקיה ואיראן, אשר ניצבות כיריבות למצרים.

פגישתו של הנשיא א-סיסי עם ראש הממשלה נתניהו מחזקת גם את מעמדו של מוחמד דחלאן.

ברור שלישראל יש גם כן השפעה על קרב הירושה ברש"פ. מוחמד דחלאן הינו המועמד של הנשיא המצרי לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא, וכל מהלך שמחזק את הנשיא א-סיסי מחזק מטבע הדברים גם את מעמדו של מוחמד דחלאן.

נשיא מצרים נותן פומבי ליחסיו עם ראש ממשלת ישראל והדבר מעיד על כך שהוא צפוי להגביר את פעילותו המדינית האזורית והבינלאומית מבלי שהוא מנסה להסתיר את הסכם השלום והיחסים עם ישראל. זוהי התפתחות חשובה שיש לעודדה והיא עשוייה לדחוף מדינות ערביות נוספות, שיש להן יחסים חשאיים עם ישראל, לצאת בגלוי ולקדם את תהליך הנורמליזציה עם ישראל גם בטרם הושג הסכם שלום בינה לבין הפלסטינים.