עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "הערכת המודיעין לא דייקה – אבל אנחנו אכן נמצאים בשנה של החלטות דרמטיות"

הערכת המודיעין השנתית שהתפרסמה השבוע נותנת הצצה לאתגרים המרכזיים של 2020 - אבל עד כמה היא נכונה? תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר בוחן עד כמה זו של שנה שעברה הייתה קרובה למציאות, ומסכם: צפויה שנה של הכרעות

הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה"ל, שמידע אודותיה פורסם בשבוע האחרון, מסמנת את שנת 2020 כשנת הכרעה עבור הגורמים בציר הרדיקלי של המזרח התיכון: הסורים יצטרכו לקבל החלטה באשר להתבססות האירנית בארצם, בלבנון ייאלצו להכריע את עתיד פרויקט דיוק הטילים האירני והפטרון בטהרן יתייצב באביב על קו הזינוק לבניית פצצת אטום ויבחר אם לשעוט קדימה. טמונה בכך הזדמנות להשפעה עבור ישראל, אך גם סכנה בסבירות בינונית-גבוהה שאירוע נקודתי מול אותם גורמים יסלים בשנה המתוחה הזו עד כדי מלחמה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם – היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על מנת לבחון כמה הערכה הזו אכן דרמטית, צריך קודם כל להבין כמה היא מדויקת ולשם כך להסתכל על השנה החולפת. בראשית 2019 פורסמו פרטים דומים על הערכת המודיעין, אז קבעו גורמי המודיעין כי אירן היא "אבן הראשה" של האתגר הביטחוני הישראלי וכי ישנה הזדמנות היסטורית להגביר את הלחץ על המשטר ולהצר את צעדיו. עוד קבעו כי אירן צפויה להמשיך להתבסס במרחבים חדשים, כשבמוקד ההתבססות עירק.

"ההערכה לגבי ההתבססות בעירק הייתה נכונה מאוד", קובע תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר לשעבר וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, "המזרח התיכון מצוי כעת בעיצומה של המערכה על עירק, כל הצדדים שם יצאו לרחובות ויש סיכוי לא מבוטל להכרעה בעירק בשנה הקרובה".

 

"כשהנשיא טראמפ הודיע על יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין והשבת הסנקציות בשנת 2018, הוא הצהיר כי אם הן לא יספיקו יהיה סבב ב'", מתייחס קופרווסר לסוגיית הלחץ על אירן. "בניגוד למה שחושבים עליו, טראמפ מוביל מדיניות עקבית – ואכן נרשמה החמרה בצעדים האמריקניים החל ממאי 2019. בעקבות הלחץ הכבד אירן הבינה שהיא לא יכולה לחכות ולמשוך זמן וקיבלה החלטה – ללכת עם הקו הניצי של חמינאי וסולימאני, התכלית היא להביא את וושינגטון לסגת מהסנקציות מידית או לגרור אותה למערכת התשה מדממת, אליה נערכה אירן מזה שנים, שבסופו של דבר תביא את ארה"ב המבקשת להימנע ממערכה שכזו לוותר על הסנקציות או להביא את אירופה לפצות את אירן".

"כרגע, לאחר שטראמפ הבהיר שהוא לא יירתע מהגברת הלחץ", המשיך קופרווסר. "אך במקום להיגרר למלחמת התשה לא יהסס לפגוע במטרות בעלות ערך גבוה, כמו סולימאני, אין לאירן אפשרות לפנות לכיוון זה והלחץ הכבד בו נתון המשטר האיראני יוצר מחד גיסא פוטנציאל להסלמה, אך מנגד מבהיר לאיראן כי אין לה כלים שיאפשרו התמודדות עם ארה"ב תוך שליטה על מאפייני העימות. משום כך אנו מתקרבים לשעת הכרעה".

הפספוס בסוגייה האירנית

ואולם הערכת המודיעין בשנה שעברה לא דייקה לגמרי בסוגיה האירנית: בעוד באגף המודיעין העריכו בראשית 2019 כי המשטר האירני עשוי לעבור לגישה מתריסה יותר בסוגיית הגרעין, גם אם יעדיף להימנע מהפכה בוטה של ההסכם. אולם על פי דיווחים בשנה האחרונה, אירן הפרה בשורה ארוכה של צעדים את התחייבויותיה בהסכם הגרעין. בנאום שנשא הנשיא רוחאני בשבוע האחרון הוא אף הצהיר: "אירן מעשירה כעת יותר אורניום מהתקופה שקדמה להסכם".

"הם טעו, כי לא הבינו את העוצמה וההשלכות של ההחמרה בלחץ האמריקני על אירן", מתאר קופרווסר. "אני חושב שיש נטייה תמיד לחשוב שמה שהיה זה מה שיהיה. האירנים הפרו את ההסכם באופן בוטה וזו תוצאה של קו חריף, שטראמפ לא הסתיר ואף ציין בגלוי, להכריח את אירן לבחור בין שתי חלופות: שינוי במדיניות הגרעין, או סיכון יציבות המשטר. הלחץ על המשטר האירני יעורר בשנה הקרובה גם את שאלת השימוש בנכסים שלה בסוריה ובלבנון נגד ישראל וזה הסיכון העיקרי לביטחון ישראל בשנה הקרובה. זו אכן שנה של החלטות דרמטיות וקשות, גם לנסראללה לא יהיה קל להישמע להנחיות כאלו אם יקבלו אותן ויצטרכו להחליט על מידת ההשפעה האירנית".

בזירה הפלסטינית חלה תפנית: בעוד שבשנה שעברה קבעו גורמי המודיעין פוטנציאל גבוה להסלמה בעזה, בהערכה הנוכחית צוין כי חמאס בתודעת רגיעה אך ממשיך לבנות את כוחו. השנה האחרונה אכן הייתה רצופה בסבבי הסלמה, אולם כעת נראה שפניו של חמאס אכן לרגיעה. "אנחנו נמצאים היום באמת בנקודה שהיא פחות על סף הסלמה מהשנה שעברה בזכות פעילותו הנרחבת של צה"ל בשנה האחרונה", מציין קופרווסר. "אולם חשוב לזכור שחמאס מנהל את סוגיית השבויים והנעדרים בנפרד וכן יתקשה לעמוד בדרישות ישראל גם במעמד השליטה בשטח. ישראל, מצדה, לא יכולה לפתור לחלוטין את בעיות עזה. אם אכן תגיע הרגיעה למבוי סתום, המצב עלול לשוב להיות נפיץ".

חשוב לזכור כי גם אם הערכת המודיעין השנתית מסתברת כלא מדויקת בפרט כזה או אחר, היא נותנת הצצה חד פעמית וחשובה לציבור למידע שהוא פרי עבודתם של אלפי חיילים באגף המודיעין. "יש מאחוריה כמות עצומה של איסוף מידע וניתוח", מתאר קופרווסר, "הערכה טקטית או אופרטיבית שכזו קשה הרבה יותר מביצוע פעולה טקטית, תמיד הבעיה בהערכות המודיעין זה לחזות תפניות ואת עוצמתן. ועדיין, לניתוח האובייקטיבי הטוב ביותר שיש למדינת ישראל חשיבות עצומה עבור מקבלי ההחלטות ועבור הציבור, מכיוון שהציבור במדינה דמוקרטית הוא שקובע את זהות השלטון פעם אחר פעם בבחירות, בעידן של פייק ניוז ומוכרי אשליות הוא חייב להכיר את הסכנות וגם את ההזדמנויות האזוריות, זה רק תורם לחוסנו".

 

פורסם באתר חדשות 12