עבור לתוכן העמוד
Menu

פעילות רבה בקרב מדינות ערב למינוי ברגותי כמחליפו של עבאס

תומכיו של מרוואן ברגותי פתחו בקמפיין כדי להביא לשחרורו מהכלא הישראלי במסגרת עסקת חילופי השבויים הבאה עם חמאס כדי שיהפוך ליורשו של מחמוד עבאס. ישראל יכולה להשפיע על בחירת יו"ר הרש"פ הבא והיא תצטרך להחליט אם להסכים לשחרורו של מי שהיה סמל הטרור של האינתיפאדה השניה

לחץ בינ"ל לשחרור ברגותי: יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, עדיין לא התאושש לגמרי, לאחר שיצא מבית החולים ברמאללה מאשפוז שנמשך כשבועיים, ועדיין הוא לא חזר באופן מלא לעבודתו.

עפ"י גורמים ברש"פ, בהוראת רופאיו, הוא עובד כמה שעות ביום בלבד, הוא צמצם את פעילותו וגם את הנסיעות לחו"ל.

ההערכה בצמרת פת"ח היא כי בתוך כמה חודשים הוא יפרוש מתפקידו מסיבות בריאותיות.

אין שום סימנים כי מחמוד עבאס בן ה-83 הפיק לקחים מאישפוזו בבית החולים ומתכוון לפתור את בעיית הוואקום המנהיגותי שיווצר ברש"פ, באש"פ ובתנועת פת"ח אם יכנס למצב של נבצרות או יילך לעולמו.

ההצעה של בכירים בפת"ח למחמוד עבאס כי ימנה לעצמו סגן או ממלא מקום ויביא את הדבר לאישור המועצה המרכזית של אש"פ לא נענתה עד כה.

קרב הירושה נמשך מאחורי הקלעים ובכירים בפת"ח הרואים את עצמם כיורשים פוטנציאלים של מחמוד עבאס מציידים את אנשים בגדה בכלי נשק לקראת הבאות מחשש לכך שבגדה יפרצו התנגשויות מזויינות בין המחשיבים עצמם כיורשיו של מחמוד עבאס.

עפ"י ההערכות בפת"ח וגם בקרב גורמי ביטחון בישראל, גוברים סיכויים של מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, להיבחר בסופו של דבר במוסדות פת"ח ואש"פ כיורש הזמני של מחמוד עבאס עד לעריכת בחירות כלליות בשטחים.

אולם, בתוך תנועת פת"ח עצמה קיימת קבוצה של נאמניו של מרוואן ברגותי אשר איננה מוכנה לוותר על תפקיד יו"ר הרש"פ ומנסה להריץ קמפיין לשחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא הישראלי ומינויו ליורש של מחמוד עבאס.

מרוואן ברגותי היה המהנדס הבולט של פת"ח בתכנון וביצוע האינתיפאדה השניה, הוא עמד בראש הזרוע הצבאית של פת"ח( שוהדאא' אל-אקצא) ואחראי לפיגועים רבים בישראל.

הוא נעצר ב-2002, הועמד לדין והורשע ברצח  5 אזרחים ישראלים ונדון ל-5 מאסרי עולם.

בשנים האחרונות הצליחו תומכיו להצמיד לו את הכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני".

עפ"י דיווח באתר "אלח'ליג' און ליין" מה-6 ביוני מפי גורמים בכירים בפת"ח בגדה, יש פעילות אינטנסיבית כדי להשיג את תמיכת מדינות ערב, האיחוד האירופי וארה"ב במרוואן ברגותי כיורשו של מחמוד עבאס.

בדיווח נמסר כי בסוף החודש שעבר התקיימה בוושינגטון פגישה בהשתתפות אישים ערבים, אירופאים ופלסטינים כדי לדון בקרב הירושה הפלסטיני לאור ההתדרדרות במצבו הבריאותי של מחמוד עבאס.

בפגישה סוכם שמו של מרוואן ברגותי כיורשו של עבאס ועל יצירת מנופי לחץ על ישראל לשחרר אותו מן הכלא במסגרת עסקת חילופי השבויים הבאה בינה לבין תנועת חמאס.

להערכת הגורמים בפת"ח, בקרוב תהייה התקדמות גדולה בנושא מכיוון שברגותי זוכה לתמיכת רוב הפלגים הפלסטינים ובראשם ארגון חמאס.

מקורביו של ברגותי מנמקים את הסיבות שבגללן הוא ראוי להיות יו"ר הרש"פ הבא.

א.יש לו יכולות פוליטיות ומדיניות יוצאות דופן ופופאלריות ברחוב הפלסטיני וגם במדינות ערב ובזירה הבינלאומית יותר מכל בכיר אחר בתנועת פת"ח.

ברגותי מוביל בכל סקרי דעת הקהל הפלסטינית בשטחים כיורש אפשרי של מחמוד עבאס.

ב.ברגותי הינו כריזמתי ויש לו לגיטימיות רבה בגלל היותו עצור בכלא על מלחמה בישראל.

ג. מינויו ליורשו של מחמוד עבאס יאפשר העברה חלקה של השלטון בגדה ללא שפיכות דמים וקרבות ירושה מכיוון שהוא היחיד שיכול לאחד את תנועת פת"ח.

ד.מדינות ערב מעוניינות ביציבות בגדה שתתרום ליציבות האזורית וברגותי יכול לספק את הסחורה.

פדווא, רעייתו של מרוואן ברגותי, רמזה באחרונה כי בעלה עשוי להתמודד בבחירות הכלליות לנשיאות בשטחים, לכשיתקיימו, גם מתוך הכלא.

יחסיו של מרוואן ברגותי עם מחמוד עבאס הם גרועים, מקורביו של ברגותי מאשימים את מחמוד עבאס בכך שהוא פעל מאחורי הקלעים למנוע את שחרורו של מרוואן ברגותי ב"עסקת שליט" ב-2011 מחשש שהוא יתחרה בו ויפיל את שלטונו.

הם גם מאשימים את יו"ר הרש"פ כי פעל להכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שארגן ברגותי בבתי הכלא בישראל כדי שלא יצבור נקודות בדעת הקהל הפלסטיני, בשורה התחתונה מרוואן ברגותי נכשל בהשגת היעדים שקבע לשביתה ולא הצליח לחזור באמצעותה לתודעה של הציבור הפלסטיני.

גם אם התרחיש הזה שמציירים נאמניו של ברגותי כי הוא יהיה היורש הזמני של מחמוד עבאס יתממש, אין בו ערובה לכך שיושגו שקט ויציבות בשטחי הגדה.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס ינסה לטרפד את המהלך הזה וכן גם בכירים אחרים בצמרת פת"ח.

כרגע תומכות מדינות ערב המתונות(מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות) במוחמד דחלאן לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

לעמדת ישראל בנושא קרב הירושה יש חשיבות רבה והיא יכולה לטרפד מינוי של כל מועמד לתפקיד יו"ר הרש"פ שאיננו לרוחה.

מרוואן ברגותי, תלמידו ומקורבו של יאסר ערפאת, הינו סמל הטרור של האינתיפאדה השניה וקשה לראות כיצד הממשלה הנוכחית בישראל תסכים לשחרורו מן הכלא ולהפיכתו למנהיג הבא של הפלסטינים כשכל מורשתו בנוייה על טרור נגד מדינת ישראל ואזרחיה.

האינטרס הישראלי צריך להיות, ככל שישראל יכולה להשפיע על קרב הירושה, שייבחר מנהיג פלסטיני הדוגל בשלום, מתנגד לטרור ומוכן להילחם בו בהתאם לשיתוף הפעולה הביטחוני שמופיע בהסכמי אוסלו.

האם ברגותי התמתן במהלך ריצוי עונשו בכלא ביחסו כלפי ישראל? על מה מעידים יחסיו הטובים עם תנועת חמאס, האם הוא יכול להביא אותה לשולחן המו"מ או לפחות להבטיח את הסכמתה להודנה ארוכת טווח? אלו הן שאלות שאין עליהן תשובות ברורות.

עפ"י גורמים בפת"ח המסתייגים מברגותי, לא כדאי לישראל לתלות תקוות רבות בברגותי בכל הקשור לנושאים האלה.

בינתיים, מחמוד עבאס, מתנגדו של ברגותי, מחזיק עדיין ברסן השלטון,עסקת חילופי שבויים חדשה עם חמאס איננה נראת באופק וגם בכירי פת"ח האחרים עוסקים במרץ בניסיון לבצר את מעמדם בשטח.

מרוואן ברגותי מוגבל בפעילותו הפוליטית בגלל מעצרו בכלא הישראלי, מה שנותר לו הוא לנסות לעשות באמצעות תומכיו קמפיין בשטחים ובחו"ל כדי שיוכל להשתחרר מן הכלא במסגרת עסקת חילופי השבויים הבאה, אם זה יקרה, מדובר כבר בסיפור אחר וקרב הירושה ישתנה מקצה אל קצה.