עבור לתוכן העמוד
Menu

"העם האיראני מתוסכל מן ההנהגה שלו"

ראש ענף איראן בחטיבת המחקר לשעבר מעריך כי האיראנים היו ערוכים לפרישת ארה"ב מן ההסכם • התגובה האפשרית האיראנית לתקיפות ישראל - מוגבלת

סא"ל במיל. מיקי סגל, ראש ענף איראן לשעבר בחטיבת המחקר של אמ"ן וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר כי באיראן לא הופתעו מפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין וכי הם היו ערוכים לנושא. "פרישת ארה"ב הביאה בעצם למחיקת מורשת אובאמה בנושא הגרעין האיראני", מוסיף סגל.

לראיון המלא:

 

להערכתו של סגל נאומו אמש של טראמפ ובייחוד סיום דבריו של הנשיא האמריקני מדגישים על הכיוון החדש של המעצמה והוא ניסיון לגרום למהפכה באיראן ושינוי המשטר מבפנים. לדבריו מהקולות העולים מהתקשורת ומן הרשתות החברתיות האיראניות בתגובה לנאומו של טראמפ, נחשף מחדש המאבק בין מתנגדי ההסכם לבין תומכיו.

"העם האיראני מתוסכל מן ההנהגה שלו", אומר ראש ענף אירן לשעבר בחטיבת המחקר של אמ"ן. "אנו רואים את זה עוד מההפגנות לאחר הבחירות המושחתות של אחמדינג'אד ב-2009, כאשר הציבור יצא לרחובות וקרא את אותם קריאות שהוא קרא בסוף 2017  -להפסיק את בזבוז הכספים בתימן, סוריה ולבנון", אבל אז אובאמה נטש אותם". לדבריו של סגל המגמה הזו נמשכת וכי הדברים שאמר אתמול טראמפ וכן ראש הממשלה נתניהו, המנסים ליצור הפרדה בין ההנהגה הפרסית לבין העם, הינם מגמה נכונה וכי הוא צופה כי "שעון החול" בכיוון זה יקבל כעת משקל יותר גדול.

עוד טוען סגל כי הסכם הגרעין שווק באיראן כהצלחה והבטחה כלכלית גדולה מאוד, דבר שנועד לאפשר לממשלה להסביר ולקוות לציבור האיראני, אולם לאחר מספר שנים נדמה כי הכסף עצמו כלל לא מגיע לאזרחים ולמדינה ומשמש את הממשלה להמשך ייצוא המהפכה והתעסקות בזירות רחוקות כגון תימן ושיגור טילים באופן יומי על ערב הסעודית וכן בסוריה בשימור משטרו אסד.

סגל טוען כי על ישראל לעמוד מן הצד ולא להתערב בתוך איראן.

"איראן בוחנת את תגובתה לאירועים האחרונים ומאוד מוגבלת באפשרות התגובה שלה", כך אומר חוקר המרכז הירושלמי. לדעתו בשל המצב העדין בלבנון ולאחר הבחירות לא ירצה הממשלה האיראני לפגוע בחיזבאללה שקיבל את מירב המושבים המוסלמים וכי הוא מסובך עדיין בזירה הסורית. כמו כן, גם רוסיה יודעת כי תקיפה מתוך שטח סוריה תוביל לתגובה ישראלי חזקה נגד המשטר הסורי, דבר הנוגד את האינטרסים של פוטין באזור. "יש לשים לב כי ישראל הקפידה לא לתקוף את המשטר הסורי כל זמן מלחמת האזרחים במדינה אלא רק כוחות איראנים ושל החיזבאללה", מציין סגל.