עבור לתוכן העמוד
Menu

הסנקציות על איראן: לא יהיה שינוי ביחס לסוריה בטווח הקצר

בחצות החל סבב הסנקציות הראשון על איראן וזאת על רקע המהומות במדינה • ההשפעה על הכלכלה יכולה להיות קטלנית למשטר

בחצות שעון ארה"ב, חודשו חלק מהסנקציות על איראן, וזאת שלושה חודשים אחרי הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין. נשיא ארה"ב טראמפ הודיע כי הוא מעוניין להגיע להסכם חדש ומקיף, שיטפל בכל "הפעולות הזדוניות" של המשטר האיראני, "כולל תוכנית הטילים הבליסטיים והתמיכה בטרור".

טראמפ אמר שארה"ב קוראת לכל המדינות "להבהיר למשטר האיראני שיש לו בחירה: או לשנות את האיומים ואת ההתנהגות המערערת ולהשתלב בכלכלה העולמית – או להמשיך בדרך של בידוד כלכלי". טראמפ הזהיר שמי שלא ישתף פעולה עם הסנקציות – וימשיך להיות בקשרים כלכליים הדוקים עם איראן – עלול לסבול מ"השלכות קשות".

לקריאה נוספת:

היום זה קורה: הסנקציות הכלכליות על איראן // ברק סינר

הסנקציות, ימנעו מאיראן לרכוש דולרים אמריקניים, לסחור במתכות, בפחם, בתוכנות תעשייתיות ויפגעו גם בתעשיית הרכב שלה. סבב נוסף של סנקציות, שיפגע במגזר האנרגיה ומטרתו לצמצם עד כמעט לאפס את יצוא הנפט מאיראן, ייכנס לתוקף בנובמבר. את ההשפעה על הרחוב האיראני אנו רואים כבר היום.

אולם למרות הלחץ על טהראן מעריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי איראן לא תשנה את גישתה ביחס להתפשטות במזרח התיכון בטווח הזמן הקצר ומעריך כי איראן תמשיך לבסס את אחיזתה בסוריה. "זה הישג אדיר לאיראן והם לא יינטשו אותו מהר כל כך דבר שייאלץ את ישראל להתמודד מולו לבד לאור הגישה של ארה"ב, שנדמה כי החליטה לאפשר זאת משיקולה היא".

"הדבר המדהים ביותר הוא המשך דבקותה של איראן בהסכם הגרעין למרות פרישתה של ארה"ב ממנו והוא מוכיח עד כמה ההסכם היה טוב לאיראן גם בלי ארה"ב", אומר קופרווסר ומעריך כי למרות המאמץ האירופאי האדיר להיאחז בהסכם ולנסות ולקיים אותו לא קיים סיכוי כי הכלכלה האירופית תוכל לשקם את איראן ואנו רואים זאת כבר בצעדים הנוכחים של החברות האירופאיות.

קופרווסר אומר כי למרות דברי הרהב של איראן חשוב שארה"ב תהיה מוכנה להגיב במקרה של התגרות איראנית וכי ישנה חשיבות עצומה לא פחות לאמינות "האופציה הצבאית" שעל הפרק. כמו כן לדבריו של קופרווסר אחד המבחנים הגדולים להמשך הוא מול צפון קוריאה והתקדמות התפרקותה מהגרעין.

הדברים מתוך ראיון ב"גלי ישראל" אצל שרון גל.