עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם הרגיעה: בדרך לסיום מלחמת "ההתשה" שכפה חמאס

הנהגת חמאס מסכימה עקרונית להצעת מצרים ושליח האו"ם •מגנה את הפתח' על ניסיונות סיכול המאמץ • העסקה איננה כוללת את שחרור השבויים והנעדרים הישראלים ויש בה יתרונות וחסרונות לשני הצדדים

על רקע הידיעות בתקשורת הערבית והישראלית והערכה כי אנו עומדים בפני הסדרה או עימות, הוציא בצהרים (ראשון) ארגון החמאס הודעה לפיה הוא מגנה את הפתח' ואת הניסיונות לסכל "את הדרך להצלחה של המאמצים הבינלאומיים, המצריים כדי לממש את הפיוס ולעצור את הסבל בעזה", לשון ההודעה.

ב-2 באוגוסט הגיעה לרצועת עזה משלחת של הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל בראשותו של צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה, כדי להשתתף בדיונים על הסכם רגיעה חדש עם ישראל.

הדיונים עסקו גם ביוזמה המצרית לפיוס בין פת"ח לחמאס ובנושאים נוספים אולם העדיפות ניתנה לדיון בנושא ההסכם החדש עם ישראל, את ההצעה גיבשו מצרים ושליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב.

כניסת המשלחת לרצועה ממצרים, דרך מעבר רפיח, התאפשרה לאחר שישראל התחייבה בפני מצרים ושליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב כי לא תפגע בחברי המשלחת בזמן שהותם ברצועה.

מדובר בביקור חריג של הנהגת חמאס ברצועה, המזכיר את הביקור של ח'אלד משעל ברצועת עזה בשנת 2012 בעת ששימש כיו"ר הלשכה המדינית של חמאס.

לאחר הבחירות הפנימיות האחרונות בתנועת חמאס עבר משקל הכובד של מערכת קבלת ההחלטות מקטאר לרצועת עזה, אסמעיל הניה ויחיא סינואר הם שמנהים את העניינים, אולם מכיוון שההחלטות החשובות מתקבלות בקונסנזוס, הרי שאישור הסכם רגיעה חדש עם ישראל מחייב את כינוס הלשכה המדינית ומועצת "השורא" (הפרלמנט של חמאס) לקבלת ההחלטה.

הדיונים ימשכו יומיים ואחר כך תצא משלחת חמאס לקהיר כדי למסור את תשובתה למודיעין המצרי ולשליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב, במקביל יכנס ראש הממשלה נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני לדון בהצעה.

 

רגיעה תמורת הסרת המצור

 

העיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה דיווח ב-2 באוגוסט את פרטי ההצעה להסכם הרגיעה החדש בין ישראל לחמאס כפי שהגיעו לידיו מפי מקורותיו בתנועת חמאס.

מדובר בהסכם לתקופה של 5 שנים שיבוצע בשלבים.

השלב הראשון-ימשך כשבוע ימים ובמהלכו תופסק כל הפעילות הפלסטינית על גבול הרצועה עם ישראל, שיגור בלוני ועפיפוני תבערה, הצתת עמדות של צה"ל וניסיונות חדירה לישראל בתמורה לפתיחה מלאה של כרם שלום ופתיחה באופן קבוע של מעבר רפיח בין מצרים לרצועת עזה.

השלב השני-שיפור תנאי המחייה ברצועה והסרה מלאה של המצור, הכנסת סחורות לרצועה והגדלת אספקת החשמל מהרצועה לישראל.

 

השלב השלישי– האו"ם יקים פרוייקטים הומניטאריים עבור רצועת עזה-יוקם נמל ימי באלכסנדריה במצרים ושדה תעופה בסיני, תיבנה תחנת כוח בסיני ותשוקם התשתית ברצועה. ישראל לא הסכימה להקמת נמל ושדה תעופה בתוך שטח הרצועה מחשש שהם ישמשו להעברת נשק מאיראן עבור ארגוני הטרור ברצועה ומצרים קיבלה את האחריות להקמתם בשטחה.

אחמד יוסף בכיר חמאס אמר ב-3 באוגוסט לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען"  כי היוזמה ההומניטארית של שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב נפרדת מתיק הפיוס בין פת"ח לחמאס ואין קשר בינהם.

לדבריו, יוזמת מלדאנוב כוללת את פתיחת כל המעברים לרצועה, הכנסת כמותגדולה של סחורות, צמצום האבטלה, הקמת פרוייקטים במגזר הפרטי והגדלת היצוא והיבוא.

סכום של כ-600 מיליון דולר יוזרם כדי להניע את הכלכלה ברצועה, יוקמו פרוייקטים להתפלת מים ולאנרגיה סולרית ותוגדל אספקת החשמל לרצועה.

 

שחרור השבויים והנעדרים הישראלים

 

לא יתבצע שחרור מיידי של 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס. הנושא ידון לאחר חודשיים מתחילת ההסכם, ייתכן שעסקת חילופי שבויים תתקיים במהלך תקופת הרגיעה.

חמאס עומדת על דרישתה כי תנאי מוקדם לכל עסקה הינו שחרור 80 מחבלי חמאס ששוחררו ב"עסקת שליט" אך נעצרו מחדש ע"י ישראל בגלל שחזרו לפעילות טרור.

 

עמדת הזרוע הצבאית של חמאס

 

עפ"י עיתון "אל-א'חבאר" הלבנוני, הזרוע הצבאית של חמאס הסכימה לאפשר לזרוע המדינית למצוא פתרון למצור מבלי להיכנס לעימות צבאי עם ישראל.

אולם במהלך סוף השבוע הופצו שמועות ברצועת עזה כי הזרוע הצבאית  בראשותו של מוחמד דף מתנגדת למתווה ההסכם שהוצע.

עם זאת צריך לזכור כי יחיא סינוואר משמש, בנוסף להיותו מנהיג חמאס ברצועה, גם כמפקד בפועל של הזרוע הצבאית ולמשעה הוא זה שקובע.

 

נראה כי ההנהגה המדינית של חמאס החליטה כי זהו הזמן המתאים מבחינתה לקצור את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה" הנמשך כבר 4 חודשים לפני שהדברים מתדרדרים לעימות צבאי נרחב עם ישראל.

היא רואה בהסכם הזה הישג חשוב ומבחינתה הוא מהווה את הסרת המצור שישראל הטילה על הרצועה ב-2007 לאחר שחמאס השתלטה בכוח על רצועת עזה, האם מצרים אכן תאפשר בפועל הפעלת נמל ימי ושדה תעופה בשטחה עבור חמאס ותפתח באופן קבוע את מעבר רפיח?

נמתין ונראה.

 

הפיוס בין חמאס לרש"פ

 

קשה להעריך אם תושג פריצת דרך בנושא הזה. גורמים בחמאס אומרים כי ההערות של פת"ח לטיוטת ההצעה המצרית החדשה הן קשות וכי המינוים שעשה מחמוד עבאס בשבוע שעבר בתוך הממשלה הפלסטינית (נביל אבו רודיינה לתפקיד סגן ראש הממשלה ושר ההסברה וקדרי אבו בכר לתפקיד שר האסירים) מעידים על כך שכוונתו לקבוע עובדות בשטח ולהקים ממשלה של פת"ח ולא ממשלת אחדות.

אין גם בינתיים שום הסכמה של הרש"פ להסיר את הסנקציות שהוטלו על רצועת עזה.

בהנהגת חמאס חוששים שהרש"פ תנסה לטרפד את ההסכם כדי למנוע הישגים מחמאס.

תנועת פת"ח פרסמה ב-4 באוגוסט הודעה שבה היא מזהירה את חמאס מפני הסכם רגיעה עם ישראל.

בהודעה נאמר כי מדובר במגמה מסוכנת ואם תתקבל ההחלטה הזו הרי שמדובר בהפיכה נוספת נגד העם הפלסטיני ומתנה חינם לישראל שכן ארה"ב וישראל פועלות לפיצול הרצועה לקראת "עסקת המאה" וחיסול הבעיה הפלסטינית.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-4 באוגוסט מפי גורמים פלסטינים בכירים כי מצרים ניסתה לשכנע את הרש"פ להיות חלק מההסכמות עם חמאס אך היא הגישה 4 הסתייגויות להצעת הפיוס המצרית, דבר המקשה על אפשרות חזרתה לרצועת עזה.

אם תצליח יוזמת הפיוס של מצרים, הרש"פ תקבל לידיה את הפיקוח על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח ועל הקמת הפרוייקטים של האו"ם ברצועה, אם תיכשל היוזמה, מצרים היא שתפקח על מעבר רפיח ואת הפרוייקטים של האו"ם יבצעו חברות מצריות.

 

לסיכום:

 

עפ"י דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית ממקור פלסטיני מהימן, הנהגת חמאס כבר הודיעה למצרים ולשליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב על הסכמתה עקרונית לעסקת ההודנה החדשה עם ישראל וביקשה ערבויות לביצועה.

הסכם הרגיעה החדש בין חמאס לישראל איננו תלוי בפיוס הפנים פלסטיני, מצרים בנתה את ההצעה באופן שיקשה על מחמוד עבאס לטרפד את ההסכם אך הוא יכול להערים קשיים על ביצועו.

גורמים בכירים בפת"ח כבר אומרים כי ההסכם מסייע לנשיא טראמפ לבצע את שלב "עזה תחילה" שהוא השלב הראשון של "עסקת המאה" שהרש"פ וחמאס מתנגדות לה בתוקף.

ישום ההסכם והרגיעה שתושג על גבול רצועת עזה יאפשרו לישראל להשלים את הקמת המכשול הקרקעי הגדול מסביב לרצועת עזה ולהתמקד מבחינה ביטחונית בסכנת הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

אולם, אין בהסכם הסכמה של חמאס לשחרר את 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיה והמשא ומתן על שחרורם יקח עוד זמן רב.

אין גם בהסכם הרגיעה שום התחייבות של חמאס להפסיק את התעצמותה הצבאית, בניית מנהרות,ייצור רקטות ופיתוח אמצע לחימה, לרצועה יוכנסו כמויות גדולות של מלט וברזל לבניית הפרוייקטים של האו"ם וחלק מהם בודאי יגיע לידי הזרוע הצבאית של חמאס.

חמאס תוכל גם לנצל את תקופת הרגיעה לשקם את יכולותיה הצבאיות שנפגעו בהפצצות חיל האוויר הישראלי, עפ"י גורמים בחמאס היא איבדה כתוצאה מהן כ-20 אחוזים מיכולותיה הצבאיות.

הסכם הרגיעה החדש מחזיר את שני הצדדים להפסקת האש ששררה בגבול הרצועה אחרי מבצע "צוק איתן".

מלחמת ההתשה של חמאס נגד ישראל שנמשכה 4 חודשים תביא כנראה להקלות במצור המוטל על הרצועה ולשיפור המצב ההומניטארי בה והיא תחזק את שלטון חמאס בעזה ולא תחליש אותו.