עבור לתוכן העמוד
Menu

"הסופה המושלמת" באיראן ?

ההפגנות נמשכות ובאירן נזכרים במפגינה אחת שאולי תמשיך את הניצוץ

הדיווחים על המשך גל המהומות באירן ממשיכים להציף את כלי התקשורת וכבר היום דווח על הרוגים רבים במקומות שונים.

גל המחאה הנוכחי נפוץ יותר מאשר ב -2009, אך לא מספיק כדי להבטיח נקודה שתביא לנפילת המשטר או שינוי מהותי בו. דוברים מטעם המשטר כבר הודיעו כי לא יהססו לנפץ ולדכא את הגל הנוכחי.

מבחינה גיאוגרפית, בשנים האחרונות, "משמרות המהפכה" מיישמים את האסטרטגיה הקשה והשאפתנית להשתלט על מרכזי הכוח המרכזיים באיראן, כגון כוחות הביטחון (על חשבון הצבא "ארטש"), הכלכלה וחלקים גדולים של הממשלה , ודוחפים דרך כך, שכבות מסורתיות אחרות.
"המשמרות" לא יוותרו על שום כוח בלי מאבק אלים שימשיך לשמור על חלקם המורחב. לאחר המהומות של 2009, בוצע גל מעצרים חסר תקדים נגד אנשי "התנועה הירוקה" ונסגרו אמצעי תקשורת רבים במדינה שתמכו בהפגנות.

גל ההפגנות הנוכחי הראה שוב שהאיום האמיתי על יציבות המשטר הדתי באיראן הוא העם האיראני שכבר הוכיח בעבר כי הם יכולים להפיל משטר המתעלם מצורכיהם.

האם זו תחילתה של "הסערה המושלמת" באיראן? הקבוצות נוספות משתתפות בהפגנות השונות מעבר למגזר הסטודנטים שאפיין את המחאה ב -2009. הדבר עשוי להצביע על מכנה משותף רחב – כלכלי, פוליטי ודתי בקרב העם האיראני. אותה קואליציה רחבה שאפשרה את המהפכה (האסלאמית) בסוף שנות השבעים.
במהלך ההפגנות צצות דמויות מן העבר הפרסי הלא רחוק. דמותה של נדה אגא-סולטן, סטודנטית לפילוסופיה, אשר נורתה למוות במהלך הפגנות הבחירות של איראן ב -2009. היא נרצחה על ידי הזרוע המתנדבים של הבסיג '.

מותה נלכד במצלמת הוידאו והיא הפכה לסמל במאבקם של המפגינים האיראנים, נגד בחירתו המחודשת של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד. מות הקדושים שלה, נזכר על ידי כמה המפגינים של היום הודעות #RememberNada על מדיה חברתית.

לממשל טראמפ יש מקום חשוב בעזרה למפגינים. טראמפ כבר הביע תמיכתו בהפגנות ואמר כי "העולם מתבונן". קריאה זו שונה מההתעלמות של ארה"ב ואירופה מההפגנות בשנת 2009, בדבר הפרת זכויות האדם, עסקאות הסמים של החיזבאללה לצורך מימון הטרור ובנית כוחו הצבאי והכל בגלל מטרה אחת – הסכם הגרעין של 2015.

ארצות הברית צריכה להגביל את תמיכתה למפגינים על ידי הפעלת לחץ בינלאומי על המשטר האיראני, כדי למנוע דיכוי אלים של המחאה ואז אולי נצליח לראות באמת את "הסופה המשולמת".

• מבוסס על מאמרו של סא"ל מיקי סגל באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה באתר באנגלית