עבור לתוכן העמוד
Menu

הסבב בעזה: בין איראן לעומאן

סבב אלים נוסף הסתיים בסוף השבוע ברצועת עזה במהלכו נורו עשרות רקטות לעבר ישראל ובתגובה תקף צה"ל מטרות בעומק הרצועה • איראן היא שהציתה את הסבב באמצעות ארגון הג'יהאד האסלאמי ובשתיקה של ארגון חמאס כדי לנסות ולהשיג את מטרותיה האזוריות

איראן איננה מרוצה מהמעורבות של מצרים בתיווך בין ישראל לחמאס להשגת רגיעה ברצועת עזה. בסוף השבוע היו ישראל וחמאס קרובים מאוד להשגת הבנות על רגיעה זמנית ברצועת עזה. העיתון "אלחיאת" דיווח ב-26 באוקטובר כי הושגו הבנות להפחתת האלימות: יופסקו בלוני התבערה, בקבוקי התבערה וניסיונות החדירה לישראל בתמורה להקלות שתעשה ישראל במצור.

זה מה שגרם לשר הביטחון ליברמן שסייר באזור כרם שלום להעריך כי יום השישי יהיה רגוע יותר.

בפועל, יצאו העניינים מידי שליטה ובהתפרעויות נהרגו 5 פלסטינים בגבול הרצועה. ארגון הגי'האד האסלאמי, בהכוונה איראנית, החליט להגיב על ה"טבח" הישראלי בירי רקטות לעבר ישראל.

לארגון הג'יהאד האסלאמי יש מנהיג חדש היושב בביירות שבלבנון, שידו קלה על ההדק, ומשתוקק להוכיח את עצמו במהירות לאחר שנבחר לפני כחודש לתפקיד.

מדובר בזיאד נח'אלה, מי שהקים את הזרוע הצבאית של הארגון המכונה "סאראיא אלקודס" (פלוגות ירושלים) ושימש כסגנו של ראש הארגון הקודם עבדאללה רמאדאן סאלח המרותק למיטתו לאחר שעבר אירוע מוחי קשה.

נח'אלה קשור בעבותות של כסף ואידיאולוגיה קיצונית לגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים.

איראן מממנת באופן מלא את כל הפעילות של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ובגדה ומספקת לו גם אמצעי לחימה חדשים. מדובר בארגון השני בגודלו ברצועה אחרי ארגון חמאס ובין שני הארגונים יש רמת תיאום גבוהה ביותר.

עפ"י גורמים ברצועת עזה, מנהיג הארגון זיאד נח'אלה קיבל הנחיות מאיראן לטרפד את ההבנות עם מצרים. הוא נימק את החלטתו לירות רקטות על ישראל בכך שארגונו איננו יכול לעבור בשקט על הרג אזרחים חפים מפשע ע"י ישראל, ברקע הדברים גם כעס אישי שלו על כך שראשי המודיעין המצרי  מתעלמים מיוזמתו החדשה בעניין הפיוס הפנים פלסטיני ועל כך שהוא איננו שותף לשיחות על הרגיעה עם ישראל.

עפ"י גורמים בחמאס, ארגון הג'יהאד האסלאמי עדכן את חמאס בעניין ירי הרקטות והחמאס לא יכול היה להתנגד בגלל הזעם הרב ברחוב העזתי על מותם של  5 מפגינים על גדר הגבול.

הסיבה הנוספת שגרמה לאיראן להורות לג'יהאד האסלאמי להסלים את המצב ברצועה קשורה לביקורו של ראש הממשלה נתניהו בעומאן בסוף השבוע.

האיראנים חוששים כי עומאן תנסה לתווך בין ישראל לרש"פ ותסייע  לנשיא טראמפ ליישם את תוכנית המדינית החדשה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני המכונה "עסקת המאה".

הכוונה האיראנית היא לגרור את ישראל לעימות צבאי נרחב ברצועת עזה, באמצעות פרובוקציות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי, כדי לקבור כל סיכוי לתיווך עומאני בעניין התהליך המדיני ולהעסיק את צה"ל וחיל האוויר הישראלי בחזית הדרום במקום בחזית הצפון מול המאמצים האיראניים להתבסס צבאית בסוריה.

תאריך ה-6 בנובמבר מתקרב וההנהגה האיראנית חוששת מכך שהנשיא טראמפ יקיים את הבטחתו ויטיל עוד סנקציות על יצוא נפט ומכירתו, באמצעות ההסלמה ברצועת עזה וסיבוך ישראל בעימות צבאי גדול היא מנסה להרתיע את הנשיא טראמפ מלבצע את תוכניותיו.

העמדה הישראלית היא מוצדקת, ארגון חמאס הינו הארגון הגדול ביותר והוא הריבון ברצועה, לכן הוא הנושא באחריות ומתפקידו לרסן את כל הארגונים האחרים כדי לשמור על הבנות הרגיעה.

לכן, תקף צה"ל בסוף השבוע עמדות ומפקדות צבאיות של ארגון חמאס כדי שלא לאפשר לו להתחמק מאחריותו הכוללת למצב הביטחוני ברצועה.

יחסי הכוחות והיריבות בין חמאס והג'יהאד האסלאמי, מאבקי היוקרה בינהם על אהדת הרחוב העזתי ויחסי ארגון הג'יהאד האסלאמי עם המודיעין המצרי אינם מעניינה של ישראל.

מבחינת ישראל ישנה רק כתובת אחת לנעשה ברצועת עזה והיא ארגון חמאס.

הפסקת האש הנוכחית שהושגה בהתערבות מצרית מול ארגוני הגיה'אד האסלמי וחמאס היא שברירית ביותר וכל תקרית על הגבול יכולה להביא מחדש להסלמה.

בינתיים, עד להפגנות הקבועות ברצועה בשבוע הבא, ישראל מודאגת מכינוס המועצה המרכזית של אש"פ ב-28 בחודש שבו מאיים מחמוד עבאס לקבל החלטות נגד חמאס שעלולות להביא לפיצוץ ברצועה, ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר בשם הדרג המדיני את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מפני קבלת החלטות שעלולות להצית את הרצועה אך צריך להמתין ולראות אם המסר נקלט.