עבור לתוכן העמוד
Menu

הניסיון של איראן לגרור את ישראל למתיחות

למרות שנראה כי המתיחות במפרץ יורדת מקפידים מנהיגי איראן לשרבב את שמה של ישראל לעניין

נשיא איראן, חסן רוחאני, שב והאשים את ישראל כמי שפועלת מול הממשל האמריקני כדי שיגביר את הלחץ על איראן. לדבריו, ערב הסעודית ובעלות בריתה יחד עם המשטר הציוני (ישראל) כפו על ארצות הברית לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ולהפסיק את המו"מ עמה כדי להפחית ממחירי הנפט. כתוצאה מכך ירדו מחירי הנפט מ120 דולר לחבית לכ- 30 דולר". רוחאני הגדיר את האיראנים כ"אנשי היגיון ושיח" אך הוסיף, כי הצד השני (ארה"ב) משמיע טענות עמומות לפיהן הוא יאלץ את איראן להגיע (בתנאיו) למשא ומתן והדגיש, כי בתנאים אלה גם אם כל המעצמות בעולם יקראו לאיראן להצטרף למשא ומתן היא לא תעשה זאת[2].

יוזכר, כי גם במהלך הודעתו כי איראן חוזרת בה מיישום חלקים מהסכם הגרעין (8 מאי) האשים נשיא איראן את הציונות ואת הלובי הציוני בארצות הברית כמי שלחצו על ארצות הברית לפרוש מהסכם הגרעין "הקבוצה הקיצונית ששולטת בבית הלבן חטפה את הסמכות מדי הנשיא ויצרה בעיות לא רק לתושבי האזור אלא גם לידידותיה של ארצות הברית באירופה, בקנדה ובמקסיקו. בתנאים אלה הציונות וקבוצות לחץ בתוך ארצות הברית ובמיוחד איפא"ק לחצו על הממשל לפרוש מהסכם הגרעין". חלק מכלי התקשורת באיראן האשימו את ישראל כמי שאחראית ל"מעשה החבלה" במכליות הסעודיות סמוך לנמל פג'ירה כדי לגרום להסלמה הנוספת ביחסים בין איראן לבין ארצות הברית.

בד בבד ממשיכים בכירים איראנים, ברוח דברי המנהיג, ח'אמנהאי, להעריך כי לא צפויה מלחמה בין איראן לבין ארצות הברית. שה"ח האיראני, ט'ריף אמר בסוף השבוע, כי "אנו בטוחים כי לא תפרוץ מלחמה שכן איראן איננה מעוניינת במלחמה ואף אחד אינו משה את עצמו כי הוא יכול להתמודד עם כוחה של איראן באזור[3].

שרבוב שמה של ישראל והציונות לשיח של בכירים איראנים נוכח ההסלמה הנוכחית מהווה חלק מצעדיו של המשטר האיראני לחזק מבית את בסיס התמיכה בצעדיו ובערכותיו נוכח ההסלמה ומחוץ – לנסות ולזכות באהדה בקרב אוכלוסיית מדינות ערב הסונית מעל ראשי מנהיגיה.

[1] https://tinyurl.com/FarsCartoon

[2] http://president.ir/fa/109674https://www.presstv.com/Detail/2019/05/18/596260/Zarif-Iran-US-war-Beijing-IRNA-Trump

[3]