עבור לתוכן העמוד
Menu

הנוסחה של חמאס: הפצצה בתגובה להפצצה

ארגוני הטרור ברצועה הגיעו להסכמה על כללי עימות חדשים מול ישראל ברצועה והם ינסו לכפות אותם עליה בקרוב • "יום הנכסה" בשבוע הבא הוא מבחן חשוב לישראל אחרי סבב האלימות האחרון ואסור לה להיכשל בו

סבב העימות הצבאי האחרון שבו ירו הפלסטינים יותר כ-180 פצמ"רים ורקטות לעבר ישראל  קיבל ברצועה את הכינוי "הנאמנות לשהידים" (אלוופא ללשוהדאא-בערבית). ההערכה של גורמים בחמאס היא כי הסבב  הבא בין ישראל לארגונים הפלסטינים ברצועה הוא עניין של ימים או שבועות.

השאלה כיצד יראה הסבב הבא ומה שיוביל אליו, וזאת כיוון שארגוני הטרור מנסים עכשיו לשנות את כללי העימות שהיו נהוגים עד כה.

13 ארגוני טרור ברצועה פרסמו ב-30 במאי הודעה משותפת שבה החליטו על כללי עימות חדשים עם ישראל. מעתה ואילך כל הפצצה ישראלית ברצועה תענה בהפצצה פלסטינית בישראל, דהיינו בשיגור פצמר"ים רקטות לשטח ישראל.

הארגונים בהם מדובר הם הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים ברצועה כלהלן:

הזרוע הצבאית עז א-דין אלקסאם,פלוגות צלאח א-דין,גדודי אלמוג'אהידין,גדודי אבו עלי מוצטפא,גדודי ההתנגדות הלאומית,גדודי אלאנצאר,חטיבת השהיד נידאל אלעאמודי,גדודי השהיד עבד אלקאדר אלחוסייני,גדודי אל-צאעקה, שומרי אלאקצא, סייף אלאסלאם, גדודי נביל מסעוד וגדודי השהיד איימן ג'ודה.

ההודעה על שינוי כללי העימות הצבאי עם ישראל היא תוצאה של הפקת לקחים מהאירועים על גבול הרצועה שהביאו לעימות האחרון, ארגוני הטרור טוענים כי ישראל הפרה את הסכם הפסקת האש בינה לבין חמאס בתום מבצע "צוק איתן"  שהושג בתיווכה של מצרים.

לטענתם, היא תקפה ברצועה, באזור הגבול ובעומק השטח, בתגובה על שיגור עפיפוני תבערה, ידוי בקבוקי תבערה ומטעני חבלה וניסיונות חדירה לישראל, בניגוד להסכם.

שיגור מטחי הפצמ"רים והרקטות ע"י הג'יהאד האסלאמי והחמאס לעבר ישראל תוכנן מראש היטב, הרצון היה "לרסן" את התגובות הצבאיות הישראליות בגבול הרצועה ובעומקה ולהעביר מסר לישראל כי ארגוני הטרור בעזה יכולים להכאיב לישראל וגם לפגוע בעורף הישראלי, הערכת המצב של הארגונים הפלסטינים היא כי בסבב האחרון התגלתה חולשת ישראל וכי נפגעה יכולת ההרתעה שלה.

סביר להניח שישראל לא תסכים לשינוי כללי העימות החדשים שמנסים להכתיב ארגוני הטרור כך שבהחלט ניתן להעריך שצפוייה הסלמה.

מה צפוי ב"יום הנכסה"?

ה-5 ביוני שהינו "יום הנכסה" (פרוץ מלחמת ששת הימים) אמור להיות שיא נוסף בקמפיין "צעדת השיבה" הפלסטינית לאחר השיא הקודם ב-14 במאי, יום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, שבו נהרגו יותר מ-60 פלסטינים, 50 מהם פעילים של חמאס.

ההכנות הפלסטיניות לקראת היום הזה הן בעיצומן וגם לו יש פוטנציאל נפיצות גבוה  שעלול לדרדר את המצב הביטחוני בגבול הרצועה.

התכנון של חמאס הינו להביא עשרות אלפי מפגינים לאזור הגבול ולהמשיך באותה הפעילות שהייתה ביום ה-14 במאי כולל ניסיונות לחדור לשטח ישראל באמצעות פריצת גדר הגבול.

חמאס מתכננת באותו היום ישיבה של המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט) , שבה יש לחמאס רוב, סמוך לגדר הגבול וגם שיירה של משאיות תחת הכותרת "מסע השיבה" על ציר צלאח א-דין מעזה עד למעבר ארז בצפון הרצועה.

"יום הנכסה" מסמל לטענת המארגנים את היום שבו הפסידו הפלסטינים והערבים את מזרח ירושלים, את הגדה המערבית ואת רמת הגולן.

לכן, מבחינתם, המאבק נגד הכיבוש הישראלי איננו רק פלסטיני אלא מאבק ערבי-לאומי כדי לסיים את כיבוש השטחים הערבים.

לסיכום:

ארגוני הטרור ברצועת עזה מציגים את העימות הצבאי הקצר האחרון עם ישראל כניצחון שלהם.

גורמים בחמאס משבחים את איראן ואומרים כי מעורבותה הצבאית בסוריה גרמה לישראל להימנע ממערכה ממושכת ברצועת עזה מחשש שלא תוכל להתמודד בשתי חזיתות ולכן היא מיהרה לסיים את העימות הצבאי ברצועה מייד בתום 24 שעות.

לכן, תחושת הביטחון העצמי של ארגוני הטרור ברצועה גוברת וזה עלול לעודד אותם לפעולות טרור מגבול הרצועה מתוך הנחה כי ישראל נחלשת והיא איננה מעוניינת בעימותים צבאיים בגבולה הדרומי.

לכן,למרות העדיפות האסטרטגית שישראל נותנת לנושא האיראני, היא חייבת לגלות נחישות ב"יום הנכסה" כפי שעשתה עד כה,כדי למנוע חדירה של פלסטינים מהרצועה נגד ישראל.

אסור בשום אופן לאפשר לפלסטינים ליצור תקדים מסוכן כי הצליחו לחדור לישראל והדרג המדיני צריך להנחות את צה"ל בהתאם.