עבור לתוכן העמוד
Menu

"טיפשים בוורשה" : ביקורת איראנית נוקבת על פולין הצפויה לארח כינוס "אנטי-איראני"

הכינוס עליו הכריז מזכיר המדינה פומאפו שאמור להערך בוורשה יצר משבר חריף בין המדינות • המשבר מול אירופה מחריף

משה"ח האיראני זימן (13 ינואר) את מיופה כוח הפולני בטהראן לשיחת נזיפה בעקבות הסכמת ממשלת פולין לארח בוורשה באמצע החודש הבא כינוס "אנטי- איראני" ביוזמת ארה"ב. צעד זה הוא עדות נוספת ליחסים המתוחים בין איראן לאירופה על רקע הסנקציות עליה החליטו מספר מדינות להטיל על המשטר לאחרונה ועל רקע הסחבת בשיחות על המנגנון שמטרתו לעקוף את המגבלות שהטילה ארה"ב על סחר עם איראן.

עיתון איראני תוקף את נשיא פולין ואת טראמפ
עיתון איראני תוקף את נשיא פולין ואת טראמפ

שה"ח החוץ הפולני אמר כי הוא מקווה שהכינוס יקרב את עמדות ארצות ואירופה.

שה"ח האמריקני פומפאו, הדגיש במסגרת סיורו במזה"ת כי ארצות הברית תכפיל את המאמצים להגברת הלחץ על איראן אמר, כי הכינוס יתמקד "ביציבות, בשלום, בביטחון  ובחירות  במזרח התיכון ויכלול מרכיב חשוב שיבטיח כי איראן לא תהווה גורם מערער בו". על פי הודעת משה"ח האמריקני בכינוס ישתתפו עשרות מדינות מרחבי העולם, מאסיה, אפריקה, אירופה ו"כמובן מהמזרח התיכון".

שה"ח האיראני מצידו הגדיר את הכינוס הצפוי "קרקס אנטי-איראני נואש" והזכיר למשתתפי הכינוס הצפוי כי אלה שהשתתפו בעבר בכינוסים אנטי-איראניים דומים "מתו, בוזו או הפכו בלתי רלוונטיים ואיראן הפכה חזקה מתמיד".  ט'ריף ובכירים איראנים נוספים הזכירו לממשלת פולין, כי במלחמת העולם השנייה איראן נחלצה לסייע לפליטים פולנים[1]. סגן שה"ח האיראני אראקצ'י פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונות מבית הקברות הפולני בטהראן וכתב "האיראנים בטהראן כבדו  את אורחיהם לפני 77 שנים".[2]

במהלך שיחת הנזיפה שקיים משה"ח האיראני עם השגריר הפולני נאמר לו כי מדובר "בצעד אמריקאי עוין נגד איראן וכי על פולין להימנע מלשתף פעולה עם ארה"ב בקיום הכינוס…על פולין לפצות מיד את איראן ולא תנקוט טהראן בצעדי גמול כאשר כל האופציות על השולחן נוכח הכינוס השערורייתי…אם פולין כנה במדיניותה כלפי איראן, כפי שטען מיופה הכוח הפולני באיראן, הרי שעליה לאזור אומץ ולומר לגנגסטר פומפיאו ולבוס הביריוני שלו, טראמפ שהכינוס הצפוי (בוורשה) מבוטל ופולין לא תהיה חלק ממזימות נגד איראן[3]. העיתון "וטן אמרוז" כתב בכותרת הראשית שלו "טפשות בוורשה". כלי תקשורת אחרים הגדירו את פולין כעוד שכירת חרב אמריקנית.

בינתיים בתגובה,  בטל משרד התרבות האיראני את "שבוע הסרט הפולני" שהיה אמור להתקיים בטהראן בסוף ינואר עד שוורשה תתחיל לנקוט בהתנהגות נאותה מול איראן.

"כיהאן": עמדתו הפסיבית של משה"ח שורש הרע ביחסים עם אירופה

 

העיתון כיהאן
העיתון כיהאן

התקשורת האיראנית, בעיקר השמרנית, הצטרפה אף היא לביקורת על ממשלת פולין. העיתון השמרני "כיהאן", המשקף בדרך כלל את עמדת המנהיג, ח'אמנהאי, קבע  במאמר מערכת ביקורת (14 ינואר)  בכותרתו הראשית,  כי מקור  הצעדים האנטי-איראניים שנקטו לאחרונה מספר מדינות באירופה (סנקציות נגד משרד המודיעין האיראני) ו"תמיכתן ארגוני אופוזיציה הפועלים נגד איראן והורגים אזרחים, הוא בחולשה הרבה שמגלה משה"ח האיראני ומדיניותו הפאסיבית להתנהלותה הבעייתית של אירופה . נכתב כי בעוד מדינות אירופה מנסות לשכנע את איראן לא לעזוב את הסכם הגרעין הן ממשיכות לרקוח מזימות נגדה, אינן מצליחות לכונן את המנגנון (SPV) לעקיפת הסנקציות האמריקניות ומגרשות דיפלומטים איראנים, משה"ח לא נוקט בשוב צעדי תגובה[4]. "כיהאן" הביא לדוגמא את האשמות הולנד ודנמרק כי איראן עמדה מאחורי התנקשות בפעילי אופוזיציה בשטחן מבלי שזכו לתגובת משה"ח [5] (בתמונה : "כיהאן" – חוסר מעש של משה"ח)

במהדורה האנגלית של העיתון נכתב כי מצער שממשלת פולין היא המדינה האירופאית האחרונה ש"נרתמה לעגלת השטן הגדול (ארה"ב) ולקוחותיו השטניים". "כיהאן" מזכיר אף הוא כי איראן ארחה כ 120 אלף פליטים פולנים במלחמת העולם השנייה ובמאות ה16 וה-17 כשפולין הייתה נתונה למתקפות מצד הצבאות העות'מאניים והטטרים, השושלת הצפוית ששלטה באיראן סירבה לשתף פעולה עם הפלישות לפולין. "כיהאן מוסיף", כי למרות הרצון הטוב והכנסת האורחים האיראנית פולין הסכימה מרצונה לאח את "הכינוס האנטי-איראני  הנפשע" בבירתה וורשה דווקא ביום ציון 40 שנה להקמת הרפובליקה האסלאמית של איראן. ברשתות החברתיות הופצו בולים שהנפיקה פולין כאות תודה לאיראן שאירחה פליטים בעיקר בעיר אצפהאן[6].

 

על פרשת דרכים

בשבועות האחרונים ניכרת התדרדרות ביחסי איראן אירופה. הטלת הסנקציות על אגפים במינסטריון המודיעין האיראני, מעצר דיפלומטים איראנים ועיכובים חוזרים ונשים בכינון מנגנון עקיפת הסנקציות מגבירים את תחושת האכזבה באיראן מאירופה. על רקע זה ניכר בימים האחרונים עיסוק בתקשורת האיראנית בהתנעה מחדש של תוכנית העשרת האורניום ו"פייק ניוז" לגבי אפשרות עזיבת את איראן את תוכנית הגרעין והתפטרות בכירים במשה"ח האיראני.

הביקורת הנוקבת בעיתון "כיהאן" יותר מרומזת כי מנהיג איראן ועמו המחנה השמרני מגלים קוצר מרוח מהיחסים עם אירופה ומיכולתו של האיחוד האירופי לספק את הסחורה בעבור הישארותה של איראן בהסכם הגרעין לאחר פרישת ארצות הברית.

איראן נמצאת בין פטיש הלחץ האמריקני הגובר שאחד מביטוייו האחרונים הוא ההודעה כל הכינוס הצפוי בוורשה, והדיווחים לפיהם יועץ הנשיא טראמפ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון בקש מהפנטגון תוכניות לתקיפת איראן לסדן המצב הכלכלי המדרדר באיראן, שבירת הכלים מול אירופה עלולה מבחינת איראן לשחק לידי ארצות הברית, נראה כי המחנה השמרני באיראן צועד בכיוון זה.

[1] https://twitter.com/JZarif/status/1083795864781549568

[2] https://twitter.com/araghchi/status/1083813292177588224

[3] http://kayhan.ir/en/news/62004/poland%E2%80%99s-ingratitude-to-iran%E2%80%99s-historical-favours http://kayhan.ir/fa/news/152196

[4] http://kayhan.ir/fa/news/152196

[5] https://jcpa.org.il/article/%d7%a0%d7%97%d7%a9%d7%a4%d7%aa-%d7%a4%d7%a2%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%95%d7%94%d7%97%d7%99%d7%96%d7%91%d7%90%d7%9c%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%a4/

[6] https://twitter.com/HammerSima/status/1084552679580405760