עבור לתוכן העמוד
Menu

המשטר באיראן חושש מהשביתות ועוצר את המנהיגים

בעקבות "תחקיר" בטלוויזיה הממשלתית נעצרו מנהיגי השביתות • המחאה עדיין בפרופיל נמוך

איראן ממשיכה במדיניותה המגונה לשדר בפומבי הודאות באשמה של אסירים פוליטיים ופעילי זכויות אדם ועובדים . בסוף שבוע שדרה הטלוויזיה האיראנית את הודאותיהם של מספר פעילי זכויות אדם וזכויות עובדים בולטים, שנעצרו  במחוז ח'וזסטאן בנובמבר  2018 של פועלים לאחר שהשביתו את מפעל הסוכר  Haft-Tapeh במחאה על תנאי העסקתם, העדר שקיפות ואי-תשלום משכורותיהם. (בתמונה פעילים בולטים שנעצרו – ימין למעלה ספידה קליאן, אמצע מימין – אסמאעיל בח'שי)

במסגרת "תחקיר  דוקומנטרי" שערכה הטלוויזיה האיראנית על המחאה ומעורבות "גורמים וכלי תקשורת  זרים דוגמת ארצות הברית, VOA ו-BBC Persian " בהכוונתה,  "הודו" העצורים בהשתייכות לארגון מרקסיסטי-קומוניסטי וקשירת קשר נגד הממסד האסלאמי[1].

צייצה ונעצרה

ספידה קליאן Sepideh Qolian פעילה למען זכויות נשים ופועלים, שהייתה בין העצורות,  צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי עתה מ"שודרו ההודאות הכפויות, בכוונתי להעמיק את טיפולי בנושא העינויים יותר מבעבר".[2] לאחר מספר שעות צייצה, כי שבה נעצרה בעקבות הציוץ על כוונתה להגביר את פעילותה  נגד העינויים במעצר[3]. קודם לכן צייצה קליאן כי "אנו דורשים מזון, תעסוקה וחירות ואתם משיבים בהכאתנו באלות כבלים בניסיון לחלץ הודאות כוזבות". בעקבות מעצרה הוקפא חשבון הטוויטר של הטלוויזיה האיראנית IRIB News Agency)) )

 

בתחקיר שפרסמה הטלוויזיה האיראנית "הודה" מנהיג הפועלים אסמאעיל בח'שי  בשת"פ עם ארגוני פועלים זרים וקבוצות קומוניסטיות איראניות בגולה  וקליאן "הודתה", כי תמכה בו. בח'שי הוביל את מחאת הפועלים במפעל הסוכר ונעצר ב-18 נובמבר 2018 ושוחרר בערבות ב-11 בדצמבר . ב-20 ינואר 2019 שב ונעצר בח'שי כשהיה בדרכו לצאת מהמדינה.

לקריאה נוספת:

איראן מוכנה לקחת הסיכון ולהילחם בישראל

פרויקט מיוחד – 40 שנים להפיכה האסלאמית באיראן

 

משרד המודיעין – חקירות ועינויים 

מנהיג הפועלים אסמאעיל בח'שי וספידה קליאן התלוננו כי עונו במהלך מעצרם על ידי משרד המודיעין ותלונתם הובילה לדיון בסוגיה במג'לס (פרלמנט) ובקרב כמה חברי ממשלה אולם, עם שוך ההפגנות והמחאה נסוגו  מעמדתם זו ואף בחנו אפשרות לתבוע את בח'שי על תלונה כוזבת. לאחר שחררו הזמין בח'שי בחשבון האינסטגרם שלו את שר המודיעין מחמוד  עלוי ( Alavi) לעימות טלוויזיוני ואמר כי ב"מהלך 25 הימים בהם שהה במעצר הלא צודק היה נתון לכאב וסבל עצומים מהם לא התאושש והוא נזקק לטיפול פסיאטרי"[4] הוא אמר כי במהלך מאסרו הוא היכו, חבטו ובעטו בו ולאחר שחררו המשיך לסבול כאבים. (תמונה : מזמין את שר המודיעין לעימות).

איסמעיל בקשי - חשבון האינסטרגם נחסם
איסמעיל בקשי – חשבון האינסטרגם נחסם

ראש המטה של הנשיא רוחאני, מחמוד ואעט'י, אמר כי שר המודיעין האיראני הגיש דו"ח בנושא תלונותיו של ב'חשי ונמצא שהן כוזבות. גולשים אחדים ציינו כי כוחות הביטחון הסתערו על ביתו של בח'שי בעוצמה רבה.

מאז שידור "התחקיר" בטלוויזיה האיראנית וביתר שאת מאז מעצרם של ספידה קליאן ואסמאעיל בח'שי  (#اسماعیل_بخشی#سپیده_قلیان) עוסקות הרשתות החברתיות באיראן בהרחבה בסוגיה. בין היתר, מצייצים גולשים אחדים כי "ימיו של המשטר ספורים, הבח'שים והקוליאנים ישימו קץ לשלטונכם[5]".

 

 

 

מעבר למעצרם של בח'שי וקליאן בידי כוחות הביטחון של המשטר היו עצורים עד לאחרונה גם כרים סיאחי( Karim Sayyahi)  וטארק ח'ולפי (Tareq Kholofi  ) פעילים לזכויות עובדים, העובדים ב"ארגון תעשיות הפלדה הלאומי של איראן" Iran National Steel Industrial Group (INSIG) ונעצרו במהלך מחמאת העובדים באהואז, מחוז ח'זסטאן באמצע 2018. יתכן, כי השנים עדין עצורים. במהלך ההפגנות באזור נעצרו כ-30 עובדים, שרובם שוחרר אחר כך בערבות. העובדים מחו על אי תשלום שכר במועד[6].


(בתמונה : נעצרו בהפגנת פועלי הפלדה)

ניסיון לדכא את מוקדי הכוח

המשטר האיראני זהה את בח'שי, שמחאתו הכנה על השחיתות במפעל הסוכר זכתה להדים רבים, כמנהיג כריזמטי והוא מנסה עתה להחלישו ולהשפילו באמצעות האשמות שווא והודאות מאולצות המשודרות בטלוויזיה הממלכתית , למרות הביקורת הנוקבת בזירה הבינלאומית נגד התנהלות זו בה עושה איראן שימוש נרחב, תוך הפרה בוטה של זכויות אדם יתכן, כי איראן מנסה לדחוק בו לעזוב את המדינה כדי שלא יהפוך למוקד כוח שיכול לעורר הפגנות ומחאה רחבה . טקטיקה דומה הפעיל המשטר נגד מנהיג פועלים אחר, מנצור אוסנלו, ראש ארגון נהגי האוטובוס של טהראן לשעבר,  הגולה בארצות הברית לאחר שעמד לפני למעלה מ-10 שנים מאחורי גל מחאות ברחבי איראן ונכלא מספר פעמים בכלא אוין. גם הוא הואשם ב"תעמולה נגד המשטר".

מעבר לזאת, תמיכת הממשלה בראשות רוחאני דווקא בעמדת השרים שמשרדיהם עמדו מאחורי החקירות והעינויים מערערת עוד את מה שנותר מתמיכת העם במחנה רפורמיסטי. באיראן עדין יש מוקדי מחאה פעילים רבים של ארגוני עובדים וביניהם ארגון נהגי המשאיות, המורים, סוחרי הבזאר ומגזרים נוספים ונראה כי ארגוני העובדים ממלאים תפקיד מרכזי במחאה הגוברת.

פעילות המשטר האיראני נגד מנהיגי פועלים פשוטים דוגמת בח'שי מעידה על הלחץ בו הוא נמצא נוכח המשך ואף התרחבות המחאה. למרות שהמחאה  עדין בפרופיל נמוך היא מפוזרת על פני מגזרים רבים ואזורים רבים באיראן. הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני חושפות בהדרגה את מצבה הכלכלי השברירי של איראן ואת מצוקתם הגוברת של האזרחים ושל  ארגוני העובדים נוכח ההרעה הנמשכת במצב הכלכלי וחוסר יכולתו של המשטר לספק פתרונות הולמים.

 

[1] http://www.iribnews.ir/fa/news/2332882/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%87

[2] https://twitter.com/sepideqoliyan/status/1086699115617153024

[3] https://twitter.com/sepideqoliyan/status/1086854442694180864

[4] https://www.instagram.com/p/BsNWh_fH_lS/

[5] https://twitter.com/ShahedAlavi/status/1087106583883071489

[6] https://twitter.com/ordoyekar/status/1086603744945623040

פורסם בשיתוף עם ערוץ 20.