עבור לתוכן העמוד
Menu

המשחק הכפול של חמאס ושל ישראל

ישראל מאשימה את ארגון הג'יהאד האסלאמי בשיגור רקטה לעבר ישראל ונערכת לאפשרות שהוא ישגר רקטות לעברה לקראת יום העצמאות ותחרות האירוויזיון • בפועל, מי שאחראי לשיגור הרקטה הינו חמאס שמשחק משחק כפול ומשתמש בארגון הגי'האד האסלאמי כקבלן משנה כדי להפעיל לחץ על ישראל בנושא הקלת המצור

מערכת הביטחון פרסה סוללות של "כיפת ברזל" במקומות שונים בארץ מחשש להסלמה בגבול רצועת עזה מול חמאס ושיגור רקטות לעבר ישראל לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום העצמאות ותחרות האירוויזיון.

מה שהאיץ את ההחלטה לפרוס את מערכת "כיפת ברזל" היה שיגור רקטה מהרצועה לעבר ישראל ב-30 באפריל, למרות הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס, הרקטה נפלה למרבה המזל בים באזור אשדוד מבלי לגרום נזק או נפגעים.

גורמים בכירים במערכת הביטחון מטילים את האחריות להסלמה המחודשת מגבול הרצועה על ארגון הגי'האד האסלאמי ברצועה ועל מנהיגו זיאד נח'אלה, היושב במעוז חיזבאללה בשכונת א-דאחיה בבירות שהינו מקורב מאוד לאיראן.

לטענתם, הג'יהאד האסלאמי פועל להסלמה נגד ישראל ללא ידיעת ארגון חמאס.

לדברי הגורמים הביטחוניים בישראל, ארגון חמאס נוטה להמשיך בתהליך הרגיעה מול ישראל, אך הג'יהאד האסלאמי מסתייג מכך. הנהגת הגי'האד האסלאמי גורסת כי הבנות הרגיעה כובלות את ידי הארגונים הפלסטינים ברצועה, ואין בהן מספיק תוכן משמעותי להקלת המצור וכי יש להיערך להסלמה כדי לטרפד את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

ארגון חמאס מצליח לרסן את הג'יהאד האסלאמי כשהוא רוצה בכך, למרות שארגון הגי'האד הינו השני בגודלו ברצועה. הניסיונות של זיאד נח'אלה לערער על הריבונות והמנהיגות של חמאס ברצועה נכשלו מזמן ויש כעת שת"פ פורה והדוק בין שני הארגונים למרות המחלוקות והראיה האסטרטגית השונה בקשר לאופי הרגיעה מול ישראל.

גורמי הביטחון בישראל אומרים כי מי שאחראי מטעם הגיהאד האסלאמי להסלמה בשטח, לשיגור הרקטה אחרון לעבר ישראל וגם לשיגור בלוני נפץ מהרצועה לעבר עוטף עזה בשבועות האחרונים, הוא בהאא' אבו אלעטא, מפקד החטיבה הצפונית של הארגון.

המודיעין הישראלי מכיר היטב את בהאא' אבו אלעטא שישראל ניסתה לחסלו ב-2012 במהלך מבצע "עמוד ענן".

ישראל גם הפציצה את ביתו של אבו אלעטא במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014.

דובר צה"ל פרסם, בצעד חריג, את תמונתו של בהאא' אבו אלעטא והאשים אותו באחריות לשיגור הרקטה לעבר ישראל, האם הדבר הוא אזהרה לקראת האפשרות של חיסולו הפיזי של אבו אלעטא אם ימשיך במעלליו? ספק רב, חידוש מדיניות הסיכולים הממוקדים יביא להערכת גורמי הביטחון, למיטוט הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס, דבר שישראל איננו מעוניינת בו כרגע.

על פי גורמים בחמאס, ישראל העבירה אזהרה לארגון , באמצעות המודיעין המצרי, לרסן את בהאא' אבו אלעטא אחרת היא תיאלץ לפעול נגדו.

ארגון הג'יהאד האסלאמי הכחיש את טענות ישראל ואמר כי מדובר ב "שקרים ופיברוק העובדות", ח'אלד אלבטש בכיר הארגון הזהיר את ישראל כי אם היא תפעל נגד ארגונו יגיב הג'יהאד האסלמי בחריפות נגדה.

השתיקה של חמאס

מאז שיגור הרקטה לעבר ישראל שומר ארגון חמאס על שתיקה רועמת ואיננו מתייחס לטענות ישראל, גם בשטח לא מזוהה שום פעילות של חמאס לרסן את פעילי הג'יהאד האסלאמי.

העובדה שישראל נמנעת מלהטיל את האחריות על שיגור הרקטה לעבר ישראל על ארגון חמאס היא מוזרה מאוד. ארגון חמאס הינו הריבון ברצועה שעל פיו ישק דבר, אין שום מצב שארגון כלשהו ברצועה ישגר רקטות לעבר ישראל מבלי לקבל "אור ירוק" ממנהיג חמאס יחיא סינוואר.

גם הטענה שמשמיעים גורמי ביטחון בישראל כי ארגון הגי'האד האסלאמי פועל להסלמה ללא ידיעת ארגון חמאס נשמעת כמגוחכת, האם יעלה על הדעת שהמודיעין הישראלי מזהה את הכוונות האלה אצל הנהגת הגי'האד האסלאמי ואילו המודיעין של חמאס לא עולה על כך שהרי הגי'האד האסלאמי הינו בן בריתו?

גורמים ברצועת עזה טוענים כי ישראל מתעלמת במכוון מאחריות חמאס לירי הרקטה לעבר ישראל כדי לא להביך אותו באופן פומבי ולתת לו סיכוי לרסן את ארגון הג'יהאד האסלאמי וגם כדי לנסות לתקוע טריז בין שני הארגונים ולסכסך בינהם.

להערכתי, מה שקורה בפועל הוא המשך המשחק הכפול של ארגון חמאס בקשר ליישום הבנות הרגיעה.

ארגון חמאס משתמש בשירותי ארגון הגי'האד האסלאמי כקבלן משנה כדי להפעיל לחץ על ישראל בעניין הבנות הרגיעה וכדי להשאיר לעצמו את מרחב ההכחשה במידת הצורך.

עד היום שלא נקט ארגון חמאס שום צעדים נגד בהאא' אבו אלעטא, למרות ישראל התלוננה על מעלליו כבר כמה פעמים בפני בכירי המודיעין המצרי, זה נוח ליחיא סינוואר להמשיך ולהשתמש בשירותיו.

ברקע הדברים חוסר שביעות רצון אצל הנהגת חמאס מקצב התקדמות הבנות הרגיעה מול ישראל, במיוחד בכל הקשור להעברת הכסף הקטארי.

באמצעות ירי הרקטה מאותת ארגון חמאס לישראל כי הוא עלול להסלים את המצב בגבול הרצועה לקראת אירועי יום העצמאות ותחרות האירוויזיון אם ישראל לא תבוא לקראתו בנושא הרגיעה.

חשיפת חוליית הטרור של חמאס בשבוע שעבר על ידי השב"כ שתכננה לפוצץ ביום הבחירות בישראל מכונית תופת בישוב מעלה אדומים מעידה בדיוק על הכוונות של הארגון, למרות הבנות הרגיעה אין לו שום בעיה לשחק משחק כפול ולהפעיל טרור בו זמנית לישום הבנות הרגיעה.