עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר החריף ביותר של ירדן; ראש הממשלה התפטר

הפגנות חסרות תקדים בירדן על רקע המצב הכלכלי הקשה וחשש לפרוץ אינתיפאדה עממית • המלך עבדאללה מנסה לעצור את התסיסה אך ירדן תיאלץ לנקוט צעדים קשים בתחום הכלכלי

בית המלוכה ההאשמי שרד את גל ההפיכות של תופעת "האביב הערבי" ב-2011 , אך עתה הוא ניצב בפני משבר כלכלי חמור ומצב של חוסר יציבות בממלכה.

למרות צום הרמאדאן, בסוף השבוע הפגינו עשרות אלפי בני אדם בכל רחבי ירדן במחאה על המצב הכלכלי הקשה והעלאות המחירים בדרישה להחליף את הממשלה בראשותו של האני אלמולקי. מדובר בהפגנות החמורות ביותר מאז שנת 2011 והן התקיימו למרות שהמלך עבדאללה פירסם צו המורה להקפיא את החלטת הממשלה האחרונה להעלות את מחירי הדלק והחשמל במדינה. בהפגנות השתתפו לראשונה השבטים הבדואים הנאמנים לשלטון.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-2 ביוני כי המלך עבדאללה קיצר את ביקור בחו"ל וחזר לירדן בגלל התסיסה בממלכה. לדבריו בהפגנות בסוף השבוע השתתפו כ-200 אלף אזרחים ובירדן נפוצו שמועות כי ממשלת אלמולקי תפוטר.

הממשלה הירדנית העלתה את מחירי הדלק (בנזין, סולר וגז) בשיעור ממוצע של כ-5 אחוזים בגלל העלייה העולמית במחירי הנפט מאז 2014.

האווירה בירדן היא קשה מאוד ויש דרישות דחופות של הציבור לרפורמות ולשינוי מהיר במדיניות הכלכלית.

בניגוד להפגנות בעבר, מי שמוביל את ההפגנות הינם האיגודים המקצועיים(עו"ד,רופאים,מהנדסים,רוקחים, חקלאים,עיתונאים וסופרים) ולא תנועת "האחים המוסלמים".

ביום ה-30 במאי הוכרזה שביתה כללית בירדן כדי להפעיל לחץ על הממשלה למשוך את טיוטת חוק מס ההכנסה החדש שהיא הגישה לאישור הפרלמנט.

גם יו"ר הפרלמנט, עאטף טראוונה, מתח ביקורת על הממשלה על כך שמיהרה להגיש את הצעת החוק לפני שהבשיל המשא ומתן בינה לבין נציגי האגודים המקצועיים.

הציבור הירדני מוחה על שורה של צעדים כלכליים שפוגעים במעמד הביניים, הטלת מיסים על סחורות ושירותים במסגרת התוכנית הממשלתית לכסות את הגירעון התקציבי.

בכל זאת נראה, כי עפ"י הנחיית המלך עבדאללה, מנסים הממשלה והפרלמנט להגיע לנוסחה לפתרון המשבר הקשה וחוסר האמון שהביעו עשרות חברי פרלמנט בממשלה.

יו"ר הפרלמנט עאטף טראוונה הודיע ב-2 ביוני על השגת הסכם בין הממשלה לאיגודים המקצועיים על הקמת ועדה שתבחן שינויים בחוק השירות האזרחי ותאשר אותם לפני עיד אלפיטר בעוד כשבועיים אך הדיונים בחוק מס ההכנסה החדש ימשכו.

ראש הממשלה, האני אלמולקי, מתעקש להעביר את חוק מס ההכנסה החדש בפרלמנט מכיוון שמדובר בדרישה של קרן המטבע הבינלאומית כדי להעניק הלוואות לירדן.

האיגודים המקצועיים מאיימים בשביתה כללית נוספת ולא מן הנמנע גם שהממשלה תתפטר כדי להכיל את זעם הרחוב הירדני.

אך גם התפטרות הממשלה לא תפתור את המשבר. ירדן נתונה בבעיה כלכלית קשה בעקבות צמצום ניכר של הסיוע הכלכלי של  מדינות המפרץ והגדלת משמעותית במספר הפקידים במנגנון הממשלתי.

החוב החיצוני של ירדן הגיע ל-35 מיליארד דולר.

פעמוני האזהרה לשלטון מצלצלים בירדן, וההמונים עלולים לחצות את מחסום הפחד ולהביא לפרוץ אינתיפאדה עממית בממלכה דוגמת תופעת "האביב הערבי", הציבור הירדני נדחק אל הפינה ואין לו מה להפסיד.

עבאללה מלך ירדן מנסה לבלום את הסחף ולעצור את צעדי הממשלה, נראה כי לא תהייה לו ברירה והוא יצטרך להתערב כדי להרגיע את הרוחות.

ייתכן שהממשלה תפוטר ותורכב ממשלה חדשה כדי להכיל את זעם הרחוב, אך בסופו של דבר הבעיה תישאר בעינה. המצב הכלכלי הוא גרוע ביותר ואין מנוס מחיתוך בבשר החי ועריכת רפורמות רציניות כדי להצילו.

 

*עדכון 4/6/2018 שעה 14:48: ראש ממשלת ירדן האני אלמולקי הגיש לפני שעה קלה את התפטרותו למלך עבדאללה על רקע המשבר הכלכלי הקשה וההפגנות הגדולות שקראו להתפטרות הממשלה. המלך הטיל על ד"ר עומר אלרזאז להקים ממשלה חדשה.