עבור לתוכן העמוד
Menu

המצב הכלכלי ברש"פ נותן את אותותיו

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פיטר את כל יועציו והורה לראש הממשלה לשעבר ראמי חמדאללה ולשרי ממשלתו להחזיר את תוספות השכר החריגות שקיבלו • גורמים ברש"פ אומרים כי הצעד ננקט בגלל המשבר הכספי הקשה של הרש"פ ומתוך רצון של מחמוד עבאס לשפר את תדמיתו ברחוב הפלסטיני

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, פירסם ב-19 באוגוסט צו שבו הודיע כי כל יועציו ברש"פ יסיימו את עבודתם, ללא כל קשר לדרגתם והתארים שלהם, וכי יפסקו התנאים הנלווים שהיו למעמדם.

מדובר בעשרות יועצים שהעסיק עבאס בתפקידים שונים ומהם הבולטים: נביל שעת' היועץ לעניינים בינלאומיים,מחמוד אלהבאש היועץ לענייני דתות, הגנרל אסמעיל ג'בר היועץ לענייני ביטחון, עלי מהנא היועץ לענייני משפט ומג'די אלח'אלדי היועץ לעניינים מדיניים.

כמו כן הורה מחמוד עבאס לראש הממשלה לשעבר, ראמי חמדאללה ולשרי ממשלתו לשעבר,  להשיב לקופת הרש"פ את תוספות השכר שקיבלו בזמנו, מדובר בתוספות שכר של 2000 דולר לחודש לכל אחד, בסה"כ יצטרך כל אחד מהם להחזיר סכום של בין 100-120 אלף דולר.

ההודעה על החלטת יו"ר הרש"פ פורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית "וופא" ולא נמסר שום הסבר להחלטה. בזמנו היה זה מחמוד עבאס עצמו שאישר את העלאות השכר לראש הממשלה ראמי חמדאללה ולשריו בניגוד לחוק היסוד הפלסטיני.

העלאת השכר של ראש הממשלה ראמי חמדאללה ושריו הודלפה לפני כמה חודשים לרשתות החברתיות בשטחים ועוררה זעם רב מכיוון שבאותה העת קוצצו משכורותיהם של כל פקידי הרש"פ ב-50 אחוזים.

ברחוב הפלסטיני ראו באירוע דוגמא מובהקת לשחיתות של מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו.

כשנחשפה הפרשה מיהר יו"ר הרש"פ להודות כי מדובר ב"טעות" והבטיח לתקנה, אך רק עכשיו הוא נקט בצעד מעשי.

ראש הממשלה לשעבר ראמי חמדאללה פירסם ב-20 באוגוסט הודעה שבה האשים את מחמוד עבאס במתן ההנחיה לתת תוספות שכר לשרי ממשלתו בניגוד לדעתו.

הצעד של מחמוד עבאס היה מפתיע ללא התראה מוקדמת, הוא התקבל בברכה ברחוב הפלסטיני אך רבים אמרו כי מדובר בצעד פעוט שבא מאוחר מדי מכיוון שהשחיתות כבר פשתה מזמן בצמרת הרש"פ ומקור השחיתות הם מחמוד עבאס ושני בניו יאסר וטארק.

עם זאת, גורמים בפת"ח מטילים ספק אם אכן יפוטרו כל יועציו של מחמוד עבאס ברש"פ מכיוון שההחלטה שלו לא כוללת רשימה שמית של היועצים ואילו תפקידים הם מילאו. עבאס שומר על עמימות מכיוון שחלק ממקורביו הוגדרו כ"יועצים" כדי שיוכלו לקבל משכורת שמנה ותנאים נילווים למשרה כמו, לשכה, רכב צמוד וכדומה.

עדיין לא ברור אם מחמוד עבאס ימנה יועצים חדשים במקום אלה שפוטרו.

בכירים בפת"ח אומרים כי לא ברור מה עלה בגורלו של מוחמד מוצטפא, המוגדר כיועץ הכלכלי של יו"ר הרש"פ. מוצטפא גם מייעץ למחמוד עבאס ולשני בניו בענייני עסקים והוא נחשב מקורב מאוד למשפחת עבאס ואחד שיודע את כל סודותיה הפיננסים.

בהחלטה שקיבל מנסה מחמוד עבאס להתנער מתדמית המנהיג המושחת שדבקה בו.

יקשה עליו מאוד לתקן את הנזק, הציבור הפלסטיני לא ישכח שהוא זה שאישר את העלאות השכר החריגות לראש הממשלה ראמי חמדאללה ולשריו,תוך הפרת חוק היסוד הפלסטיני, כדי לקנות את נאמנותם וכדי שיעלימו עין מהשחיתות שלו ושל שני בניו שהפכה לשם דבר בשטחים.

מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי ההחלטה באה בעקבות המשבר הכספי הקשה של הרש"פ בשל הפסקת הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ וסירובה של הרש"פ לקבל את כספי המסים מישראל לאחר שקוזז מהם הסכום שמעבירה הרש"פ מדי חודש למשפחות השהידים והמחבלים בבתי הכלא בישראל.

יו"ר הרש"פ רוצה להיראות כמי ש"מהדק את החגורה" מכיוון שהרש"פ בדרך למשבר כלכלי קשה.

ההחלטה החפוזה של מחמוד עבאס מעידה על הלחץ הרב שבו הוא נתון ועל מבוכתו, הזעם ברחוב הפלסטיני הולך וגובר בעקבות האירועים בואדי אלחומוס ובהר הבית וראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים מעריכים כי השטח על סף פיצוץ שיתכן שיופנה גם כלפי צמרת הרש"פ.

מחמוד עבאס יצטרך לנקוט צעדים הרבה יותר רציניים כדי לשכנע את הציבור הפלסטיני כי איננו מושחת,  אבל, נראה כי הוא כבר איחר את הרכבת והוא ירשם בהיסטוריה הפלסטינית כדיקטטור מושחת שהביא לפיצול החברה הפלסטינית ולא היה לו שום הישג במאבק נגד ישראל.

 

.