עבור לתוכן העמוד
Menu

המצב בדרום: חיים מסבב לסבב

הפסקת האש בין ישראל לחמאס קרסה ביוזמת חמאס אשר רוצה להדגיש כי תילחם נגד ישראל עד להסרת המצור • ערכם של ההסכמים עם חמאס הוא בערבון מוגבל גם כשהוא מלווה בערבויות ממצרים, חמאס היא שקובעת כעת את כללי המשחק

הפסקת האש שהשיגה מצרים בסוף השבוע שעבר בין ישראל לחמאס קרסה בעקבות פיגוע הירי לעבר חיילי צה"ל על גבול הרצועה שכתוצאה ממנו נפצע קצין צה"ל באורח קשה.

צה"ל הגיב בתקיפה על 7 עמדות של חמאס לאורך הגבול ואילו הזרוע הצבאית של חמאס הגיבה בירי 9 רקטות ופצצות מרגמה לעבר עוטף עזה.

מסתבר שהפסקת האש השברירית הינה דוגמא נוספת לכך שאין שום ערך להבטחות של חמאס ולערבויות של מצרים לשמירה על הפסקת האש, האסטרטגיה של חמאס היא להמשיך ולנהל את מלחמת ההתשה נגד ישראל ומדי פעם להסכים להפסקת אש כדי לצבור כוח ולהתארגן להמשך.

תנועת חמאס הצליחה ליצור מצב חדש בגבול רצועת עזה כי היא זו שקובעת את "גובה הלהבות" מול ישראל, ברצותה היא מעלה אותן וברצותה היא מורידה אותן.

אולם, חמאס נחושה להשיג את מטרתה העיקרית באלימות שהיא מפעילה והיא להביא לסיום המצור הישראלי על הרצועה.

חמאס איננה מוכנה לחזור למצב ששרר ברצועה מאז קיץ 2014 של הפסקת אש שהושגה ע"י מצרים כל עוד אין בידיה הישגים מוחשיים שאותם היא יכולה להציג בפני תושבי הרצועה שמצדיקים את הפסקת הטרור, הרגיעה ברצועה נראית רחוקה מתמיד.

התרחיש הוא ידוע מראש אחרי כל הסלמה, מצרים מחדשת את התיווך בין ישראל לחמאס על הפסקת אש וגם שליח האו"ם למזה"ת, ניקולאי מלדאנוב, יצא לרצועת עזה לפגישה עם ראשי החמאס בתקווה להביא לרגיעה.

תגובת חמאס על הריגתם של 3 פעילים של הזרוע הצבאית ב-25 ביוני בירי של צה"ל היא שתקבע את המשך המצב, חמאס הוכיחה כי היא שולטת באופן מלא ביחידות משגרי הבלונים ועפיפוני התבערה, היא מנסה ליצור עמימות לגבי פעילותה הטרוריסטית, היא הפחיתה את מספר בלוני התבערה שהיא משגרת לעבר ישראל ומטילה את האשמה לפתחם של "ארגונים סוררים" על כל ירי שפוגע באזרחיים או בחיילים ישראלים.

סגירת מעבר כרם שלום ע"י ישראל לא הביאה את התוצאה המקווה, הניסיון להפעיל לחץ כלכלי על הרצועה ולהקשות את חיי היום יום בה נכשל.

הנהגת חמאס משוכנעת כי לישראל מחלחלת ההכרה כי אין פתרון של כוח ברצועת עזה וכי יש להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח שבמסגרתו יוסר כליל המצור מעל הרצועה.

לטענת גורמים בחמאס, דווקא בכירי צה"ל דוחפים בכיוון הנכון כשהם אומרים לדרג המדיני-ביטחוני כי אין טעם במלחמה אם לא רוצים למוטט את שלטון חמאס ברצועה וכי ייהרגו חיילים ישראלים לשווא ולא ניתן יהיה להשלים את בניית המכשול הקרקעי מסביב לרצועה.

ישראל צריכה לקבל החלטה מה היא רוצה ולפעול בכיוון הזה,היא צריכה לקבוע את יעדיה ומהם לגזור את דרך הפעולה.

צה"ל יבצע כל הנחיה מדינית של הקבינט, אך הדרג המדיני הוא זה שצריך להחליט לאן מועדות פניו.

הנהגת חמאס ממשיכה להפר את הפסקות האש כדי לנסות ולקבע את הכלל החדש שהיא קבעה "דם מול דם" או "הפצצה תמורת הפצצה".

המסקנה המתבקשת היא כי היא תהייה חייבת להגיב על הריגתם של 3 מפעילי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" ב-25 ביוני.

בשורה התחתונה, העיסוק של ישראל בחזית הצפון גרם לה להתפשר על התנאים הביטחוניים שהציבה לחמאס ברצועת עזה כדי להשיג שקט.

אולם, מדובר בפאטה מורגנה חולפת, אין שום סיכוי שחמאס תפסיק לגמרי את פעולות הטרור על גדר הגבול או את שיגור בלוני ועפיפוני התבערה.

קיים סיכוי סביר שמצרים תשיג בימים הקרובים עוד הסכם הפסקת אש או הסכם רגיעה אבל ערכם של הסכמים אלה הוא זמני בלבד, גם ההסכם הזה צפוי לקרוס מכיוון שחמאס תרצה בכל פעם לעורר שוב את הקהילה הבינלאומית במעשי טרור נגד ישראל כדי לתת עדיפות לטיפול בבעיות הרצועה.

ראש הממשלה נתניהו מגדיר את המצב הביטחוני ברצועה כ "חילופי מהלומות",אנחנו כבר בסבב החמישי של ההסלמה מאז ה-30 במרץ השנה וחילופי המהלומות  נמשכים, מדינת ישראל לא רצתה להילחם בשתי חזיתות במקביל אך היא נשאבה אליהן מחוסר ברירה, השאלה הלא ברורה היא האם הדרג המדיני יחליט על הכרעה צבאית או יחליט להמשיך במדינות ההבלגה ברצועת עזה.