עבור לתוכן העמוד
Menu

המסרים של איראן למדינות המזה"ת

מדינות המערב ובראשן ארה"ב חייבות להגיב על ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה, כל איחור בתגובה או תגובה רפה יעודדו את איראן להמשיך בתוקפנותה • ישראל חייבת להפיק את הלקחים המבצעיים והמודיעיניים מהצלחת ההתקפה האיראנית בסעודיה ולהיערך לכך שאיראן תנסה ליישם את אותן שיטות נגדה

יש חשיבות גדולה לאופן שבו יגיב המערב על ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה שמאחוריה עומדת איראן שזעזעה את שוק הנפט העלמי וגרמה להזנקת המחירים.

איראן הקימה תמנון רב זרועות של טרור בעיראק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה שבאמצעות פיגועי טרור הוא מנסה לקדם את האג'נדה הח'ומיינסטית של "משמרות המהפכה".

הנשיא טראמפ ושר ההגנה אספר הטילו את האחריות למגה הפיגוע במתקני הנפט של סעודיה במחוז בקיק על איראן, הם לא חשפו את ההוכחות המודיעיניות לכך, אך להערכת מומחים צבאיים ההתקפה יצאה מתחומי עיראק או איראן למרות שעיראק מכחישה זאת בתוקף.

המגה פיגוע במתקני הנפט הסעודי איננו מכוון רק נגד סעודיה אלא נגד המערב כולו, איראן רוצה שהעולם המערבי יקבל את מעמדה כמעצמה אזורית חזקה במזרח התיכון שעל פיה ישק דבר.

ההתקפה הינה חצייה של "קוים אדומים" באמצעות פגיעה במרכזי הנפט החשובים בסעודיה ובעולם, אין זה משנה מהיכן יצאה ההתקפה, איראן אחראית לה, המערב חייב להגיב ואיראן צריכה לשלם את המחיר.

ההתקפה האיראנית על סעודיה הינה השפלה גדולה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן אשר יזם, עם כניסתו לתפקיד, את הקואליציה הערבית והמתקפה הצבאית על המורדים החות'ים בתימן, סעודיה תומכת בנשיא תימן עבד רבו מנצור האדי ומנסה לסייע להחזיר את השלטון החוקי בתימן מאז מרץ 2015, תימן הינה "החצר האחורית" של סעודיה ואסור לה לאפשר לאיראן להשתלט עליה, ההתקפה האיראנית חשפה את החולשה של סעודיה מנהיגת העולם הסוני בפני הטרור השיעי.

איראן מנסה להעביר באמצעות המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה שני מסרים:

א.הסירו לאלתר את הסנקציות מעל איראן ,אם לא תאפשרו לנו לייצא נפט שום מדינה במפרץ לא תייצא נפט.

ב.שום התקפה על שלוחותיה של איראן איננה מקובלת. במקרה הזה מדובר על המורדים החות'ים בתימן, כל התקפה כזו תיענה בתגובה הולמת – רמז לישראל לגבי הפצצותיה בעיראק על מחנות "אלשחד א-שעבי" ואפשרות התקפה שלה על חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה.

צריך להסתכל על ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט במבט רחב יותר, יתכן שהיא קשורה לסנקציות הכלכליות הקשות שהוטלו עליה ושיתקו את כלכלתה אך סביר להניח שהיא הייתה מתרחשת גם ללא קשר לסנקציות וזאת במסגרת היריבות הדתית-מדינית בינה לבין סעודיה מנהיגת העולם הסוני כדי להוכיח את עליונותה ושליטתה הצבאית במפרץ.

איראן יזמה מתקפת טרור גדולה יותר ממתקפות דאע"ש ואל-קאעדה והיא חייבת להיענש, התגובה איננה חייבת להיות צבאית אם הנשיא טראמפ חושש מהסלמה שתוביל למלחמה אזורית, התגובה יכולה גם להיות מדינית-כלכלית באמצעות הידוק החנק הכלכלי על איראן עד שיביא להתמוטטות משטר ההיאתולות, אם הנשיא טראמפ לא יזום מהלך כזה, האיראנים יפרשו זאת כחולשה ויגבירו את פעולות הטרור, כל יום שחולף ללא תגובה של המערב על ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט פוגע בהרתעה ומחזק את איראן.

אין גבול לשחצנות האיראנית, לפני כמה ימים התרברב הגנרל האיראני אמיר עלי חאג'י זאדה, מפקד הכוחות האוויריים של "משמרות המהפכה" כי כל הספינות ונושאות המטוסים של ארה"ב באזור הם בטווח הטילים האיראניים.

איראן משחקת עם ארה"ב בשיטת "המקל והגזר", הנשיא טראמפ הקריב למענה את ג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי כדי להגיע למפגש עם הנשיא רוחאני ואפשרות להקל את הסנקציות אך התשובה האיראנית הייתה יריקה בפרצופה של ארה"ב ותקיפת מתקני הנפט בסעודיה.

נראה כי איראן בחרה בדרך הכוח ולא בדרך הדיאלוג כדי לאלץ את ארה"ב להסיר מעליה את הסנקציות  ולהביך את הנשיא טראמפ.

איראן מאותתת כי ההתקפות ימשכו באמצעות שלוחותיה באזור וללא "טביעות אצבע" שיאפשרו לעולם להטיל עליה ישירות את האחריות לפיגועי הטרור ובכך היא קובעת את כללי המשחק החדשים.

התגובה האמריקנית חייבת להגיע בהקדם, במקביל על מדינות האזור הסובלות מהטרור האיראני, במיוחד מדינות המפרץ, להגביר את התיאום הביטחוני והמודיעיני עם ארה"ב וישראל לקראת ההסלמה שיוזמת איראן, איראן היא האויב הראשי שפוגע ביציבות האזור באמצעות שלוחותיה.

 

ישראל צריכה להסיק מסקנות

 

יש לקוות שהנשיא טראמפ לא יחזור על הטעויות של הנשיא אובאמה בקשר לאיראן, פירוש הדבר הוא כי ימשכו ההתקפות של איראן על בנות הברית של ארה"ב כולל ישראל, הגנרל קאסם סולימאני כבר הנחה את כל שלוחות איראן בסוריה,עיראק, לבנון ורצועת עזה להגיב מיידית על כל תקיפה המיוחסת לישראל.

הנשיא טראמפ הודיע כי איננו בוחן כרגע אופציות צבאיות, שר החוץ פומפיאו אמור לצאת לביקור בסעודיה וטראמפ ממתין גם לתוצאות החקירה של צוות של האו"ם שיבדוק את שרידי המל"טים והטילים, הוא מחפש לגיטימציה בינלאומית לנקיטת צעדים נגד איראן.

אבל ישראל חייבת להסיק מסקנות מהירות ממה אירע בסעודיה. בניגוד לניסיונות הנפל של איראן בחודשים האחרונים לפגוע בישראל מסוריה באמצעות רקטות גראד או רחפני נפץ, הפעם הם השתמשו בהצלחה ובתחכום רב במל"טים ובטילי שיוט ארוכי טווח בהתבסס על מודיעין מדוייק ורמה מבצעית גבוהה כדי לתקוף את סעודיה.

לא מן הנמנע שההצלחה ותגובה רפה של המערב יעודדו את איראן להשתמש בקרוב באותה השיטה נגד ישראל משטח סוריה, עיראק, לבנון או רצועת עזה בתגובה על תקיפות ישראל בסוריה ובעיראק.

צה"ל סיכל בהצלחה עד היום את כל הניסיונות של איראן להוציא נגדו פיגועים, אולם מה שקרה בסעודיה מעיד על כך שהאיראנים שיכללו מאוד את שיטות הפעולה שלהם, היכן היו מנגנוני ההתראה, לוויני הריגול ומערכות ההגנה האווירית? האיראנים הצליחו להפתיע את הסעודים וישראל חייבת להפיק מכך את הלקחים הדרושים, תוכניות המגירה של צה"ל חייבות לכלול תגובה צבאית חזקה על כל התקפה איראנית על שטח ישראל.