עבור לתוכן העמוד
Menu

הממשלה הפלסטינית החדשה: התחלה ברגל שמאל – האם תמשיך כך?

הממשלה הפלסטינית החדשה בראשותו של מוחמד א-שתייה נשבעה אמונים והיא מורכבת ברובה מבכירים בתנועת פת"ח • הרכבת הממשלה הנאמנה ליו"ר הרש"פ שלוותה בגל התפטרויות בחלק מהפלגים והחרמה ע"י הפלגים האחרים, רק תגביר את הפירוד בזירה הפלסטינית

הממשלה הפלסטינית החדשה בראשותו של בכיר פת"ח מוחמד א-שתייה נשבעה אמונים ב-13 באפריל בלשכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במוקטאעה ברמאללה.

הממשלה החדשה התחילה את דרכה ברגל שמאל, על פי גורמים בפת"ח היא נאלצה להישבע אמונים מחדש בגלל נוסח שבועת האמונים על פי סעיף 35 של חוק היסוד הפלסטיני הושמט המשפט בדבר "נאמנות לעם הפלסטיני ולמורשתו הלאומית".

ממשלתו של מוחמד א-שתייה זוכה להתנגדות גדולה בתוך תנועת פת"ח עצמה, בקרב פלגי האופוזיציה וגם מצד הועד הפועל של אש"פ.

גורמים בפת"ח מסרו כי בגלל המתיחות הרבה בצמרת פת"ח, נמנע ראש הממשלה החדש מוחמד א-שתיה לאייש כעת את תיק הפנים ואת תיק ההקדשים האיסלאמיים.

13 מחברי הודעה המרכזית של פת"ח החרימו את טקס השבעת הממשלה החדשה, גם חברי הועד הפועל של אש"פ נעדרו מטקס השבעת חברי הממשלה החדשים.

הממשלה החדשה כוללת 16 שרים חדשים ועוד 5 שרים ותיקים מתקופת ממשלת ראמי חמדאללה כמו שר החוץ ריאד אלמאלכי ושר האוצר שוכרי בשארה, עדנאן אלחוסייני שהיה השר לענייני ירושלים הוחלף בפאדי אלהדמי.

אלהדמי הינו בעל תואר שני בניהול וכלכלה מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה,הוא שימש כמנהל לשכת המסחר והתעשיה במזרח ירושלים והיה יועץ כלכלי של מספר פרוייקטים בינלאומיים במזרח העיר.

בממשלה החדשה 3 נשים: מיי כילה שרת הבריאות,רולא מועיאעה שרת התיירות ואמאל חמד השרה לענייני האישה.

כמו כן בממשלה החדשה יש 5 שרים שהינם תושבי רצועת עזה המחזיקים בתיקי סגן ראש הממשלה,העבודות הציבוריות,תיק הנוער, התיק לענייני האישה ותיק התרבות.

הממשלה החדשה נועדה לטפל במשבר המדיני הפוליטי והכלכלי הקשה הפוקד את הרש"פ בעקבות הנתק מהממשל האמריקני, הפסקת הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ והקיצוץ שעשתה ישראל בכספי המיסים שהיא מעבירה לרש"פ מדי חודש בהתאם ל "חוק הקיזוז" בגלל שהרש"פ מתעקשת להמשיך ולשלם קצבאות חודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם.

אולם, על פי גורמים בפת"ח, הממשלה החדשה, שראשה מוחמד א-שתייה הינו "חותמת גומי" ומקורבו של מחמוד עבאס, נועדה להגביר את הבידוד של תנועת חמאס ברצועת עזה.

למעשה, מדובר בממשלת המשך לממשלה הקודמת בראשותו של ראמי חמדאללה, רוב חברי הממשלה החדשה משתייכים לתנועת פת"ח ומיעוטם לפלגים פלסטינים אחרים החברים באש"פ כמו "פדא", מפלגת העם וחזית המאבק העממי.

ארגוני חמאס, הגי'האד האסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית החרימו את ההשתתפות בממשלה החדשה.

ארגון חמאס פרסם הודעת גינוי לממשלה החדשה שבה נאמר: " מדובר בהמשך מדיניות ההתבודדות וההרחקה וחיזוק הפיצול (בין הגדה לרצועה) בהיענות לאינטרסים והרצונות שלה על חשבון האינטרסים של עמנו ואחדותו, קורבנותיו ומאבקיו".

הממשלה החדשה כוללת אמנם טכנוקרטים אבל האוריינטציה הפוליטית שלה היא נאמנות מוחלטת ליו"ר הרש"פ וברור שלראש הממשלה מוחמד א-שתייה לא תהייה שום עצמאות בקבלת ההחלטות.

ראש הממשלה החדש מוחמד א-שתייה המוביל מדיניות אנטי ישראלית מובהקת הודיע כבר אמש לאן מועדות פניה של ממשלתו החדשה.

"יש לנו תוכנית חירום ל-3 חודשים, נקווה לפתור את המשבר הכספי, אין לנו מטה קסמים, אנו ממשלה שנועדה לטפל במשבר המדיני והכספי, ההתקפה שכפו ישראל וארה"ב על העם הפלסטיני ניא חסרת תקדים", הבהיר א-שתייה.

עוד הודיע א-שתייה כי הפלסטינים יפנו לקהילה הבינלאומית על מנת לבוא חשבון עם ישראל בעקבות קיצוץ כספי המיסים לרש"פ וכי האיחוד האירופי לוחץ על ישראל בנושא, כמו כן הדגיש א-שתייה כי בכוונתו להקים צוות שיבחן את הפסקת השימוש בשקל כמטבע של הפלסטינים.

הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה הציתה את אש המחלוקות הפוליטיות בין הפלגים הפלסטינים לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ובתוך הפלגים הפלסטינים עצמם שגרר גל התפטרויות של בכירים במפלגת "פדא" ובמפלגת העם.

הפלגים הפלסטינים הקטנים באש"פ שמשתתפים בממשלה החדשה הם למעשה "עלה תאנה" של תנועת פת"ח שעליה מתבססת ממשלתו של א-שתיה.

הרחוב הפלסטיני רצה בממשלת אחדות אך קיבל למעשה ממשלה של הפת"ח.

הממשלה הפלסטינית החדשה מסמלת יותר מכל את הפיצול והפילוג בזירה הפוליטית הפלסטינית,הפלגים העיקריים מחרימים אותה בגלל מדיניות מחמוד עבאס והפיוס הפנים פלסטיני נראה רחוק מתמיד,הממשלה החדשה רק תעמיק את הפיצול והפירוד ותתקשה במשימתה העיקרית לחלץ את הרש"פ ממצוקתה הכלכלית והפוליטית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.