עבור לתוכן העמוד
Menu

המטרה של חמאס: רמאדן מלא בדם

הנהגת חמאס החליטה להאריך את קמפיין "צעדת השיבה" מעבר ל-15 במאי ולהפוך אותו לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל • מדובר באסטרטגיה איראנית להפוך את גבול רצועת עזה עם ישראל למוקד מתיחות וחיכוך קבוע ולרתק כוחות גדולים של צה"ל לגבול

הנהגת חמאס סבורה כי קמפיין "צעדת השיבה" שבו היא פתחה לפני יותר מחודש הוכיח את עצמו והיא מחזיקה ב "קלף מנצח" שאפשר לפתח אותו ולהפוך אותו לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל.

את הדברים אמר מנהיג חמאס אסמעיל הניה בנאום שנשא ב-25 באפריל בכינוס לקראת חודש הרמאדאן ברצועת עזה.

הניה הודיע כי "קמפיין צעדת השיבה ושבירת המצור ימשך גם אחרי "יום הנכבה" ב-15 במאי עד שנשיג את מטרותינו, הוא יתקיים גם בגדה המערבית, בקרב שטחי 48 ובמחנות הפליטים בפזורה הפלסטינית".

התוכנית של הנהגת חמאס היא להמשיך בקמפיין "צעדת השיבה" גם במהלך חודש רמאדאן הקדוש למוסלמים, "צעדת השיבה תהפוך לשיטה פלסטינית, היא תגיע לשיא ב-15 במאי אך היא תימשך אח"כ מכיוון שיש לה מטרות אסטרטגיות ולאומיות", הסביר אסמעיל הניה.

הניה התפאר בהישגי "צעדת השיבה" עד כה, בשבוע ה-5 שלה היא הצליחה להשיג מטרות גדולות והחזירה את פלסטין , הבעיה הפלסטינית והמצור על רצועת עזה לחזית והחייתה את "זכות השיבה".

חודש הרמאדאן אמור להתחיל באמצע החודש הבא בסמיכות זמנים קרובה מאוד ליום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ול"יום הנכבה". הנייה הבטיח בנאומו כי "בחודש הרמאדאן יהיו שינויים היסטוריים בניהול המאבק נגד הכיבוש".

"לפנינו שני אתגרים: האחד, 70 שנה לכיבוש והשני, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים שהינה אתגר אסטרטגי לעם הפלסטיני ולאומה הערבית הסביר הנייה, "אנחנו נקלקל להם (לאמריקנים והישראלים) את שתי החגיגות, זו תהיה "סטירת המאה" לממשל האמריקני ולכל מי שרוצה לקשור קשר נגד הבעיה הפלסטינית וזו תהייה גם "עסקת ההכרעה" מול הכיבוש הישראלי.

ההתקפה האמריקנית-בריטית-צרפתית האחרונה בסוריה והמתיחות בין ישראל לאיראן בעקבות התקיפה של שדה התעופה T-4 בסוריה שיוחסה לישראל,הורידו מראש סדר היום העולמי את נושא "צעדת השיבה" ברצועת עזה.

גם עכשיו עוסקים אמצעי התקשורת העולמיים בהרחבה באפשרות כי לקראת ה-12 במאי יחליט הנשיא טראמפ על פרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, מהלך שעלול להגביר את המתיחות במזה"ת.

התוכנית של חמאס להמשיך בקמפיין "צעדת השיבה" גם לאחר ה-15 במאי משתלבת באסטרטגיה האיראנית של הגנרל קאסם סולימאני להפוך את גבול רצועת עזה עם ישראל למוקד מתיחות וחיכוך קבוע שניתן לשלוט בו באופן מבוקר.

איראן הנחתה את תנועת חמאס לשנות את האסטרטגיה שלה ולהשתמש בקמפיין "צעדת השיבה" ככלי לטרפד את התוכנית המדינית של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" ולנסות ולהפוך את הקמפיין לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל ב"דרכי שלום".

קמפיין "צעדת השיבה" נכשל עד כה בארגון צעדות בשטחי הגדה, בקרב ערביי ישראל ובמחנות הפליטים הפלסטינים במדינות ערב.
אולם, עיתון "אלחיאת" דיווח ב-26 באפריל מפי גורם בכיר במטה הלאומי העליון שמארגן את "צעדת השיבה", כי נציגי המטה דנו עם נציגים של תנועת פת"ח ברצועה בדרכים להפעיל "צעדות עממיות בדרכי שלום" גם בשטחי הגדה במקביל לרצועה וכי מתקיימים מגעים בנושא גם עם נציגים של ערביי ישראל וגורמים פלסטינים בסוריה ובלבנון.

הרש"פ איננה מעוניינת בהצלחת קמפיין "צעדת השיבה", מחמוד עבאס יודע כי הצלחת הקמפיין תחזק את חמאס ותחליש את הרש"פ, לכן הוא מונע באמצעות מנגנוני הביטחון שלו את ניסיונות חמאס לעורר "צעדות שיבה" בשטחי הגדה.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ מתואמים עם השב"כ הישראלי ושני הגופים עצרו בשבועות האחרונים פעילים של חמאס שניסו לקדם את קמפיין "צעדת השיבה" בשטחי הגדה המערבית.

למרות זאת, ישראל מתייחסת ברצינות רבה ובדאגה למה שצפוי בשטחים במחצית החודש הבא, צה"ל יתגבר את כוחותיו בגדה וברצועה לקראת ה-14 וה-15 במאי שבהם צפויה העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ואירועי "יום הנכבה".

תנועת חמאס הודיעה בגלוי כי עשרות אלפי פלסטינים יחתכו את גדר הגבול ברצועת עזה וינסו להיכנס לשטח ישראל כדי להגיע לאדמות והכפרים ש"נגזלו" מהם בשנת 1948.

מבחינת חמאס, מדובר בשיאו של הקמפיין והיא תעשה הכל להביא כמה שיותר תושבים מרצועת עזה לגדר הגבול עם ישראל.

הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה רוצה להפוך את ימי ה-14 וה-15 במאי לימי התנגשויות דמים של תושבים מרצועת עזה עם חיילי צה"ל , ליצור תקדים היסטורי של חצייה המונית של גדר הגבול לתוך שטח ישראל ולעורר את הקהיליה הבינלאומית נגד ישראל בתואנת הפגיעה באזרחים פלסטינים בלתי חמושים.
ישראל ניצבת בפני אתגר ביטחוני גדול, הנהגת חמאס מתכוונת להמשיך בקמפיין "צעדת השיבה" גם אחרי ה-15 במאי, האסטרטגיה של הגנרל קאסם סולימאני היא לרתק כמה שיותר כוחות של צה"ל לגבול עם רצועת עזה ולשבש את שגרת האימונים של צה"ל.

מערכת הביטחון בישראל תצטרך למצוא את השיטות המבצעיות לצמצם את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני ולמנוע את חדירת המפגינים לשטח ישראל, הנהגת חמאס "מרגישה על הסוס", היא איננה מוכנה לדון עם מצרים או שום מדינה ערבית אחרת על הפסקת קמפיין "צעדת השיבה" והיא רוצה לסחוט מהלימון הזה את כל המיץ עד הטיפה האחרונה בניסיון להשיג הישגים מדיניים במהלך חודש מאי שבמחציתו השניה מתחיל חודש הרמאדאן.