עבור לתוכן העמוד
Menu

כך חדר המודיעין הישראלי לדאע"ש סיני

גורמים בחמאס טוענים כי המודיעין הישראלי החדיר פלסטינים למשימת ריגול בקרב שלוחת דאע"ש בחצי האי סיני • ישראל משתמשת במודיעין לסייע לצבא המצרי במלחמתו בטרור, לסכל העברת משלוחי נשק לרצועה ולמנוע התבססות של ארגון דאע"ש על הגבול שלה עם מצרים • האזינו לפודקאסט החדש שלנו

למרות הצלחתו של הצבא המצרי להוריד באופן ניכר את רמת הטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני, הוא לא הצליח למגר את הארגון שעל פי הערכות גורמי הביטחון בישראל מחזיק עדיין כ-2000 לוחמים בצפון סיני.

להאזנה לפודקאסט המלא:


ב-11 בינואר הצליח הצבא המצרי להרוג באמצעות מל"ט  11 מחבלים שנסעו במכונית ושני אופנועים בדרכם לפיגוע באזור העיירה ביר אלעבד בצפון סיני. אולם אירועי הטרור נמשכים באופן יומיומי למרות הנוכחות המסיבית של הצבא המצרי באזור.

הבעיה העיקרית של הצבא המצרי בהתמודדות עם שלוחת דאע"ש בסיני הינה היעדר מודיעין מדוייק לגבי מקומות המסתור והתוכניות לפיגועים של לוחמי דאע"ש בנוסף לעובדה שהם מקבלים סיוע מהאוכלוסיה הבדואית המקומית.

לקריאה נוספת:

עפ"י דיווחים מגורמים פלסטינים וגורמים בדואים בצפון סיני, המודיעין הישראלי הצליח לחדור מודיעינית לשורות ארגון דאע"ש בצפון סיני. עפ"י דיווחים של סוכנות הידיעות "אלאעמק" של דאע"ש והעיתון "אלערבי אלג'דיד" הצליח חיל האוויר הישראלי לפגוע במדוייק ובהצלחה רבה, באמצעות בהפצצות מהאוויר, באתרים חדשים של הארגון ובמפקדים בצפון סיני, מדובר במטרות שהצבא המצרי התקשה להגיע אליהן.

נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי אישר בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית CBS ב-3 בינואר כי יש שיתוף פעולה הדוק ביותר בין ישראל לבין צבא מצרים בתחום המלחמה בטרור נגד דאע"ש בחצי האי סיני, בשנה שעברה דיווח עיתון "ניו יורק טיימס" כי ישראל ביצעה כ-100 תקיפות אוויריות של יעדי טרור בסיני בשנת 2017 בתיאום מלא עם מצרים.

הפובליציסט המצרי מג'די פרחאן פרסם ב-5 בינואר מאמר תמיכה בדברי הנשיא א-סיסי ביומון המצרי "אלוופד" שבו אישר כי קיים תיאום בין ישראל למצרים נגד "כנופיות הטרור" בסיני, לדברי המבצעים הצבאיים של צבא מצרים לא היו מצליחים אלמלא התיאום עם ישראל עפ"י ההסכמים האסטרטגיים והביטחוניים שנחתמו בין 2 המדינות.

 כיצד פועל המודיעין הישראלי?

מטרת המודיעין הישראלי היא להשיג מידע על פעילות שלוחת דאע"ש בסיני שפעלה במשך השנים האחרונות נגד ישראל באמצעות שיגור רקטות לעבר העיר אילת ולעבר המועצה האזורית אשכול, עוד שהיה תחת השם "אנצאר בית אלמקדס" ולפני שנשבע אמונים למנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי.

מטרת איסוף המודיעין היא למנוע פיגועים נגד ישראל, לסייע לצבא המצרי במלחמה נגד דאע"ש ולסכל העברת משלוחי נשק דרך חצי האי סיני עבור ארגוני הטרור ברצועה.

משרד הפנים של חמאס ברצועה פרסם בשבוע שעבר כי עצר 54 משתפי פעולה עם ישראל בעקבות פעילות הכוח המיוחד של צה"ל באזור ח'אן יונס ב-12 בנובמבר.

עפ"י גורמים בחמאס, חלק ממשתפי הפעולה האלה פעלו בעבר בשורות שלוחת דאע"ש בצפון סיני בשליחות השב"כ הישראלי.

ערוץ  הטלוויזיה "אל-אקצא" של חמאס שידר הודאה של אחד ממשתפי הפעולה שבה נאמר כי הוא נשלח על ידי מפעיל השב"כ הישראלי כדי להצטרף לשורות דאע"ש בסיני כדי לאסוף מודיעין.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-19 בינואר כי לשלוחת דאע"ש בסיני  הצטרפו בשנים האחרונות עשרות לוחמים זרים שהגיעו מסוריה, עיראק ולוב מבלי שאף אחד בדק את הרקע הביטחוני שלהם, כשהוא מרמז כי הם פועלים בשורות המודיעין הישראלי.

העובדה שפלסטינים מצטרפים לשלוחת דאע"ש בסיני היא מעניינת מאוד. כמה מהם שהיו תושבי רצועת עזה ופעילים בזרוע הצבאית של חמאס אף נהרגו בקרבות עם הצבא המצרי.

הבעיה פלסטינית כלל לא נמצאת בראש סדר היום של הארגון, מה שמעלה את החשד כי יש להם מניעים זרים והם פועלים בשליחות ישראל.

שלוחת דאע"ש בסיני קלטה מאות מתנדבים חדשים לשורותיה גם מקרב האוכלוסיה בחצי האי סיני ועפ"י גורמים ברצועה גם בתוכם יש משתפי פעולה עם ישראל.

בתחילה היה לארגון דאע"ש בסיני קשר הדוק עם הזרוע הצבאית של חמאס והוא סייע לה בהברחות נשק לרצועת עזה, בתמורה הוא קיבל אימונים צבאיים על ידי מדריכים שחמאס שלח לצפון סיני וגם טיפול רפואי לאנשיו בבתי החולים ברצועה ומסתור מפני המודיעין המצרי.

לכן, היה לישראל אינטרס גדול לשתול מרגלים בשורות ארגון דאע"ש בסיני כדי להתחקות אחר משלוחי הנשק שעשו את דרכם מחצי האי סיני לתוך רצועת עזה כדי להשמידם מן האוויר ולמנוע את התחזקות ארגון חמאס ברצועה.

על פי פרסומים זרים, צה"ל השמיד, במהלך השנים האחרונות במהלך כהונתו של הרמטכ"ל גדי אייזינקוט, כ-15 אלף רקטות תקניות שעשו את דרכן מסיני לעבר רצועת עזה.

הרקטות הושמדו בשטח סיני בהתבסס על מודיעין מדוייק מאוד וזו הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שהזרוע הצבאית של חמאס הגבירה את ייצור הרקטות המקומי בתוך סדנאות ומפעלים שהקימה ברצועה.

כשנקטעו היחסים בין שלוחת דאע"ש בסיני לבין חמאס, עקב התקרבות ארגון חמאס לשלטון המצרי, החל דאע"ש בעצמו לחבל במשלוחי הנשק שהועברו מאיראן , דרך חצי האי סיני, לרצועת עזה.

העיתון  הכוויתי "אלג'רידה" דיווח ב-24 בנובמבר מפי גורמי ביטחון מצרים כי לוחמי דאע"ש השתלטו בסיני על משלוח גדול של נשק שהגיע מאיראן והיה מיועד לזרוע הצבאית של חמאס ברצועה שכלל טילי נ"ט מתקדמים מסוג "קורנט" ונשק מדוייק נוסף המבוסס על טכנולוגיית GPS.

על פי גורמים ברצועה, ארגון דאע"ש הוציא להורג את אחד מפעיליו שסייע להברחת נשק מסיני עבור ארגון חמאס ברצועה.

השינוי שחל בשנתיים האחרונות ביחס של ארגון דאע"ש לחמאס הוא גדול, העויינות של דאע"ש כלפי חמאס שמשתף פעולה עם המודיעין המצרי נגדו היא גדולה ויש לו היום אינטרס , כמו שיש לישראל, לעצור את כל משלוחי הנשק שעברו דרך סיני לחמאס ברצועת עזה.

על פי פרסומים זרים,מערכת המודיעין הישראלית הצליחה לספק לצה"ל מידע חשוב  שאפשר לו לפגוע קשות במטרות של ארגון דאע"ש בצפון סיני באמצעות הפצצות מן האוויר ולחסל מפקדים שלו בסיכול ממוקד.

עפ"י גורמים מצרים,המודיעין הישראלי מאזין באופן קבוע למערכות הקשר של דאע"ש בצפון סיני ועוקב אחרי תנועותיו מסביב לשעון באמצעות מל"טים.

שתילת סוכנים בקרב פעילי ארגון דאע"ש בסיני היא הכרחית להשלמת התמונה המודיעינית, מניעת העברת נשק איכותי לחמאס ברצועת עזה דרך סיני היא גם אינטרס של מצרים שרוצה להחליש את כוחו של הארגון שהינו חלק מתנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת במצרים כארגון טרור.

האינטרס הישראלי הוא לסייע לצבא המצרי במיגור שלוחת דאע"ש בצפון סיני כדי למנוע את התבססותו על הגבול עמה, הצבא המצרי מאפשר לישראל חופש פעולה צבאי בשמי סיני וישראל אפשרה לצבא המצרי להכניס כוחות גדולים לסיני, מעבר למוסכם בהסכם השלום, כדי להילחם בטרור האסלאמי המסכן את ביטחון שתי המדינות.