עבור לתוכן העמוד
Menu

המהומות על הגדר: חלק מן המאבק הפנים פלסטיני

לא קל להבין מה חמאס רוצה בדיוק. הוא עמד מאחורי שתי פעולות אסטרטגיות, שעל פי כל קנה מידה רגיל הם חסרי פשר והגיון: הוא שרף את מסוף כרם שלום, שהוא צינור החמצן של עזה, ואתמול שלח אל מותם כחמישים עזתים, וגרם לפציעתם של אלפים. על פי כל קנה מידה שמדינה רגילה נוהגת על פיהם, אין […]

לא קל להבין מה חמאס רוצה בדיוק. הוא עמד מאחורי שתי פעולות אסטרטגיות, שעל פי כל קנה מידה רגיל הם חסרי פשר והגיון: הוא שרף את מסוף כרם שלום, שהוא צינור החמצן של עזה, ואתמול שלח אל מותם כחמישים עזתים, וגרם לפציעתם של אלפים. על פי כל קנה מידה שמדינה רגילה נוהגת על פיהם, אין לדבר הזה הסבר הגיוני, אבל לחמאס יש היגיון משלו, וננסה להסביר עד כמה שאפשר.

אמש כינס חמאס מסיבת עיתונאים דחופה, וכמה אתרי חדשות מעזה דיווחו כי חמאס קיבל דרך "הצלב האדום" אזהרה מישראל לפנות את "מחנות השיבה", לפני שישראל עצמה תפנה אותם. בעזה פשטה השמועה כי חמאס יורה על הפסקת הפעילות על הגדר. לא זו בלבד שהדבר לא קרה, אלא שחליל חיה, מבכירי הארגון הודיע כי הפעולות יסלימו ויתרחבו, וכי "גדודי אל-קסאם" עשויים לאבד את סבלנותם, ולהתחיל לירות.

שני מנהיגי חמאס, יחיא סינוואר ואיסמאעיל הנייה לא התייצבו למסיבת העיתונאים, ומזה זמן רב רווחות ידיעות כי יש קרע ביניהם: סינוואר רוצה להסדיר את בעיית עזה דרך מצרים, בעוד הנייה מקבל הוראות מאיראן.

איראן היא קרוב לוודאי המפתח להבין את מה שמתחולל בעזה. לפני כשבועיים אמרו לנו מקורות ביטחוניים פלסטיניים כי כוח "אל-קודס" יושב בתוך המנהרות ומנהל את העניינים למעלה. זה עלה בקנה אחד עם הידיעות בין מארגני צעדות השיבה היה ארגון הטרור הפרו איראני, הגי'האד האיסלאמי. אתמול מסרו גורמי בטחון ישראליים כי אכן איראן מנהלת את ההצגה. אם כך, כל מה שקרה אתמול נועד להסעיר את דעת הקהל במדינות ערב כדי להקשות על גיבוש הברית בין מדינות ערב המתונות לבין ישראל נגד איראן.

אדבר זה אינו מסביר את שריפת המסוף הפלסטיני בכרם שלום. אפשר לומר כי זה ביטוי לאובדן שליטה של חמאס על ההמונים, אבל ברמאללה אומרים כי חמאס שרף את המסוף כחלק מן המלחמה הכלכלית בין חמאס לרמאללה.

אם אכן זה ההסבר, הרי הוא המשך לניסיון חיסולו של ראש הממשלה ראמי חמדאללה. מה שרצה חמאס להשיג באותו רצח מתוכנן היה לסלק את החברות מרמאללה הפועלות בעזה בלחץ הקהילייה הבינלאומית, ולהכניס במקומם  את החברות של חמאס.  בנסיעותיו המרובות לעזה באותם ימים טרח חמדאללה בקידום האינטרסים של החברות האלה, נגד דעתו של חמאס.

המסוף הפלסטיני של כרם שלום שייך לממשלת חמדאללה, והעמלות הולכות אליהן. סגירת המסוף תיצור מחנק כלכלי בעזה, ולא יהיה מנוס ממשא ומתן כזה או אחר על חידושו, והפעם הזאת חמאס תעמוד על כך כי ההסדרים ייעשו ישירות מולה, בלי התיווך של רמאללה.

במילים אחרות: אם הבנו נכון, אם בכלל אפשר להבין את מה שחמאס עושה בעזה, הרי הוא חותר להסדיר את המצב בעזה מחדש, בלי רמאללה, מול ישראל והקהילייה הבינלאומית, ובגלל זה הוא מחריף את המשבר עד לנקודת רתיחה.