עבור לתוכן העמוד
Menu

המדיניות האיראנית באפגניסטאן : חתרנות ודיפלומטיה

פגישות רבות בין בכירים איראנים ובכירים אפגנים על רקע הניסיון להוציא את צבא ארה"ב מהמדינה • במקביל מנסה איראן להשפיע על ההסכם עם הטאליבן

החתרנות האיראנית באפגניסטן: באיראן התקיים (7 ינואר)  ביוזמת שני גופי מחקר Iran’s Supreme National Defense University and the Defense Diplomacy Strategic Studies Center (RAAD) כינוס תחח הכותרת "הועידה הבינ"ל להגנה ולביטחון במערב אסיה" העוסק בין היתר, במאבק בארגונים קיצוניים ופתרון סכסוכים אזוריים . בכינוס  נטלו חלק גורמים פוליטיים וביטחוניים מאסיה ומאירופה ובכירים איראניים ובהם פיירוזאבאדי, רמטכ"לי צבא איראן לשעבר, אחמד וחידי , שר ההגנה בממשלתו של אחמדינז'אד ומפקדו לשעבר של כוח אלקדס של משה"מ ועלי שמח'אני נציג ומנהיג ומזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי.

פגישות עם הטאליבן

המתכנסים דנו בפתרון משברים אזוריים ובעיקר "בדרכים לשים קץ להתערבותן של ארצות הברית וישראל באזור". במהלך הדיונים בסוגיית אפגניסטן אשר  שמח'אני כי נפגש עם באפגניסטאן עם נציגי  טאליבן בסוף דצמבר 2018  בניסיון לקדם את שיחות  השלום במדינה, אך שלל את אפשרות שאיראן תנהל מגעים גם עם ג'בהת אלנצרה והמדינה האסלאמית[1]. הוא אף הביע חשש מהתבססות המדינה האסלאמית באפגניסטאן והזהיר מפני תסריט דומה לסוריה ולעיראק.

איראן מוטרדת מהמגעים שהתקיימו באמצע דצמבר באבו דאבי בין ארצות הברית לבין הטאליבן בהשתתפות נציגים מערב הסעודית ופקיסטאן (בתחומה מוצאים מנהיגי הטאליבן מקלט ובסיס לפעילותם) להם קדמו מגעים בין השליח האמריקני המיוחד לאפגניסטאן זלמאי ח'לילזאד ( (Zalmay Khalilzad לבין הטאליבן. בעקבות מגעים אלה קיימו גם מספר גורמים איראנים פגישות עם נציגי הטליבאן בטהראן ובאפגניסטאן וטהראן הבהירה כי תמשיך לקיימם.

שמח'אני נפגש במהלך ביקורו גם עם נשיא אפגניסטאן אשראפ ע'אני ((Ashraf Ghani , עם היועץ לביטחון לאומי חמדאללה מוהיב (Hamdullah Mohib), ועם הנשיא לשעבר קרזאאי, שידעו על פגישותיו עם הטאליבן.

על פי התקשורת האיראנית והאפגנית בפגישה נדון שת"פ בנושא טרור וסוגיות בילטרליות[2]. במהלך הפגישה עם קרזאאי אמר שמח'אני כי נוכחות ארה"ב באזור היא המקור לאי היציבות בו[3].

זמן קצר לאחר ביקורו של שמח'אני באפגניסטן הגיעה לטהראן בטהראן משלחת מטעם הטליבאן ונפגשה (30 דצמבר)  עם  סגן שה"ח סיד עבאס אראקצ'י Seyyed Abbas Araqchi)), בידיעת ממשלת אפגניסטאן. ראש לשכתו של רוחאני, מחמוד ואעט'י, אשר את דבר הפגישה ואמר כי איראן תאמה אותה עם ממשלת אפגניסטאן וכי היא לא המדינה היחידה שנפגש עם הטאליבן. לדבריו איראן חוששת מהתפשטות אי היציבות באפגניסטאן לתחומה ומעוניינת לתרום להתנעת תהליך השלום במדינה[4]

ארצות הברית מעוניינת לקדם דיאלוג בין הממשלה האפגנית לבין הטאליבן כדי למצוא הסדר פוליטי למשבר המתמשך במדינה. טאליבן מתעקש על נסיגה מלאה של הכוחות האמריקניים מהמדינה לפני שהוא מצטרף לתהליך שלום כלשהו. הטאליבן הודיע לאחרונה כי הוא שולט לחלוטין ב-61 מתוך 407 המחוזות במדינה ובשאר המחוזות הוא ממשיך במאבקו להשגת שליטה, במקביל, דווח כי שליטת הממשלה או השפעתה בשאר המחוזות עומדת על קצת יותר ממחצית. בתוך כך הזהירו דיפלומטים אמריקניים לשעבר כי דבריו, של טראמפ על דילול הכוחות האמריקניים באפגניסטאן עלולה לסבך את המאמצים להשגת שלום ולסבך את מאמציו של ח'לילזאד[5].

שמח'אני:גורמים אמריקנים בקשו להיפגש עמי

שמח'אני דחה מכל וכל טענות אמריקניות לפיהן בקשה איראן לנהל שיחות עם ארצות הברית ואמר כי הייתה זו דווקא ארצות הברית ש"בקשה ממני פעמיים במהלך ביקורי האחרון באפגניסטאן לנהל עמה שיחות" אך סירבתי "נוכח נטייתה של ארה"ב להפר את החוק הבינלאומי כמו גם את התחייבויותיה, דוגמת הסכם הגרעין ". שמח'אני הוסיף , בעקבות החלטת ארצות הברית להוציא אם כוחותיה מסוריה, כי וושינגטון לא מלאה תפקיד משמעותי בהבסת ארגון המדינה האסלאמית בסוריה ואילו באפגניסטאן היא ממלאת תפקיד שלילי ולא מלאה אחר התחייבויותיה להשליט סדר ושלום במדינה ולמעשה המצב הנוכחי שם מחייב את יציאתה גם מאפגניסטאן, כדי שזו תזכה בביטחון.

התנקשויות ופילוג

הפעילות האיראנית באפגניסטאן מנוהלת בשני מאמצים עיקריים. מצד אחד היא מנסה להצטייר כגורם מתווך ומתון ומנהלת מגעים מול הממשלה ומול הטליבאן, ומצד שני ממשיכה לספק אמצעי לחימה לגורמים שונים ומבצעת התנקשויות על אדמת אפגניסטאן, כפי שחשפו לאחרונה גורמי ביטחון אפגניים וגורמים אמריקניים. ראש המטה ללוחמה בטרור במשטרת מחוז הראט ((Herat הגובל באיראן האשים לאחרונה את איראן, כי היא עומדת מאחורי חיסול סוחרים ואנשי ביטחון אפגניים, לדבריו הקונסוליה האיראנית בעיר בהכוונת  משמרות המהפכה עומדים מאחורי 80 אחוז ממעשי הרצח במחוז. גורמים אפגניים אחרים טענו כי איראן מנסה לזרוע פילוג בין הקבוצות האתניות במדינה.

גורמים אמריקניים וכוחות הקואליציה הפועלים באפגניסטאן האשימו את איראן כי היא מסייעת לארגונים שונים לפגוע בכוחות האמריקניים המוצבים באפגניסטאן ואף מציידת אותם באמצעי לחימה.

ניסיון להשפיע על ההסכם המתגבש

בפגישות שקיימו נציגים איראנים עם גורמי ממשל אפגנים והטליבאן בתוך זמן קצר מאותתת איראן מאותתת דווקא על רקע האצת המגעים מצד וושינגטון לקדם את מאמצי השלום באפגניסטן, כי היא מעוניינת להיות חלק מן ההסדרים המתגבשים בחצרה האחורית – אפגניסטאן. להסדרים אלה עתידה להיות השפעה  ישירה על אינטרסים ביטחוניים איראנים בגבול הרגיש  והיא מעבירה מסרים לפיהם ביכולתה גם להשפיע (גם לשלילה) על שחקנים ותהליכים מרכזיים במדינה.  כאמור, מאחורי הקלעים ממשיכה איראן, באמצעות משמרות המהפכה ומיניסטריון המודיעין, לפגוע בגורמים שונים באפגניסטאן במיוחד באזורים הסמוכים לגבולה, תוך שהיא מונעת מאינטרסים דתיי-אתניים, כלכליים, פוליטיים וביטחוניים.

בכל מקרה גם אם יותנע בסופו של דבר תהליך שלום הרי הדרך להשגתו תהיה ארוכה ומפותלת והוא יצטרך להביא בחשבון גם את האינטרסים של איראן ורוסיה, שארחה בנובמבר 2018 כינוס בנושא השלום באפגניסטאן בהשתתפות נציגי ממשלת אפגניסטאן והטאליבן, שהסתיים בכישלון.   גם נשיא תורכיה, ארדואן אמר במהלך מסע"ת עם ראש ממשלת פקיסטאן (4 ינואר),  כי בכוונתו לארח באיסטנבול _מרף 2019) את מנהיגי פקיסטן ואפגניסטאן כדי לקדם את השלום באפגניסטאן. גורמים אזוריים רבים בעלי אינטרסים סותרים ממשיכים לבחוש בקדרה האפגנית הרותחת. הודעתו של טראמפ לפיה יבחן לצמצם את הנוכחות האמריקנית באפגניסטן מזריקה מימד נוסף של דחיפות. איראן בכל מקרה מעוניינת להתנתק מכבלי "הכיתור" וההשפעה האמריקנית בסביבתה האסטרטגית המיידית. עזיבת הכוחות האמריקניים את עיראק וזו המתוכננת מסוריה וצמצום אפשרי של נוכחותה באפגניסטן נתפסת באיראן כעוד "ניצחון שמימי" והוכחה כי נחישותה ופעילותה החתרנית במוקדים שונים מביאה לתוצאות.

איראן חוששת בעיקר מהגברת נוכחות גורמי המדינה האסלאמית באפגניסטאן ומאפשרות להגעת פעילים נוספים. זאת,  במיוחד לאור מספר התקפות ראווה שבצע הארגון באיראן. כמו כן איראן סבורה כי הסדר במעורבות יריבותיה-מתחרותיה  הבולטות ארה"ב, סעודיה, פקיסטאן ותורכיה ובהיעדרותה  לא יקדם את סוגיות הקשורות לגבולה המשותף עם אפגניסטאן (בעיקר מעבר גורמי טרור וסמים לשטחה). על רקע זה תמשיך טהראן במדיניותה לסייע לגורמי טרור שונים נגד הממשל האפגני ונגד הכוחות המערביים הפועלים במדינה ובה בעת להציג עצמה כגורם מתווך מול הטליבאן והממשלה האפגנית.

 

[1] https://en.mehrnews.com/news/141268/Talks-with-Taliban-never-to-lead-to-talks-with-ISIL-Jabhat-al-Nusra

[2] https://twitter.com/Shamshadnetwork/status/1077850307042963456

[3] https://twitter.com/Shamshadnetwork/status/1078135541399539712

[4] https://tinyurl.com/kayhan-ir-fa-news-112335

[5] https://www.voanews.com/a/diplomats-afghan-pullout-plan-could-complicate-peace-talks/4721558.html