עבור לתוכן העמוד
Menu

המבחן – האם איראן תממש את איומיה?

הניו יורק טיימס פרסם יום כי ארה"ב תשלח 120 אלף חילים באזור המפרץ • תא"ל קופרווסר: ירי הטילים על ישראל והפעולה במפרץ - מסר מאיראן לארה"ב

על רקע המתיחות הגוברת בין וושינגטון לטהרן, מפרסם הבוקר (שלישי) הניו יורק טיימס תוכנית שהוצגה בבית הלבן בשבוע שעבר ובה אפשרות של הצבת 120 אלף חיילים אמריקנים במזרח התיכון כחלק מההתמודדות מול איראן.

התוכנית שהכנתה הוזמנה על ידי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון לא מדברת על פלישה קרקעית לאיראן הדורשת הרבה יותר חיילים. לא ברור אם הנשיא טראמפ קיבל את התוכנית לאחר שבשנים האחרונות הוביל דווקא מגמה של יציאת כוחות אמריקנים בסוריה ומאפגניסטן.

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר לשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים ורח"ט אמ"ן דיבר היום בתכנית של שרון גל ברדיו דרום. להלן עיקרי הדברים:

ש: איך אתה מסתכל על ההתפתחות ? 120 אלף חיילים הוא מבקש לשלוח למפרץ ומאשים את איראן בפגיעה במכליות?

ת: זה המשך המדיניות של "הליכה על הסף" בין האירנים לבין ארה"ב. מי שנמצא בלחץ זה האיראנים. גם הפעולה האיראנית נגד המכליות מעידה על כך וחושפת את חילוקי הדעות בתוך המערכת האיראנית המבקשת להיות זהירה לעומת זו  שרוצה לפגוע בארה"ב ולהבהיל אותה. באיראן ישנן  חילוקי דעות גם איך לקרוא את הצעדים של ארה"ב וגם באיזו מידה ארה"ב מוכנה להפעיל כוח בסופו של דבר. על רקע חילוקי הדעות הללו, בניגוד לארה"ב שם המנהל אומר משהו והוא מתבצע,  הם מבקשים לבדוק את "חום המים" ולראות מה קורה.

ש: האם מציבים 120 אלף חיילים אם לא מתכוונים לירות אפילו ירייה אחת ?

ת: לארה"ב יש אינטרס להמשיך לפעול באמצעות הלחץ הכלכלי וזה מה שארה"ב עושה במטרה להכריח את איראן לקבל החלטה עכשיו . מה שארה"ב מצפה זה שאיראן תקבל את ההחלטות הנכונות – חזרה  אל המו"מ, כפי שאמר הנשיא טראמפ. האיראנים מדברים גובהה גובהה וחלקם היו רוצים ללכת לסוג של עימות, אבל בסה"כ הם מבינים שיחסי הכוחות בעייתיים מבחינתם.

ש: כן, הם לא חיים בסרט חלקם ?

ת: חלקם כן חיים בסרט, הרדיקלים הקיצוניים, אנשי משמרות המהפכה. אבל אני חושב שרוב המערכת האירנית אינה חיה בסרט הזה…

ש: אבל אתה יודע שאם תחבר את חוסר המודעות הזו ואת המיסקנקולציה של גורמים וזה יכול להוביל למשהו…

ת: בהחלט זה יכול להוביל למיסקנקולציה ואנחנו גם צריכים להיערך לזה. האירנים קיוו כי יצליחו למתוח את הנושא עד אחרי 2020, אחרי עידן טראמפ, כדי שיחזור לבית הלבן אנשים דמויי ממשל אובאמה, שלא ילחצו את איראן לקבל החלטות וירצו לחזור להסכם הגרעין שמאפשר להם בסופו של דבר לחתור לפצצה גרעינית בקלות בתוך 15 שנים. טראמפ מבקש לעצור זאת עכשיו לפני שהוא נכנס לשנת בחירות שם הדבר יהווה בעיה לביצוע.

ש: אני בטוח גם באמ"ן שכעושים ניתוח עושים גם ניתוח פסיכולוגי מנטאלי וכשאתה עושה זאת אתה רואה שני צדדים שאף אחד לא רוצה למצמץ, כמו קים בצפון קוריאה ולמרות שמצמץ ראשון, אבל אני לא רואה מנהיג איראני שמתקשר לבית הלבן ?

ת: זה יכול להיות ברגע שיתחוור לאיראנים שזו המציאות וזה יכול לקרות עוד חודשיים-שלושה. מה יקרה בעוד חודשיים? בעוד חודשיים יגיע מועד מימוש האיום האיראניי והם יתחילו להעשיר אורניום מעבר להסכם בהתאם לאיומים שלהם ואז האירופאים יצטרכו לפרוש מן ההסכם. האיראנים יצטרכו להחליט האם הם ממשים את האיום עצמו.ח'מנאי כבר אמר בדבר לפני תחילת המו"מ עם ארה"ב בעידן אובאמה ולאור המצוקה הכלכלית של איראן כי יש "לשתות את כוס התרעלה". ייתכן וזה יהיה המצב כאן בסופו של דבר. ישנם חלק באיראן שחושב שהמערב נגזר דינו ואם נאיים על חייהם ונפעיל כוח וללא נטילת אחראיות ואם נעשה זאת ארה"ב תיבהל והם יתקפלו.

משלוח החיילים הוא הבהרה של ארה"ב כי ארה"ב רצינית. האיראנים לקחו התחייבות של לחץ של עוד חודשיים נוספים של לחץ כלכלי והם מצפים שבסופו של דבר איראן תחזור למו"מ.

ש: היו כבר דיונים אצלנו במקרה של תרחיש כזה?

ת: אני מניח שכן. קשה לי להאמין שלא, אבל אני לא יודע.

ש: כל מומחים אומרים שמדובר על איום שיופעל בסופו של דבר…

ת: טראמפ רוצה לאיים ולהרגיע. הכול שאלה של מה איראן תעשה. זה משחק מאוד מורכב –"הליכה על הסף" ולפעמים שאתה הולך על הסף אתה נופל.

ש: יכול להיות שהזנחה של הזירה בדרום הייתה חלק מן השיקולים של הזירה האיראנית ?

ת: אני מעריך שזה חלק מהשיקולים. הג'יהאד האסלאמי, הפעולה במפרץ הם חלק מן המאמץ האיראני כדי להבהיר לארה"ב שיש מחיר להפעלת הלחץ.

ל"ישראל היום" אמר תא"ל קופרווסר כי הוא סבור כי אכן איראן עלולה אפילו בטווח הזמן המיידי להגיב מול תקיפה אמריקנית בפעולה גם נגד ישראל. "צריך להיערך לכל אפשרות, הכוונה לטילים מאיראן, ירי חיזבאללה וירי ג'יהאד אסלאמי. במילים אחרות אמנם גם אתמול האיראנים הותירו לעצמם מרחב הכחשה ולא אמרו אנחנו פגענו במכליות הנפט הסעודיות, אבל הם כבר אמרו בעבר שיפגעו בנפט הסעודי ולא היססו לעשות זאת.

 

לכן אם ארה"ב עכשיו תגיב יש בתקיפת עונשין נגד איראן לא מן הנמנע שתגובה איראנית כנגד ישראל בוא תבוא. יש להניח שבמקרה של תקיפה אמריקנית מוגבלת איראן לא תתקוף ישירות את ישראל אלא תשלח גורם פרוקסי שאפשר יהיה להכחיש קשר אליו. אבל טועה מי שחושב שאנחנו במצב כזה לא נהיה בתמונה. יש כמובן גם סיכוי ממשי שבמקרה קיצון איראן בעצמה תפעל נגד ישראל ישירות וכל האופציות צריכות להיות על השולחן מבחינת ההיערכות".