עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק על שבירת הצום כאות למאבק על הבכורה בעולם הערבי

על רקע הוועידה הכלכלית בבחריין עמד כוחה של סעודיה למבחן מועד שבירת צום הרמדאן • במזרח ירושלים תנועת "תחריר" ביצעה צעד מתריס כלפי הרש"פ

בשבוע שעבר נחלק העולם הערבי בין אלה ששברו את צום רמדאן ביום שלישי לבין אלה ששברו את הצום יום אח"כ, ברביעי. סעודיה הכריזה על שבירת הצום ותחילת עיד אל-פיטר ביום שלישי, בעוד באיראן ואנשי "האחים המוסלמים" ביום רביעי.

מי שהלך בעקבות סעודיה היו מדינות המפרץ בעוד כל היתר שברו את הצום יום אח"כ. עבור סעודיה היה מועד השבירה מעין מבחן למעמדה בעולם הערבי אל מול איראן.

בירושלים התקיימה מחלוקת משמעותית עוד יותר ובעלת גוון מיוחד. להפתעת רבים, למרות שחכמי מסגד אל-אקצא קבעו את יום רביעי כיום חגיגות איד אל פיטר, מפלגת השחרור האסלאמי, "תחריר", שעד כה לא הייתה ידועה בתמיכתה בקו הסעודי, החליטה ליישר קו עם מכה ו"שברה את השורה" בירושלים.

ברשות הפלסטינית הבינו זאת כהערכות לקראת תוכנית טראמפ. המפלגה  הדתית של ירושלים, מפלגת השחרור, התייצבה לצד הווהאבים, והדבר מגביר את החשש מפני הרצון הסעודי לקבלת ה"ויסאיה" – האפוטרופסות, מידי ירדן, על הר הבית תוך דחיקתו גם של אש"ף. אנשי "תחריר" מנסים למצב עצמם בצד הסעודי.

ברשות היה כעס גדול בעקבות צעד זה ובוצעו מספר מעצרים בחברון וזאת בשל חולשת התנועה במקום אל מול חוזקה במזרח העיר ירושלים.

המתיחות הזאת מקדימה את סדנת מנאמה. ירדן ומצרים ישתתפו, אבל את מורת רוחן מסעודיה הן ביטאו בכך שלא הלכו בעקבותיה עם שבירת הצום, ומבחינתן סעודיה לא תהיה המנהיגה של העולם הערבי.

תחום נוסף המעסיק את הרש"פ הוא מידע כי כספים רבים הגיעו לגוף חדש העוסק בענייני מזרח ירושלים בראשותו של סרי נוסייבה והוא קשור במפרץ. לדברי מקורות במזרח ירושלים הגוף החדש מבקש לפרוס משדרים במזרח העיר.

מפלגת השחרור האסלאמית היא בעלת הנוכחות המרשימה ביותר על הר הבית וכבר תקפה בעבר נציגים רמי מעלה מירדן ורמאללה. אם באמת מפלגה זאת תעבור לצדה של סעודיה הרי יהווה הדבר אתגר חמור לשניהם.

סרי נוסייבה חלוק על רמאללה בעניינים רבים.  הוא מייצג את ההנהגה המקומית מול ההנהגה של אש"ף שבאה מתוניס עם הסכמי אוסלו ואותה  מייצג אבו  מאזן.