עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק ב"תכנית המאה": אפשרות לפיוס פנים פלסטיני

הרש"פ פתחה במערכה מדינית נגד "עסקת המאה" והיא תחרים את הכינוס הכלכלי בבחריין • בשטחים החלו לגבש תוכנית פעולה מעשית נגד "עסקת המאה" שתובא לאישור מוסדות אש"פ • לראשונה מוצע לחוקק חוק הקובע כי כל מגע עם ההתנחלויות יחשב ל"פשע"

גורמים באש"פ החלו להתארגן לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כדי לטרפדה.

לראשונה מאז הסכם אוסלו, מתגבשת יוזמה בשטחים הקוראת לאש"פ ולרש"פ לחוקק חוק הקובע כי כל מגע עם ההתנחלויות הישראליות בגדה על כל סוגיו הינו "פשע".

היוזמה קוראת גם לנקוט במדיניות וצעדים שיחסמו את הדרך לרעיון  ה"שלום הכלכלי" והרחבת סמכויות המנהל האזרחי שהוא "הזרוע הראשית לבצע את תוכניות הסיפוח, החרמת האדמות וההתנחלויות" והקמת קרן מיוחדת שתתמוך בצעדים האלה".

היוזמה מופיעה במזכר שהופץ בשטחי הגדה והרצועה לקראת מסירתו ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולחברי הועד הפועל של אש"פ תחת הכותרת "האסון מגיע אם לא נעשה מה שצריך למנוע אותו ולסכל את מטרותיו".

השתיקה סביב זכריה זביידי

המטרה העיקרית של המזכר הינה גיבוש דרכי פעולה לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

עד לתאריך 13 במאי חתמו כבר על המזכר כ-700 אישים מן הגדה והרצועה וההחתמה נמשכת.

במזכר יש שורה של צעדים שיש לנקוט כדי לסכל את "עסקת המאה" האמריקנית.

א.הקמת תנועת התנגדות עממית רחבת היקף, הסרת הסנקציות מעל הרצועה והשגת אחדות בין הגדה לרצועה.

ב.תחילת התנתקות מעשית מישראל, ביטול התיאום הביטחוני ובחינה מחודשת של כל הקשרים עמה.

ג. עריכת כינוס לאומי מקיף של כל הפלגים הפלסטינים בשטחים ובפזורה, כולל המגזר האזרחי, אגודות הפועלים ואנשי העסקים תחת דגל אש"פ והשגת אחדות לאומית וגיבוש תוכנית מדינית נגד "עסקת המאה".

ד. הפעלת מדינות ערב בכל הרמות, הקמת ועדה ערבית עליונה בראשות תוניסיה ומזכ"ל הליגה הערבית נגד "עסקת המאה".

ה.הקמת חזית עולמית בינלאומית הכולל את רוסיה, סין, האיחוד האירופי, מדינות האסלאם ומדינות אפריקה נגד התוכנית האמריקנית-ישראלית.

במזכר נכתב "זוהי רק ההתחלה למערכה קשה, יש לאמץ אסטרטגיה מדינית ואסטרטגיה של מאבק כולל כדי שהעם הפלסטיני יגן על ההגדרה העצמית שלו".

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמור לכנס בקרוב את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לדון במכלול היחסים עם ישראל ובביצוע ההחלטות שכבר התקבלו בעבר בעניין זה.

הכינוס אמור היה להתקיים ב"יום הנכבה" ב-15 במאי אך נדחה בגלל ההתפתחויות המדיניות.

החרמת הכינוס בבחריין

בינתיים הודיעה הרש"פ כי לא תשלח נציגים לועידה הכלכלית בבחריין בחודש הבא שתעסוק בהיבטים הכלכליים של "עסקת המאה".

אחמד מג'דלאני, השר לפיתוח חברתי ברש"פ, אמר ב-20 במאי כי "כל פלסטיני שישתתף בכינוס בבחריין יחשב למשתף פעולה של ארה"ב וישראל".

אנשי עסקים פלסטינים בולטים ובהם איש העסקים בשאר אלמצרי שהוזמנו לכינוס בבחריין הודיעו כי לא ישתתפו בו. לעומת זאת הודיע איש העסקים אשרף אלג'עברי,ראש מפלגת "הרפורמה והפיתוח" וידידו של השגריר האמריקני דיוויד פרידמן, כי ישתתף בכינוס בבחריין.

המערכה המדינית שפתחה הרש"פ נגד "עסקת המאה" מתבססת על הטענה כי ממשל טראמפ לא התיייעץ עם הרש"פ על כוונתו לקיים את הפסגה הכלכלית בבחריין וכי הממשל החל כבר בצעדים חד צדדים לישום "עסקת המאה" כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

גורמים בפת"ח אומרים כי הרש"פ בוחנת מחדש את האפשרות לפיוס לאומי עם חמאס, אפילו באופן זמני, כדי ליצור גוף פלסטיני מאוחד נגד "עסקת המאה" של טראמפ.

אתר החדשות "סנד" דיווח ב-19 במאי מטורקיה כי ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה נועד בביקורו האחרון באיסטנבול עם גורמים בכירים בחמאס ודן עימם בתיאום אפשרי בין פת"ח לחמאס נגד "עסקת המאה" של טראמפ.

א-שתייה הבטיח להעביר ליו"ר הרש"פ את ההצעה של חמאס להקמת ועדה משותפת של שתי התנועות נגד "עסקת המאה".