עבור לתוכן העמוד
Menu

הלחץ באיראן גובר למנות ראש ממשלה חדש לעיראק

נשיא עיראק מאיים להתפטר מתפקידו בעקבות לחצים שמפעילה עליו איראן לתמוך במועמד מטעמה להרכבת הממשלה החדשה בעיראק • ההתנגדות העממית למעורבות האיראנית בעיראק גוברת והמדינה עלולה להיגרר למלחמת אזרחים

התפטרותו של ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי בתחילת החודש בלחץ המפגינים ברחובות הייתה מכה קשה לאיראן. עבד אלמהאדי היה סוג של מריונטה שביצעה את מדיניות האיתולות בטהרן.

כעת המפלגות הפוליטיות מחפשות מועמד חדש שירכיב את הממשלה והתגבשו כבר כמה שמות: שר החינוך הגבוה קוסיי א-סוהייל, שר העבודה הקודם מוחמד א-סודאי וראש המודיעין הלאומי מוצטפא אלכאט'ימי.

אולם, נראה כי האיראנים מעוניינים בבחירתו של קוסיי א-סוהייל והם מקדמים אותו לתפקיד.

קוסיי סוהייל השתייך בעבר לזרם של המנהיג השיעי מוקתדא אלצדר, שהאיראנים מתנכלים לו עכשיו בגלל שהוא יצא להגנת המפגינים ברחובות.

כעת הוא משתייך לזרם "אלבנאא' " השיעי שיש לו קשר הדוק לאיראן וגם לארגון חזבאללה.

ערוץ "אלחורה" דיווח ב-19 בדצמבר כי מוחמד כות'ראני, האחראי על תיק עיראק בארגון חזבאללה, שהוא בעל  קשרים כלכליים עם קוסיי א-סוהייל, מקיים מגעים עם גורמים פוליטים שיעים וסונים בעיראק כדי לקדם את מועמדותו של א-סוהייל לתפקיד ראש הממשלה.

בין היתר הוא נפגש עם איריז מסג'די, שגריר איראן בעיראק ועם בכירים ב"משמרות המהפכה" כדי לקבל את הסכמתו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס".

אולם, גם למפגינים בערי עיראק יש מה להגיד בנושא ואי אפשר להתעלם מהם. בימים האחרונים הם הפגינו בכמה מקומות בעיראק, חסמו דרכים והציתו צמיגים במחאה על הכוונה למנות את קוסיי א-סוהייל הפרו איראני להרכיב את הממשלה הבאה.

איש הדת מוקתדא אלצדר קרא לקוסיי א-סוהייל ותומכיו לחסוך את "שפיכת הדם העיראקי" ואילו עלי סיסתאני, הסמכות השיעית העליונה בעיראק, קרא לעריכת בחירות מוקדמות לפרלמנט כדי להוציא את עיראק מהמשבר הפוליטי.

נשיא עיראק מאיים להתפטר

נשיא עיראק ברהם צאלח איים ב-23 בדצמבר להתפטר מתפקידו נוכח הלחצים הכבדים שמפעילים גורמים פוליטיים בעיראק בהשראה איראנית בכל הקשור לקידום המועמד שלה קוסיי א-סוהייל להרכבת הממשלה החדשה.

על פי גורמים עיראקים, הגנרל קאסם סולימאני השוהה בבגדאד הוא האחראי להפעלת מסכת הלחצים על הנשיא להטיל על קוסיי א-סוהייל את משימת הרכבת הממשלה החדשה.

על פי דיווח בערוץ אלערביה, ב-1 בדצמבר,הגיע קאסם סולימאני לבגדאד בראש כ-500 אנשי "משמרות המהפכה" לאחר התפטרותו של ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי מתפקידו והוא נפגש עם מנהיגי המליציות השיעיות העיראקיות כדי לשמור על האינטרסים של איראן בעיראק.

עיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-22 בדצמבר כי קאסם סולימאני נעזר בראש הממשלה לשעבר נורי אלמאלכי ובאבו מהדי אלמוהנדס, מראשי מליציית "אלחשד א-שעבי", כדי לנסות ולכפות את קוסיי א-סוהייל כראש הממשלה הבא.

קוסיי א-סוהייל נתמך על ידי קואליציית "אלבנאא'" הפרו איראנית שיש לה 150 מושבים בפרלמנט והוא המועמד מטעמה להרכבת הממשלה החדשה.

המפגינים בעיראק דורשים הקמת ממשלה זמנית חדשה לתקופה של 6 חודשים ועריכת בחירות חופשיות בפיקוח של האו"ם כדי למנוע זיופים שישאירו בשלטון את האישים הפוליטיים הפרו איראניים, כמו כן הם דורשים חוק בחירות חדש.

הם רוצים בהנהגה חדשה ולא במשחק של "דלת מסתובבת" שבאמצעותה אותם אישים משתתפים בתהליך הבחירות.

החשש של המפגינים הוא שאיראן תנסה לגרור את עיראק למלחמת אזרחים אם לא תצליח להשיג את מבוקשה בזירה הפוליטית, אולם הם נחושים להמשיך בהפגנות כדי לנסות ולסכל את תוכניותיה של איראן למנות "ממשלת בובות".

ההפגנות בעיראק נמשכות כבר כ-3 חודשים, איראן נתונה בלחץ רב מכיוון שלא הצליחה לדכא את ההפגנות גם באמצעות כוחות של גיס "קודס" ותומכיה בעיראק,הקהילה הבינלאומית עוקבת אחר הנעשה בעיראק ומודעת למעורבות האיראנית, הסימנים מעידים על כך שאיראן איננה עומדת לוותר על מועמדותו של קוסיי א-סוהייל לתפקיד ראש הממשלה הבא והיא דוחפת אותו קדימה בכל הכוח, המפגינים מתנגדים ואינם מתכוונים לוותר ולכן ההתנגשויות צפויות להפוך כנראה להתנגשויות דמים.

על פי גורמים עיראקים עד כה נהרגו בהפגנות 497 בני אדם ונפצעו כ-17 אלף איש, עיראק נמצאת במרחץ דמים ואיראן מתקשה במאמציה לכפות על העם העיראקי ראש ממשלה מטעמה.