עבור לתוכן העמוד
Menu

הכשלון של המודיעין המצרי

המודיעין המצרי נכשל באחרונה בניסיונותיו למתן את הנהגת הג'יהאד האסלאמי כדי לשמור על הבנות הרגיעה עם ישראל • עפ"י גורמים ברצועה, בכיר הג'יהאד האסלאמי האחראי לירי הרקטות לעבר ישראל מסתתר מחשש שיחוסל על ידי ישראל

מצרים זועמת על ההסלמה האחרונה ברצועת עזה, העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-2 בנובמבר כי ראשי המודיעין המצרי התקשרו לבכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי והביעו את כעסם על ירי הרקטות לעבר ישראל בעקבות התחייבותם לשמור על הבנות הרגיעה.

המצריים איימו כי ייסגו מתפקיד התיווך בין ישראל לפלגים הפלסטינים ברצועה לאור הפרת ההבנות עם קהיר.

40 שנים להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן

ישראל הודיעה למודיעין המצרי כי בהאא' אבו אלעטא, בכיר זרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הוא שעומד מאחורי ירי הרקטות.

על פי הדיווח, משלחת של המודיעין המצרי תגיע בקרוב לרצועת עזה כדי לדון בהתפתחויות האחרונות עם ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי.
לפני כ-3 שבועות הזמינו ראשי המודיעין המצרי לשיחות בקהיר את ראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי.

מטרת המפגש הייתה לשכנע אותם לכבד את הבנות הרגיעה עם ישראל ולנסות ולהרחיקם מההשפעה האיראנית.

בראש המשלחת של הג'יהאד האסלאמי עמד מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה וחברי הלשכה המדינית ח'אלד אלבטש שהגיע מלבנון ומחמד אלהינדי מרצועת עזה.

השתתפו בה גם 3 מפקדי החטיבות של הזרוע הצבאית ברצועה, בהאא' אבו אלעטא, ח'אלד מנצור וח'ליל אלבהתיני שהינם חברי המועצה הצבאית העליונה.

כמו כן, ניסו ראשי המודיעין המצרי במהלך המפגש לפתור את המחלוקות בין מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה לבין בהאא' אבו אלעטא, האיש החזק בזרוע הצבאית של הארגון ברצועה (סראיא אלקודס).

"הגזר" אותו קיבלו ראשי הארגון היה שחרורם של 26 עצורים של הזרוע הצבאית מבתי הכלא במצרים. הם חזרו עם חברי המשלחת לרצועת עזה שם נערכה לכבודם קבלת פנים גדולה.

על פי גורמים ברצועה, שחרורם של העצורים של ארגון הג'יהאד האסלאמי מבתי הכלא במצרים תואם בין מצרים לישראל כמהלך שאמור לתרום למיתונו של ארגון הגי'האד האסלאמי וגם לאור העובדה שבשבועות האחרונים שרר שקט יחסי ברצועת עזה.

כמה מחברי המשלחת נחשבים למקורבים לחמאס, ואילו זיאד נח'אלה ובהאא אבו אלעטא נחשבים מקורבים מאוד לאיראן ומצרים ניסתה לגשר על הפערים כדי לשכנע את כל חברי המשלחת בשמירה על הבנות הרגיעה.

בתקופתו של עבדאללה רמאדאן שלח, המזכ"ל הקודם של ארגון הג'יהאד האסלאמי, היו היחסים בינו לבין ראשי המודיעין המצרי מצוינים ויחסיו עם איראן היו צוננים בגלל עמדותיו שסירבו לאמץ את העמדה האיראנית בנושאי סוריה ותימן.

מצרים שאפה להחזיר את היחסים עם ההנהגה החדשה של הג'יהאד האסלאמי לתקופת "הזוהר" שהייתה לה ביחסיה עם ההנהגה בראשותו של עבדאלללה רמאדאן שלח.

המודיעין המצרי ניסה לשכנע את הנהגת הארגון להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל שהתבצע בחודשים האחרונים מבלי שהארגון יקח עליו אחריות רשמית.

כמו כן עלה נושא מתקפת הטרור של 2 מחבלים מתאבדים על שני מחסומים של המשטרה הפלסטינית בעיר עזה לפני 3 חודשים. 2 המחבלים היו חברים בארגון הג'יהאד האסלאמי, אך ערקו ממנו לארגון סלפי המזוהה עם דאע"ש.

על פי גורמים ברצועה, המודיעין המצרי הזהיר את הנהגת הג'יהאד האסלאמי כי אם תיכשל הרגיעה ישראל תצא למלחמה ברצועת עזה שתשמיד את התשתיות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

אולם, נראה כי המודיעין המצרי נחל כישלון חרוץ ולא הצליח להרחיק את הנהגת הג'יהאד האסלאמי מההשפעה האיראנית.

ירי הרקטות בסוף השבוע שעבר לעבר ישראל שאחראי לו בהאא' אבו אלעטא, בא כתוצאה מהנחייה איראנית בעקבות הפגנות הענק בלבנון ועיראק והכירסום במעמדה של איראן בשתי המדינות האלה. איראן מנסה לחמם את זירת הצפון באמצעות חזבאללה ואת זירת הדרום באמצעות הג'יהאד האסלאמי מכיוון שהדבר משרת כרגע את האינטרסים שלה להסיט את תשומת הלב מהמתרחש בלבנון ועיראק.

האיראנים רואים במצב הפוליטי בישראל שעת כושר לפעול ולהעסיק את ישראל בשתי חזיתות במקביל.

להערכתם, הממשלה הישראלית משותקת ואיננה יכולה לקבל החלטות גורליות לגבי הרצועה, והיא מעדיפה את מדיניות ההבלגה וחוששת דווקא מתקיפת פתע איראנית ממערב עיראק או מסוריה.

ההוראות האיראניות להסלמה עוברות ישירות מהגנרל קאסם סולימאני לזיאד נח'אלה בביירות ומשם לבהאא' אבו אלעטא. עפ"י גורמים ברצועה, לעיתים קאסם סולימאני משוחח ישירות עם בהאא' אבו אלעטא.

על פי גורמים ברצועת עזה, בהאא' אבו אלעטא ירד למחתרת מחשש שהקבינט הביטחוני בישראל קיבל החלטה סודית להתנקש בחייו. בחמאס ובג'יהאד האסלאמי נבהלו מהתדרוכים של מערכת הביטחון לאמצעי התקשורת בישראל כי הוא האחראי לירי הרקטות.

אמש החלו חמאס והג'יהאד האסלאמי להפיץ שקרים כי הוא איננו אחראי לירי הרקטות אלא "גורמים סוררים" מתוך ארגון הג'יהאד האסלאמי וכי הם מנסים לעוצרם.

.