עבור לתוכן העמוד
Menu

"הכורדים הם כמו היהודים"

חלק ראשון: חוקר האיסלאם, הרולד רוד, בשיחה מרתקת בת שני חלקים אודות משאלה עם הכורדי והחבירות בגרמניה

חלק ראשון בשיחה עם הרולד רוד, חוקר במכרז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ויועץ בבית הלבן ובפנטגון.

כשבוע לאחר הבחירות בגרמניה וימים מספר לאחר הבחירות בכורדיסטן, שוחחנו עם הרולד רוד, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ויועץ בכיר לממשל האמריקני לענייני איסלאם.

לדעתו של רוד, לעם הכורדי מגיעה מדינה. "איאפשר לדעת כמה הם, בכל המדינות בכורדיסטן. בפועל העיר הבירה של כורדיסטן זו איסטנבול, בגלל הגירה". רוד מגלה כי משרד הפנים הטורקי, יודע שבמושגים שלהם, כמעט חציה מדינה היא כורדית.

לדעתו של רוד אין אינטרס טורקי להתחיל במלחמה נגד הכורדים. ויש לכך שתי סיבות:

1. כלכלי – לטורקים יש המון עסקים באזור הטורקי. 1,300 בתי עסקים של אנשי עסקים אמידים, שרובם חברים של ארדואן.

2. לוגיסטיקה צבאית – לדבריו של רוד, שהיה בעברו ראש הדסק הטורקי בפנטגון, הצבא הטורקי אינו מצטיין במיוחד בנושא, וזאת בלשון המעטה. רוד סיפר כי בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, צפו הטורקים בהתפעלות רבה כיצד הצבא של ארה"ב מצליח להעביר חצי מיליון חיילים, ציוד ואספקה בצורה יעילה כל כך, ולא השכילו ללמוד.

לדבריו של רוד, בראזני שומר על טורקיה מפני ה-PKK, המחתרת הכורדית הטורקית, ולכן אין להם אינטרס לכך.

היחס של ארה"ב לכורדיסטן

על היחס של ארה"ב לכורדים אומר רוד, כי הכורדים לדעתו מעיריכם את ארה"ב וזאת משום שכול המדינות בסביבה מבקשות להרוס את המדינה וכי הציבור האמריקני, זה שיודע ומכיר את הנושא הכורדי, יודע זאת ומעריך את העם הכורדי.

גם הצבא האמריקני מעריך מאוד את הלוחמים הכורדים בשל מלחמת העזה נגד דאעש. לדעתו של רוד, הבעיה נמצאת בממשל האמריקני. "בארה"ב רוצים יציבות. מה זה יציבות ?" שואל רוד וממשיך "לדוגמה בארה"ב לא רצו להפציץ את פסי הרכבת לאושוויץ, אוי זה לא מטרה חיונית. הם רוצים לשמור על המצב הקיים גם אם זה רע". רוד מסיים: "למה לכורדים לא מגיעה מדינה? הם רוצים לשלוט על גורלם!".

רוד סיפר כי כמה ימים לפני ההצבעה בכורדיסטן, כתב ראש הממשלה הכורדי, טאבלני מאמר בניו יורק טיימס בו הסביר מדוע מגיע לכורדים מדינה עצמאית. לדבריו משפחת טאלבני, המשפחה שהכי מאיימת על ידי האיראנים, מוכנה ללכת למהלך של עצמאות , אז האומה הכורדית מוכנה לכך.

הכורדים וישראל

"הכורדים קשורים לישראל, ויהודי כורדיסטן שגרים בארץ משנת 1951, אוהבים את הכורדים. באיסלאם יש את "הדרך שלי" כולם צריכים להפוך למוסלמים, מסביר רוד וממשיך: "הערבים מנסים להפוך את הפקיסטנים לערבים. הכורדים הם העם המוסלמי היחיד שלא רוצה להפוך את הלא מוסלמים למוסלמים".

רוד מסביר את אמרתו וממשיך: "כל הבאלגן השלם באזור ההוא, ישנה הגירה עצומה…אנשים מהגרים לכורדיסטן העיראקית וזאת בגלל שאף אחד לא רוצה להפוך אותם לה שהם לא, זה מה שעשו גם ליהודים. מדינת ישראל, זה המקום של הגירה יהודית, אנשים יכולים לא לדאוג שרוצים להפוך אותנו ללא משנה מה, גם כורדיסטן ככה".

בסיום דבריו אומר רוד כי "הכורדים בעצם מאוד דומים ליהודים".

  • החלק השני יפורסם מחר