עבור לתוכן העמוד
Menu

חדש: תוצאות סקר המדיניות שערך המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

רוב העם לא בעד "שטחים תמורת שלום", אלא שכל הסכם מדיני חייב להשאיר את ישראל בשליטה ביטחונית ביו"ש. בנוסף, יש להבטיח גבולות ברי הגנה, שמירה על אחדות י-ם ועוד

לפי סקר[1] המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, רוב העם (57%) מאמין כי ישראל צריכה להתנות הקמת מדינה פלסטינית בשליטה ביטחונית מלאה של ישראל במדינה הפלסטינית. כ-88% לא מוכנים למסור שליטה ביטחונית על השטחים השולטים על נתב"ג, וכ-80% מסרבים למסירת שליטה ביטחונית על איזורים השולטים על כביש 443. כ-57.5% חושבים ששליטה ביטחונית לא תמנע מפלסטינים לחפור מנהרות אל שטחי ישראל. המספר עולה ל-85%, במצב בו יש הסדר מדיני ללא נוכחות ביטחונית ישראלית ביו"ש.

71% מתנים כל הסכם בהכרה של הרשות הפלסטינית במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. כ-81.5% מאמינים שחשוב שישראל תשמור על ריבונות בבקעת הירדן בכל הסדר מדיני, כשרוב העם (55%) מאמינים כי לא ניתן לשמור על הביטחון מהחזית המזרחית של ישראל, ללא שליטה בבקעה. רוב העם (53.9%) מאמין כי על ישראל להתנות הקמת מדינה פלסטינית כחלק מקונפדרציה עם ירדן.

ל-79% חשוב שירושלים תשאר תחת ריבונות ישראלית, בכל הסדר מדיני. כ-59% לא מסכימים לחלוקת ריבונות בין השכונות הערביות והיהודיות בירושלים בהסכם, כש-68% מתנגדים לחלוקת סמכויות במקומות הקדושים בעיר וכ-65% חושבים כי אם השליטה תהיה בידי כוח בינ"ל, ליהודים לא תהיה גישה למקומות קדושים שלא בשליטתם. כ-83% מתנגדים לכך שהר הבית יימסר לריבונות פלסטינית.

כ-80% חושבים שבמצב אי-הסדר השורר במזרח התיכון, אסור לישראל להסכים לוויתורים טריטוריאלים. כ-69% לא בוטחים בכוח בינ"ל (אמריקאי או רב לאומי) ככוח שישמור על ביטחון ישראל. כ-63% חושבים שעל ישראל להגיב לתמיכה בטרור והפרות הסכמי אוסלו מצד הרשות.

כ-62.5% מגדירים עצמם כימנים, רק כ-17% מגדירים עצמם כשייכים לגוש השמאל. כ-84% מסכימים עם הטענה כי לא משנה מה ישראל תעשה וכמה רחוק היא תלך להסדר עם הפלסטינים, העולם ימשיך להיות ביקורתי כלפי ישראל. ייתכן שלאור אמונה זו, 63% חושבים כי על ישראל להתעלם מביקורת עולמית לגביה, בכל הנוגע להחלטות מדיניות. בכל מקרה, 69% לא מאמינים שמו"מ ישראלי-פלסטיני יוביל להסדר מדיני.

[1] הסקר נערך באמצעות חברת מדגם בראשות ד"ר מינה צמח. מטרת המחקר היתה לבחון את עמדות הציבור היהודי בישראל בשאלות שונות הנוגעות להסדר שלום עם הפלסטינים. אוכלוסיית המחקר הוגדרה ככל האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל (18+). מאוכלוסיה זו בוצע ורואיין מידגם מייצג בן 521 אנשים. הראיונות בוצעו בימים 20/21 במרץ 2017. טעות המדגם המירבית 4.4%.