עבור לתוכן העמוד
Menu

היעד הבא לחיסול?

ח'ליל אלבהתיני, בכיר נוסף בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, מאתגר את ישראל בירי רקטות מהרצועה לשטחה והוא נמצא על הכוונת של צה"ל • בעוד חמאס הפסיק זמנית את "צעדות השיבה" ומוכן לתת הזדמנות להסדרה, ישנם גורמים בכירים בג'יהאד הפועלים לטרפוד ההסדרה והפרת הפסקת האש בהשראה איראנית

שלושה חודשים אחרי שראש הממשלה אולץ להפסיק נאום בכינוס בחירות באשדוד בגלל שיגור רקטות מרצועת עזה, התרחש ב-25 בדצמבר אירוע דומה בעת שנתניהו נאם בכנס מסכם לקראת הפריימריז בליכוד בעיר אשקלון.

ארגון הג'יהאד האסלאמי שיגר רקטה לעבר אשקלון שיורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל", וראש הממשלה פונה מהבמה ונלקח למרחב מוגן.
כששב לבמה אמר: "חמאס והגי'האד לא רוצים שאנצח, מי שירה (את הרקטה) שיארוז את החפצים".

יש לקחת את דבריו של ראש הממשלה נתניהו ברצינות. לאחר ירי הרקטות לעבר אשדוד לפני 3 חודשים אישר הקבינט הביטחוני את חיסולו של בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי, בהאא' אבו אלעטא, שהיה אחראי לירי הרקטות והפר בשיטתיות את ההבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס ואיתגר את ישראל, מצרים ואת ארגון חמאס.
אולם, מסתבר כי יש עדיין בכירים בארגון הג'יהאד האסלאמי שהולכים בעקבותיו של בהאא' אבו אלעטא ומאתגרים את ישראל בירי רקטות במיוחד כשראש הממשלה מסייר בדרום כדי לנסות להביכו וליצור מצג של השפלה וחוסר אונים של הנהגת ישראל.

גורמי הביטחון בישראל מצביעים על בכיר הג'יהאד האסלאמי ח'ליל אלבהתיני כמי שאחראי לירי הרקטה בעת ביקור ראש הממשלה באשקלון.
שר החוץ ישראל כץ אמר ב-26 בדצמבר לגל"צ כי יש מאמץ מודיעיני לאתר את משגרי הרקטות לעבר ישראל כדי לחסלם.

בארגוני הטרור ברצועה לוקחים ברצינות רבה את דברי ראש הממשלה ושר החוץ. העיתון הלבנוני אלאח'באר המקורב לחזבאללה דיווח ב-27 בדצמבר כי מנהיגי הארגונים הפלסטינים ברצועה חוששים לחייהם בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

מיהו ח'ליל אלבהתיני?

ח'ליל אלבהתיני, "עושה הצרות" החדש, הינו מפקד חטיבת עזה של ארגון הג'יהאד האסלאמי, הוא מתגורר בשכונת תופאח בעיר עזה ובעבר ניצל מכמה ניסיונות של ישראל לחסלו.

מוחמד אלבהתיני, אחיו של ח'ליל, נהרג בהפצצה ישראלית ברצועה בשנת 2006, הגי'האד האסלאמי ייעד לו תפקיד חשוב בצמרת הצבאית.

מאז חיסולו של בהאא' אבו אלעטא מתנהג ח'ליל אלבהתיני כמבוקש מחשש שיחוסל על ידי ישראל בגלל חלקו בפיגועים נגדה. הוא מבקש לנקום את מותו של אבו אלעטא וממשיך בקו שלו של התרסה מול ישראל וחמאס והתנגדות להסדרה למרות הסכם הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי שהושג בתיווך מצרי.

אלבהתיני השתתף ביחד עם בהאא' אבו אלעטא במשלחת הג'יהאד האסלאמי שיצאה לקהיר בחודש אוקטובר שעבר לשיחות עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר לדיון על ישום הבנות הרגיעה.

כדי לרצות את ארגון הג'יהאד אסלאמי ולשכנעו להפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל שיחררה מצרים עשרות עצורים של הארגון מבתי הכלא שלה, אולם, בכירי הג'יהאד האסלאמי לא עמדו בהבטחות שנתנו למצרים וירי הרקטות לעבר ישראל נמשך.

הנחת העבודה של ארגון הג'יהאד האסלאמי היא שידיה של ממשלת ישראל כבולות והיא לא תצא למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה בגלל הבחירות לכנסת ב-2 במרץ.
אולם, חיסולו האפשרי של ח'ליל אלבהתיני עלול לגרור בסבירות גדולה את ישראל לסבב לחימה חדש ברצועת עזה הדומה בהיקפו לסבב הלחימה האחרון לאחר חיסולו של בהאא' אבו אלעטא.

השאלה הגדולה היא אם במקרה כזה ישתתף ארגון חמאס בסבב הלחימה לצדו של הג'יהאד האסלאמי נגד ישראל או שישב פעם נוספת על הגדר כפי שעשה לאחר חיסולו של בהאא' אבו אלעטא.

לא מן הנמנע שאם ח'ליל אלבהתיני ימשיך לאתגר את ישראל בשיגור רקטות לשטחה ויסכן את המשך ההסדרה, ארגון חמאס יתנער מתמיכה בו, הפסקת צעדות השיבה ל-3 חודשים מעידה, לדברי גורמים בחמאס, כי הארגון רוצה להתקדם מול ישראל בישום ההסדרה ומצפה לראות אם אכן ישראל תעמוד בהתחייבויותיה להקים קו חשמל לרצועת עזה, אזור תעשייה ומתקן להתפלת מים בנוסף להקלות נוספות בחיי היום יום.

המשך "טיפטוף" הרקטות לעבר ישראל מעיד על כך שיש גורמים בג'יהאד האסלאמי שאינם מעוניינים בהסדרה עם ישראל ופועלים לטרפדה בהשראה איראנית כדי להעסיק את ישראל בשתי חזיתות במקביל, יתכן שחמאס מאפשר להם את הירי כדי להפעיל מנוף לחץ על ישראל או כדי "לשחרר קיטור" אך הדבר יהיה בעוכריו.
מבחינת ישראל, חמאס הוא הריבון ברצועה והוא נושא באחריות לכל ירי רקטות ממנה לעבר ישראל,אם הוא מעלים עין מהתופעה ישראל תיאלץ לטפל בה בעצמה.
כרגע לא שוקלים במערכת הביטחון את חיסול בכירי חמאס והמגמה היא לתת לחמאס הזדמנות לצאת לדרך ההסדרה נוכח החלטתו להפסיק זמנית את ההפגנות על גדר הגבול, אולם, לדברי גורמי ביטחון ישראלים בכירי "סראיא אלקודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הם בהחלט על הכוונת ובראשם ח'ליל אלבהתיני, החלה הספירה לאחור.