עבור לתוכן העמוד
Menu

היורשים של עבאס ?

יו"ר הרש"פ התחיל את תהליך הבחירה של יורשו בתפקיד והוא יכנס את המל"פ בסוף חודש אפריל כדי לתת לגיטימציה להנהגה החדשה * זהותו של היורש עדיין לא פורסמה ומחמוד עבאס שומר את זהותו בסוד כדי שלא יופעלו עליו לחצים, ההערכה היא כי הגנרל מאג'ד פרג' הוא המועמד המוביל.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שהחודש יחגוג  83 אביבים, פתח בהכנות למנות לו יורש לתפקיד יו"ר הרש"פ שימשיך את הקו המדיני והמורשת שלו בכל הקשור לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ושישמור על האינטרסים הכלכליים שלו ושל שני בניו לאחר פרישתו.

לאחר שהצליח לכפות בשבוע שעבר על המועצה המהפכנית של פתח' להסכים למינויו של מחמוד אלעאלול, סגנו בתנועה, לתפקיד של ממלא מקום ל-90 יום כראש התנועה במקרה של נבצרות מצדו, החל מחמוד עבאס בצעדים למנות לו יורש בתפקיד יו"ר אש"פ וראש הרש"פ.

לשם כך הוא יזם את כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) הנחשבת לפרלמנט של כל הפלסטינים בשטחים ובגולה לבחירת ועד פועל חדש לאש"פ.

המל"פ אמור לתת להנהגה החדשה את הלגיטימציה הדרושה לה בקרב הציבור הפלסטיני.

תנועת פתח' הכחישה ב-10 במרץ את הידיעות על ההתדרדרות במצבו הבריאותי של מחמוד עבאס, דובר התנועה אוסאמה אלקוואסמה אמר כי מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ הינו טוב מאוד והאשים את התקשורת בישראל בשקרים והמצאות.

אולם, אף אחד לא קונה את דבריו, בכירים פלסטינים שנפגשו בימים האחרונים עם מחמוד עבאס מעידים כי הוא נראה רע מאוד.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-10 במרץ מפי מקורבים למחמוד עבאס כי הוא חש בנטל כבד ובתסכול מתמשך לאחר שנותר לבדו להתמודד עם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והאיומים של ארה"ב וישראל.

עפ"י הדיווח, מדינות ערב מפעילות לחצים כבדים על מחמוד עבאס לקבל את תוכניתו של הנשיא טראמפ.

עבאס החולה מושפע ללא ספק מהלחצים האלה מבחינה בריאותית והחליט לזרז את תהליך פרישתו מהזירה הפוליטית הפלסטינית.

 

העדר מנגנון העברת שלטון מוסכם

 

חוק היסוד הפלסטיני קובע כי במקרה של מותו של יו"ר הרש"פ או נבצרות מצדו ימלא את מקומו יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) לתקופה של-90 יום עד לעריכת בחירות כלליות.

אולם, מאז 2007 הפך החוק הזה לבלתי רלוונטי בגלל הפיצול בין הגדה לרצועת עזה והסכסוך המתמשך בין פתח' לחמאס.

ברור לכל הפלגים הפלסטינים שתנועת פתח' לא תסכים לכך שיו"ר המועצה המחוקקת הנוכחי, ד"ר עזיז דוויק, שהינו בכיר בחמאס בגדה יחליף זמנית את מחמוד עבאס עד לעריכת בחירות.

גורמים פלסטינים בכירים אומרים כי התוכנית החדשה של מחמוד עבאס היא שהמל"פ ימנה באופן רשמי סגן לתפקיד יו"ר הרש"פ וראש אש"פ ובכך יצור את המנגנון להעברה מסודרת של השלטון. חמאס והגי'האד האסלאמי אינם חברים רשמיים באש"פ ולכן מיהר מחמוד עבאס להודיע על כינוס המל"פ ב-30 באפריל בצעד חד צדדי כדי שלא לאפשר להם השפעה על תהליך העברת השלטון ליו"ר הרש"פ החדש.

עיתון "אלחייאת" דיווח ב-10 במרץ כי המל"פ יבחר ועד פועל חדש לאש"פ שיכלול כמה חברים חדשים מהועדה המרכזית של פתח', מועמדים עצמאיים ונציגים מפלגים אחרים.

יאסר עבד רבו שהסתכסך עם מחמוד עבאס על רקע קרבתו למוחמד דחלאן יודח רשמית מתפקיד מזכ"ל הועד הפועל ובמקומו ימונה ד"ר צאיב עריקאת.

עפ" הדיווח ישנם כעת 3 חברים מהועדה המרכזית המועמדים לרשת את מחמוד עבאס כיו"ר הרש"פ והם: מחמוד אלעאלול, ג'בריל רג'וב וד"ר מוחמד א-שתיה.

 

מוקדי הכוח

 

צריך להיזהר בהערכות לגבי זהותו של היורש, מחמוד עבאס מחזיק את הקלפים צמוד היטב לחזהו ונמנע לגלות את מי הוא מריץ לתפקיד כדי למנוע הפעלת לחצים עליו מצד גורמים שונים.

עשרת המועמדים השונים בצמרת פתח' שרואים את עצמם כיורשים הפוטנציאלים של מחמוד עבאס עסוקים בהקמת בריתות חדשות בצמרת פת"ח ובהדלפת ספינים לאמצעי התקשורת הערביים כדי לקדם את האינטרסים שלהם, כמה מהם עסוקים בהכנת גייסות בשטח ובחימושם בנשק לקראת הבאות.

אסור לשכוח גם את האינטרסים של מדינות ערב  ושל ארה"ב וישראל לגבי זהותו של היורש.

האינטרס הישראלי הוא שיורשו של מחמוד עבאס ימשיך בתהליך המשא ומתן עמה, יילחם בטרור וישמור על התיאום הביטחוני עמה עפ"י הסכמי אוסלו.

ממשל טראמפ תומך בעמדה הישראלית ואילו מדינות ערב המתונות רוצות ביורש חדש שישמור על האינטרסים שלהן בשטחים שעליהם הוא ישלוט.

אפשר למפות את מוקדי הכוח העיקריים נכון לשעה זו בקרב הירושה.

 

הגנרל מאג'ד פרג'– עפ"י גורמים בכירים בפת"ח הוא המועמד המוביל מבחינתו של מחמוד עבאס לתפקיד היורש והוא מקובל גם על ארה"ב וישראל.

פרג', המשמש כראש המודיעין הכללי בגדה, הינו איש ביטחון עם קבלות מוכחות בתחום המלחמה בטרור אך איננו חבר בועדה המרכזית של פת"ח או בועד הפועל של אש"פ.

האם מחמוד עבאס יצניח אותו לתוך מוסדות פת"ח או אש"פ באמצעות מינוי אישי מטעמו?

בימים האחרונים הופצו ידיעות כי פרג' הקים ברית חדשה עם מחמוד אלעלול לקראת ההכרעה.

 

מחמוד אלעאלול- סגן יו"ר תנועת פת"ח, בשבוע שעבר הוא קיבל יתרון מסויים במרוץ לאחר שמחמוד עבאס הצליח למנות אותו כממלא מקום לתפקיד יו"ר התנועה במקרה של נבצרות מצדו של מחמוד עבאס.

למחמוד אלעאלול יש תמיכה גדולה באזור שכם וגם מליציה מקומית חמושה הנאמנה לו.

 

ג'בריל רג'וב-משמש כעת כמזכ"ל תנועת פת"ח, נתמך פוליטית וכספית ע"י קטאר, בשטח יש לו את תמיכת מנגנון הביטחון המסכל שבראשו הוא עמד בעבר וגם תמיכה של החמולות הגדולות באזור חברון.

באחרונה הקים ברית עם חוסיין א-שיח' חבר הועדה המרכזית של פת"ח והשר לעניינים אזרחיים שיש לו קשר הדוק עם מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב(פולי) מרדכי.

 

מוחמד דחלאן-בכיר פת"ח שהודח מהתנועה ע"י מחמוד עבאס ונחשב ליריבו המר, משמש כיועצו של שליט אבו דאבי ונהנה מתמיכתה של "הרביעיה הערבית"(מצרים, סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות) לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

יש לו תמיכה גדולה ברצועת עזה וגם הנהגת חמאס תומכת בו.

דחלאן רואה עצמו כחלק מתנועת פת"ח ויש לו מליציות חמושות במחנות הפליטים בלבנון וגם במחנות הפליטים בגדה.

למרות שהוא נתמך ע"י מדינות ערב, מוחמד דחלאן איננו נמצא בשטחים,נראה כי הוא יהיה חייב להגיע לפחות לרצועת עזה כדי להתחיל בקמפיין למען עצמו כדי שיוכל להשפיע בצורה יעילה יותר על ההתפתחויות.

כמובן שיתכנו גם הפתעות לגבי זהותו של היורש מכיוון שאין שום גורם היודע להעריך בודאות לאן חותר בדיוק מחמוד עבאס.

חודש מאי הינו חודש חשוב בהיסטוריה הפלסטינית החודש בו אירעה ה"נכבה", החודש בו תועבר שגרירות ארה"ב לירושלים ושבו כנראה גם תתברר זהותו של המיועד לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

קרב הירושה מתחמם וצובר תאוצה ובהחלט צפויות התפתחויות מעניינות שיש להן השלכה על ישראל ועל התהליך המדיני.