עבור לתוכן העמוד
Menu

היוזמה האירופית החדשה – לחץ על ישראל

לוכסמברג הציגה יוזמה חדשה ופועלת לשכנע את מדינות האיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית • האיחוד האירופי מצפה מישראל לאפשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות הפלסטיניות, הגיע הזמן שישראל תבהיר למדינות אירופה כי לא תסכים לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן באופן שפוגע בביטחונה

אירופה איננה מתכוונת לשבת בשקט בעקבות ההכרה האמריקנית בחוקיות ההתנחלויות בגדה, צעד עליו בירכה ישראל, ,שר החוץ של לוקסמבורג, ז'אן אסלבורן, מקדם יוזמה להכרה של כל מדינות האיחוד האירופי במדינה פלסטינית כתגובה להצהרתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בנושא ההתנחלויות.

בשבוע שעבר שיגר שר החוץ של לוקסמבורג איגרת לשר החוץ החדש של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל ולשרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד שבה טען כי הדרך להציל את פיתרון שתי המדינות הינה ליצור "מצב שיוויוני יותר" בין ישראל לפלסטינים מבחינה מדינית וקרא לקיים בהקדם דיון בהשתתפות כל המדינות החברות באיחוד האירופי בנוגע להכרה אפשרית במדינה פלסטינית.

"צעד כזה לא יהיה מכוון נגד ישראל, אם אנו רוצים להביא לפיתרון הסכסוך אסור לנו לשכוח את צורכי הביטחון של ישראל ואת הצדק והכבוד להם ראויים הפלסטינים", כתב ז'אן אסלבורן באיגרת.

משרד החוץ הישראלי נערך לסכל את היוזמה החדשה של לוכסמבורג, על פי גורמים מדיניים בירושלים הדיון בנושא יתקיים בישיבה של שרי החוץ האירופיים רק בחודש ינואר הקרוב אבל הפלסטינים מעודדים מהכיוון האירופי החדש.

הפלסטינים דורשים כבר שנים מהאיחוד האירופי לנקוט בצעד מעשי בנושא ההכרה במדינה פלסטינית. כמה פרלמנטים אירופים וכמה ממשלות הכירו במדינה פלסטינית, אך לא התקבלה החלטה אחת כוללת של כל מדינות האיחוד האירופי בנושא.

כל מדינות האיחוד האירופי, מלבד הונגריה, גינו את הצהרתו של שר החוץ פומיפאו בנושא ההתנחלויות.

יותר מ-135 מדינות בעולם, בהן רוסיה, סין ומדינות מזרח אירופה, מדינות ערב ומדינות מוסלמיות, מכירות במדינה הפלסטינית.

מבחינת הפלסטינים, היוזמה של שר החוץ של לוכסמבורג הינה צעד חשוב שעשוי לקבוע את עמדת האיחוד האירופי גם בנושא "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולטרפד את האפשרות של הקמת אוטונומיה בלבד בשטחי הגדה.

היוזמה האירופית החדשה באה לאחר שבית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק כי על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן ולסמן בצורה ברורה כי מדובר במוצר מ"התנחלות ישראלית", מדובר בהליך משפטי שהחל כבר בשנת 2015 בעקבות הנחיות האיחוד האירופי להחריג מוצרים שמקור יצורם הוא מהשטחים שסופחו לישראל לאחר ה-4 ביוני 1967.

ההכרה של מדינות האיחוד האירופי במדינה פלסטינית ואימוץ יוזמתו של שר החוץ של לוכסמבורג מחייבים הצבעה פה אחד של חברות האיחוד האירופי, אולם גם הכרה של חלק מהמדינות במדינה פלסטינית תיחשב להישג פלסטיני.

המצב הפוליטי המורכב בישראל מעכב את פרסום "עסקת המאה" של טראמפ, אולם הדרג המדיני מנסה לקדם גם את המהלך של סיפוח בקעת הירדן בגיבוי ממשל טראמפ.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, עבדאללה מלך ירדן העביר באחרונה מסר לראש הממשלה נתניהו כי סיפוח בקעת הירדן לישראל יביא לכך שירדן תשעה את הסכם השלום עם ישראל. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הזהיר ב-9 בדצמבר בנאום שנאם ברמאללה כי אם ישראל תחליט לספח את בקעת הירדן הרש"פ תבטל את כל ההסכמים עימה.

אירופה והבחירות

בינתיים הרש"פ ומדינות אירופה כאחד זקוקות להסכמה ישראלית לאשר את הבחירות בשטחי הגדה ואת השתתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.
בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' הודיע כי הרש"פ פנתה רשמית לישראל בבקשה שתאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, ואילו יו"ר הרש"פ אמר כי הרש"פ ממשיכה במאמצים מול מדינות אירופה להפציר בישראל לאפשר לקיים את הבחירות בשטחים כפי שהתקיימו במתכונתן בשנים 1996 ו-2006.

האם ממשלת ישראל תאפשר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות אחרי ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל?

גם לישראל יש מנופי לחץ והיא איננה חייבת להיענות לבקשת מדינות אירופה להסכים לקיום הבחירות בשטחים, ב-2006 הסכימה ישראל לקיום הבחירות והתוצאה הייתה שארגון הטרור חמאס זכה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני וגירש בכוח, שנה לאחר מכן ,את הרש"פ מרצועת עזה.

לכן, יש להבהיר למדינות אירופה כי הכרה במדינה פלסטינית הינה קביעה מראש של תוצאות המשא ומתן והעמדת ישראל בפני עובדה מוגמרת, דבר שישראל איננה מוכנה לקבלו והיא גם לא תעשה שום צעדים בשטח לקדם את רעיון המדינה הפלסטינית מבלי שהנושא הוכרע בהסכמה במשא ומתן.

הסכם אוסלו לא הכיר בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ולא קבע שיש להפסיק את ההתנחלויות, אש"ף חתם עליו והוא צריך לכבדו, לגבי הסדר הקבע הרי שהוא חייב להיעשות בהסכמה בין שני הצדדים, הכרה אירופית חד צדדית במדינה פלסטינית רק תגביר את האנטגוניזם ולא תקדם את השלום, ישראל נסוגה מרצועת עזה וקיבלה שם ישות טרור עצמאית הנשלטת ע"י חמאס, אי אפשר לצפות ממנה לחזור על אותה הטעות גם בשטחי הגדה.

מדינה פלסטינית עצמאית בשטחי הגדה היא סכנה חמורה לביטחון ישראל, במיוחד לאור מאמצי ארגון החמאס להשתלט על השטחים האלה, לכן ישראל חייבת להילחם בכל הכוח ביוזמה האירופית החדשה ולנסות להורידה מסדר היום המדיני.