עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס מרים את ראשו בצפון הגדה

דאגה רבה במערכת הביטחון מזירת המטענים שנחשפה בשבוע שעבר

מאז הכרזת הנשיא טראמפ לפני חודשיים על ירושלים כבירת ישראל, הגבירה הזרוע הצבאית של חמאס את מאמציה להוציא אל הפועל פיגועים בשטחי הגדה בניסיון להעניק רוח גבית לאינתיפאדה החדשה שעליה הכריזה.

לשב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ, הפועלים בשיתוף פעולה בהתאם להסכם אוסלו, יש הצלחות חשובות בסיכול הטרור בשטחי הגדה אך הזרוע הצבאית של חמאס הצליחה בחודשים  האחרונים לגייס ולהפעיל "חוליות רדומות " באזור השומרון.

החוליות האלה פועלות בחשאי באמצעות תשתית רחבה של סייענים. רק עכשיו מצליח השב"כ הישראלי לחשוף חלק מהתשתית הרחבה בצפון הגדה שסייעה לחוליית החמאס מג'נין שרצחה את תושב הישוב חוות גלעד, הרב רזיאל שבח ז"ל" באזור שכם.

לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי יש תשתית רחבה של פעילים בצפון הגדה. צה"ל עדיין מנהל מרדף אחרי ראש חוליית החמאס, אחמד נצר ג'ראר, מג'נין שאחראי לרצח של הרב רזיאל שבח ז"ל, הוא הצליח להימלט מידי כוחות צה"ל ומסתתר בשטח בעזרה של סייענים מקומיים.

התשתית החבלנית של חמאס באזור ג'נין איננה התשתית החבלנית היחידה בצפון הגדה, לפני כמה ימים התגלו 12 מטעני חבלה גדולים שהוטמנו על הציר המוביל בין הכפר עתיל לכפר עילאר באזור טול כרם.

המונח הצה"לי למה שהתגלה הוא "זירת מטענים", מדובר במטענים גדולים ורבי עוצמה שהוטמנו בצד הדרך והיו אמורים להיות מופעלים מרחוק, את השיטה הזו למדו מחבלי החמאס מחזבאללה בלבנון.

הם התגלו בדרך מקרה,הגשמים הרבים והעזים שטפו את האדמה שבה הם הוטמנו. חקלאים פלסטינים שהבחינו בהם הזעיקו את כוחות המשטרה הפלסטינית וחבלניה נטרלו את המטענים.

מנגנוני הביטחון הפלסטינים עדכנו את הגורמים הישראלים הרלוונטים והם החלו במסע מעצרים בכפר עילאר כדי לנסות ולאתר את חברי התשתית החבלנית שהניחה את המטענים.

ההערכה של גורמי הביטחון הישראלים והפלסטינים היא כי מדובר בתשתית חבלנית של ארגון חמאס או הג'יהאד האסלאמי, האזור שבו הוטמנו מטעני החבלה הוא במעמד של שטח A שהינו באחריות מלאה  של הרש"פ.

ההערכה היא כי מטמיני המטענים לא רצו לפגוע בחקלאים הפלסטינים. אמנם על הציר הזה לא נעים מתנחלים ישראלים, בנוסף כוחות צה"ל משתמשים בו לעיתים רחוקות בעת שהם מנהלים פשיטות על הכפרים באזור.

ההערכה של גורמים בפתח'  היא כי מדובר בתשתית חבלנית של חמאס מהכפר עילאר שאחראית להטמנת "זירת המטענים".

אחד המטענים שהתגלו ליד טול כרם
אחד המטענים שהתגלו ליד טול כרם

האתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" נזהר מלקחת אחריות על הנחת "זירת המטענים". אך בדיווח שלו מה-28 בינואר הוא העריך כי המטענים כוונו נגד חיילי צה"ל ואף ציטט מספרו של אחד מאנשי הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד ערמאן, אשר סיפר בספרו "הראייה של ההתנגדות מבפנים" כיצד הטמין מטען חבלה בציר צדדי שסיורים של צה"ל עוברים בו רק לעיתים רחוקות.

סביר להניח שחולייה מיומנת היא שהטמינה את המטענים. היא בחרה את האזור בקפידה וערכה תצפיות לאורך זמן כדי לבדוק מתי כוחות צה"ל נעים בו.

באזור שנבחר להטמנת המטענים אין כמעט תנועה של כלי רכב פלסטינים בשעות הלילה, אין בו גם מצלמות אבטחה שבעזרתן ניתן לזהות את המחבלים המטמינים וכוחות צה"ל נעים בו לעיתים רחוקות בצורה של שיירות, כנראה ש"זירת המטענים" שהוטמנה היטב באדמה הייתה מכוונות לאחת השיירות של צה"ל בהפעלה מרחוק.

מצלמות האבטחה הפכו באחרונה לסיוט של ארגוני החבלה בגדה לאחר שבעזרתן הצליחו כוחות הביטחון של ישראל להגיע אל חוליית החמאס שרצחה את הרב רזיאל שבח ז"ל באזור שכם.

כוחות הביטחון הישראלים החרימו לאחר הפיגוע באזור שכם מצלמות וסרטי צילום מפלסטינים שמתגוררים או שיש להם עסקים על הציר שבו נמלטו המחבלים דבר שסייע להם רבות בחקירה.

אחד המטענים שהתגלו ליד טול כרם
אחד המטענים שהתגלו ליד טול כרם

כך או כך, הפעילות החבלנית האחרונה בצפון הגדה מצביעה על כך שארגוני הטרור הצליחו לעורר את השטח לאחר הכרזת טראמפ כדי לבצע פיגועים.

מי שאחראי מטעם הזרוע הצבאית של חמאס על צפון הגדה הינו פורסאן ח'ליפה ממשוחררי "עסקת שליט" ב-2011 שגורש לרצועת עזה.

הוא מקבל את הנחיותיו מראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, מאהר עובייד, השוהה בלבנון. עובייד החליף בתפקיד את צאלח אלעארורי שמונה לסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס.

תנועת חמאס גינתה את נטרול "זירת המטענים" ע"י חבלני המשטרה הפלסטינית וטענה כי זוהי הוכחה נוספת לכך שהתיאום הביטחוני בין הרש"פ לשיראל נמשך למרות החלטות המועצה המרכזית של אש"פ.

לישראל והרש"פ יש כעת אתגר משותף והוא לחסל את התשתית החבלנית שצמחה מחדש בצפון הגדה לפני שהיא תצליח לבצע פעולות טרור נוספות, שני הצדדים אינם מעוניינים בכך.