עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס לחוץ לעיסקת שבויים

מערכת הביטחון: 40 רקטות נורו בזמן האחרון • הערכה: חלק מן המערכה לעיסקה

תנועת חמאס פתחה בקמפיין חדש בשפה העברית שגולת הכותרת שלו היא כי חייל צה"ל, אורון שאול ז"ל, הינו בחיים וכי ממשלת ישראל משקרת לציבור בישראל.
חמאס לחוצה להגיע לעסקת חילופי שבויים עם ישראל מסיבות פנימיות והיא מנסה להפעיל לחץ על ישראל להגיע בהקדם לעסקה חדשה.

גורמים בתנועת פתח' ברצועת עזה מעריכים כי "טפטוף" ירי הרקטות שחמאס מאפשרת לעבר ישראל בחודש האחרון נועד בין היתר להפעיל לחץ על ישראל כדי לזרז עסקת שבויים חדשה.
עפ"י נתוני מערכת הביטחון מאז הכרזת טראמפ נורו מהרצועה לעבר ישראל 40 רקטות ופצצות מרגמה.

ירי הרקטות של הארגונים "הסוררים" לעבר ישראל מתאפשר למרות שחמאס יכולה למנוע אותו אולם הוא משרת, לדברי הגורמים בפתח', שתי מטרות עיקריות: האחת, רצון לתת "רוח גבית" לאינתיפאדה שעליה הודיעה תנועת החמאס בתגובה להכרזת טראמפ כי ירושלים הינה בירת ישראל והשנייה, לחץ של חמאס להשלים עסקת שבויים חדשה עם ישראל בטווח הזמן הקרוב ביותר.
ואכן חמאס פתחה בימים האחרונים בקמפיין חדש בעניין ארבעת השבויים והנעדרים שמוחזקים בידיה ברצועת עזה. גולת הכותרת של הקמפיין השקרי הזה היא כי חייל צה"ל אורון שאול ז"ל שגופתו מוחזקת בידיה הינו בחיים.

פרשנים פלסטינים ברצועת עזה טענו בראיונות לתקשורת החמאסית כי ייתכן שהחייל הוא נכה או עיוור אך הוא נותר בחיים וכי הוא הקלף העיקרי שיש לחמאס לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה שתהייה לפחות באותו היקף של "עסקת שליט" ב-2011 , כלומר, ישוחררו יותר מאלף אסירים ביטחוניים מבתי הכלא של ישראל.
צה"ל עומד על כך שאורון שאול ז"ל מצא את מותו ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן".

במסגרת הקמפיין החדש של חמאס, שמגובה בפעילות ענפה ברשתות החברתיות של התנועה, הוצב שלט ענק במרכז העיר עזה ועליו תמונתו של אורון שאול ז"ל ומתחתיה הכיתוב בשפה העברית: " כל עוד גיבורינו לא רואים חופש ואור-השבוי הזה לא ידע דרור".

ברשתות החברתיות הפיצה הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין מאלקסאם" שתי כרזות נוספות, האחת עם תמונתו של אורן שאול עם כיתוב בעברית: "איפוא אני? מהו הגורל שלי?" והשניה בה מופיעה תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ותמונות ארבעת השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס ברצועה תחת הכותרת בעברית: "החיילים שלך עדיין נמצאים בעזה".

הכרזות האלה מופצות תחת האש טאג "ממשלתכם משקרת",כדי להסביר לדעת הקהל הישראלית כי הממשלה מסתירה ולא מוסרת לציבור את כל המידע על השבויים והנעדרים.

נראה כי הקמפיין החדש של תנועת חמאס בעניין השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיה נובע מכמה סיבות:
א. ישראל איננה ממהרת לעסקת שבויים חדשה והיא מנסה לפעול באמצעות הגורמים המתווכים בינה לבין חמאס במסגרת הנחיות ועדת שמגר למרות שהקבינט לא אימץ אותן עד כה.
כזכור, הדרג המדיני לא יישם שורה של החלטות שקיבל הקבינט הביטחוני כיצד להפעיל לחץ על חמאס בנושא השבויים והנעדרים. כנראה כדי שלא לטרפד עסקה חדשה, אך העובדה שהוא איננו ממהר לעסקה חדשה מהווה לכשעצמה לחץ על חמאס.

ב. על הנהגת חמאס ברצועה מופעל לחץ כבד מצד הנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ומצד בני משפחות האסירים להתקדם לקראת עסקה חדשה לאחר שהשב"כ ישראלי הצליח לסכל כמה ניסיונות חטיפה של חיילים ואזרחים ישראלים כדי להביא לעסקה חדשה עפ"י התנאים של חמאס.

ג. הנהגת חמאס משוועת להישגים כדי לשפר את מעמדה ברחוב הפלסטיני נוכח כישלון הסכם הפיוס שיחיא סינוואר הוביל ביחד עם מצרים. המצב ההומניטארי ברצועה קשה, המצור הישראלי נמשך, מעבר רפיח סגור ועסקת חילופי שבויים חדשה יכולה ליצור מעין "שחרור לחץ" ולתת תחושה של הישג לציבור הפלסטיני ברצועת עזה.

נראה כי גם מטח הרקטות האחרון לעבר ישובי עוטף עזה ביום שישי האחרון בזמן שמשפחתו של החייל אורון שאול ז"ל ערכה לו טקס יום הולדת בכפר עזה, נעשה עפ"י הוראה של תנועת חמאס או בתיאום עמה כדי ליצור הד תקשורתי להגביר את המודעות בקרב הציבור הישראלי לנושא השבויים והנעדרים, ולהפעיל לחץ על ממשלת ישראל.

גורמים בתנועת חמאס טוענים כי "יחידת הצל" של הזרוע הצבאית של חמאס ששומרת על השבויים והנעדרים הישראלים יכולה לשמור עליהם עוד שנים רבות וכי גורלם יהיה דומה לגורלו של הטייס רון ארד.

את המשא ומתן העקיף עם ישראל לעסקת שבויים חדשה מוביל מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס שניהל בזמנו גם את המגעים שהובילו ל "עסקת שליט", הוא ביקר כבר כמה פעמים במצרים ודן עם המודיעין המצרי שמתווך בין ישראל לחמאס במספר הצעות.
עפ"י גורמים בחמאס, אין שום פריצת דרך בנושא, וכי הקמפיין של חמאס נועד לנסות ולזרז את המשא ומתן התקוע אך גם אם זה לא יעזור נראה כי תנועת חמאס תנקוט בצעדים חודשים נוספים, הרושם הוא שהיא הרבה יותר לחוצה מישראל להגיע לעסקה חדשה.