עבור לתוכן העמוד
Menu

החיסול במלזיה: מכה מורלית לחמאס

תנועת חמאס מאשימה את ישראל בחיסול ד"ר פאדי אלבטש, מהנדס חשמל החבר בתנועה שהתגורר בשנים האחרונות בקוואלה לומפור בירת מאלזיה • אלבטש עסק כנראה בפרוייקטים סודיים של הזרוע הצבאית וחיסולו מהוה מכה מורלית ומבצעית לחמאס.

עפ"י גורמים בחמאס, המוסד הישראלי ממשיך במסע הרדיפה במדינות העולם אחר מדענים בכירים בזרוע הצבאית של תנועת חמאס המשתמשים בידע המדעי שלהם לפיתוח אמצעי הלחימה של חמאס במאבקה נגד ישראל.
ניסיון החיסול האחרון שיוחס למוסד הישראלי היה בחודש ינואר השנה כאשר אלמונים מילכדו את מכוניתו של מוחמד חמדאן, פעיל חמאס בצידון שבלבנון שניסה להקים תשתית חבלנית בדרום לבנון שתשגר רקטות לעבר ישראל.
חמדאן נפצע באורח בינוני בגלל תקלה טכנית. המודיעין הלבנוני טען כי חשף בעקבות הפיצוץ במכוניתו רשת ריגול מקומית שגייס המוסד הישראלי,2 קציני המוסד הישראלי, גבר ואישה, הצליחו עפ"י המודיעין הלבנוני, להימלט מבעוד מועד לחו"ל.
הפעם מדובר בחיסולו של ד"ר פאדי אלבטש, בן 35 ותושב ג'באליה ברצועת עזה שהתגורר ב-10 השנים האחרונות בקוואלה למפור בירת מאלזיה.

אלבטש נחשב מומחה להנדסת חשמל ו "אנרגיה חלופית" שעבד כמרצה באוניברסיטת קוואלה למפור ושימש גם כאימאם של אחד המסגדים בעיר.
הוא נורה למוות ב-21 באפריל בעת שהיה בדרכו לתפילת הבוקר במסגד, עפ"י גורמים במשטרת מאלזיה הוא נורה ע"י 2 רוכבי אופנוע שהצליחו להימלט ממקום האירוע.
תמונות של הנרצח מראות כי הוא נורה בעורפו מטווח קצר.

בני משפחתו ברצועת עזה מסרו כי הוא עמד לצאת לטורקיה בתחילת השבוע כדי להשתתף בכנס בינלאומי בתחום האנרגיה, הם האשימו את המוסד הישראלי באחריות לרצח וקראו לשלטונות מאלזיה לנהל חקירה מהירה ולא לאפשר לרוצחים להימלט מהמדינה.

שלטונות מאלזיה מנהלים חקירה מקיפה בפרשה,אחמד זאהיד חמידי, סגן ראש ממשלת מאלזיה העריך ב-21 באפריל כי ייתכן שרוצחיו של ד"ר פאדי אלבטש נמנים עם סוכנות ביון זרה, הוא הודיע כי ארצו תפנה לאינטרפול בבקשה לסיוע בלכידת הרוצחים.

אל בטאשי שחוסל
אל בטאשי שחוסל

תנועת חמאס אישרה כי מדובר באחד מפעיליה. בהודעה שהיא פרסמה היא שיבחה את הפעילות המצטיינת של ד"ר אלבטש כמדען ואת פועלו למען "פלסטין" אך נמנעה מלאשר כי הוא השתייך לזרוע הצבאית של התנועה.
גורמים ברצועה טוענים כי הוא סייע לפיתוח מל"טים של הזרוע הצבאית של חמאס. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי אל-בטש פרסם מאמר של המכון לפיסיקה על "אספקת כוח יציב לרכבי מטוסים בלתי מאוישים". סגן ראש ממשלת מלזיה אמר כי האל בטש היה מומחה "רקטות", כך דיווח העיתון. על פי דיווחי חדשות בריטיים, אל-בטש "היה בן דודו של ח'אלד אל-בטש, בכיר בארגון הטרור של הג'יהאד האיסלאמי".

לזרוע הצבאית של חמאס יש פעילות במאלזיה, עד כה היה ידוע כי היא עסקה בעיקר בגיוס סטודנטים פלסטינים שלומדים באוניברסיטאות לצורך פעילות טרור בשטחי הגדה. משלחת של חמאס בראשותו של ח'אלד משעל ו-2 חברי הלשכה המדינית מוחמד נזאל ומאהר עובייד ביקרה במאלזיה באופן רשמי בדצמבר 2015 ונפגשה עם טנקו עדנאן מנצור מזכ"ל הפלגה השלטת. בשנת 2010 שלחה חמאס 15 גברים למלזיה להתאמן במצנחי רחיפה. היחידה הצבאית "הוכשרה על ידי מדריכים מקומיים", אמר מוחמד קאדרה, שנלכד במבצע "עמוד מגן" ב -2014. "התאמנו [ברצועת עזה] על מצנחי רחיפה, קליעה וירי של רובי קלצ'ניקוב וניווט". מפקד היחידה נהרג בהפצצה אווירית, ודבר זה שיבש את תכניות לתקיפת בעזרת מצנח רחיפה.

מדענים בשירות חמאס

השימוש שעושה הזרוע הצבאית של חמאס בשירותיהם של מהנדסים ומדענים לפיתוח יכולותיה הצבאיות אינו חדש. כך היא השתמשה בשירותיו של מהנדס אווירונאוטיקה תוניסאי בשם מוחמד א-זווארי לצורך פיתוח כלי טיס בלתי מאויישים וצוללות זעירות כדי לפגוע באסדות הגז של ישראל. א-זווארי חוסל בדצמבר 2016 סמוך לביתו בעיר ספאקס בדרום תוניסיה ע"י אלמונים והחיסול יוחס לסוכני המוסד הישראלי.

עפ"י פרסומים שונים, תנועת חמאס השתמשה גם בשירותיו של מדען עיראקי בשם טה אלג'בורי לצורך שיפור היכולות הטכנולוגיות של מערך הרקטות שלה, אלג'בורי עבד בתעשיית הטילים של נשיא עיראק צדאם חוסיין.
אלג'בורי הוסגר באחרונה מטורקיה לעיראק ועפ"י דיווח בעיתון "אל-אח'באר" המזוהה עם חזבאללה מה-26 במרץ השנה, תנועת חמאס פנתה לאיראן בבקשה כי תסייע בשיחרורו של טה אלג'בורי מהכלא העיראקי, כדי שיוכל ככל הנראה להגיע לרצועת עזה.

בבית כלא בישראל מרצה עונש של 21 שנות מאסר בפועל, דיראר אבו סיסי, מהנדס חשמל מרצועת עזה, אשר נחטף ב-2011 מאוקראינה והובא לישראל לצורך העמדה לדין. אבו סיסי הורשע בסיוע לזרוע הצבאית של חמאס להגדיל את טווח הרקטות שלה ובפיתוח אמצעי לחימה שיחדרו את השיריון של כלי רכב משוריינים בשימוש צה"ל.

מהי המשמעות של החיסול?

הרקע המדוייק לחיסולו של מהנדס החמאס ד"ר פאדי אלבטש איננו ברור עדיין, ישראל שומרת על שתיקה ואילו תנועת חמאס מוכנה לאשר כי הוא היה פעיל של התנועה אך ללא שום מידע מעבר לכך המפרט באילו פרוייקטים סודיים הוא עסק.
חיסולו של ד"ר אלבטש הגיע באמצע קמפיין "השיבה" של חמאס שמקרטע בשבועות האחרונים והפסיק למשוך המונים ולעניין את התקשורת הבינלאומית בגלל ההתפתחויות האחרונות בסוריה והמתיחות בין איראן לישראל.
החיסול תפס בהפתעה את הנהגת חמאס, גורמים ברצועה מסרו כי בכירי חמאס היו בהלם מיכולת החדירה של המוסד הישראלי למדינות ערב ולמדינות מוסלמיות.

מוחמד אלז אהורי מומחה הטיסנים שחוסל
מוחמד אלז אהורי מומחה הטיסנים שחוסל

אחרי חיסולו של מהנדס החמאס אחמד אל-זווארי בתוניסיה ב-2016 הפיקה הזרוע הצבאית של חמאס לקחים מהחיסול בכל הקשור לאבטחת חייהם של מדענים העובדים בחו"ל בשירותה. מוצטפא א-צוואף אחד מהפרשנים הבכירים של חמאס ברצועה קרא ב-21 באפריל לתנועתו להתחיל ולחסל מדענים ישראלים במסגרת מדיניות חדשה של "עין תחת עין".
לדבריו, חיסולו של ד"ר פאדי אלבטש מחייב את שינוי כללי המשחק מבחינתה של חמאס.

למרות שעדיין לא ידוע לציבור העזתי באילו פרוייקטים עסק מהנדס החמאס פאדי אלבטש, הלכי הרוח ברצועה הם שמדובר במכה מורלית ומבצעית גדולה לזרוע הצבאית של חמאס.