עבור לתוכן העמוד
Menu

החידה הגדולה – מי יהיו השופטים בדיון המקדים?

אלן בייקר היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ וראש התחום של משפט בינלאומי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לא חושש מהחלטת התובעת ומציע להמתין להרכב השופטים בדיון המקדמי

אחרי בדיקה שנמשכה כחמש שנים, הודיעה התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה ביום שישי, כי היא מעוניינת לפתוח בחקירה מלאה של פשעי מלחמה בשטחי יהודה ושומרון ועזה. בהודעתה כתבה בנסודה: "אני משוכנעת כי יש בסיס סביר להתחיל בחקירה. השתכנעתי כי בוצעו, או מבוצעים, פשעי מלחמה בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה". לצד זאת, התובעת הדגישה כי בגלל המעמד הייחודי של אותם שטחים, היא פנתה לשופטי הערכאה הטרום-משפטית של בית הדין הבין-לאומי כדי שיכריעו אם בסמכותו של בית הדין לחקור את העניין.

 

לדברי החוקרת יש לחקור את נואש ההתנחלויות ביו"ש. בנוסף לטענתה יש לחקור את התנהלות צה"ל בירי מול ההפגנות בעזה ובזמן מבצע "צוק איתן". כמו כן היא מבקש לבדוק את פעילות החמאס ושימוש באזרחים כמגנים אנושיים וירי לעבר ישראל.

בראש ובראשונה התובעת בבית הדין הבין-לאומי קוראת לחקור אם ישראל ביצעה פשעי מלחמה במה שמוגדר כהעברת אוכלוסייה לשטח כבוש, כלומר התנחלויות.

ההתנחלויות: סילוף אמנת ז’נבה והסכמי אוסלו

מיד לאחר פרסום הידיעה פרסם היועץ המשפטי לממשלה מענה לטענות התובעת. הדו"ח של היועץ המשפטי מתבסס על מאמריו  של אלן בייקר, ראש תחום המשפט הבינלאומי במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ.

בדברים שאמר היום (ראשון), בייקר הדגיש כי בית הדין הבינלאומי מבוסס על כך שהסמכות לחקירה שיפוטית ניתנת לבית הדין על ידי מדינות ריבוניות לחקור דברים שנעשו בתחומם. בית הדין לא יכול לבוא ולפרוס את סמכותה שיפוט שלו ביו"ש וירושלים בגלל שאין שום מדינה פלסטינית ולכן אינו יכול לתפקד בשטח. זו הסיבה מדוע התובעת פנתה אל בית הדין במטרה לבדוק האם בכלל ישנה סמכות לפתוח בחקירה במקרה זה.

לדברי בייקר התקשורת הישראלית קצת הגזימה בכך ששרים ומפקדי צה"ל יקבלו צווי מעצר. "הנקודה החשובה כעת היא השופטים העומדים לדון בבקשה של התובעת", אומר בייקר. "השופטים הם מנויים פוליטיים  מהמדינות שלהם והם מקבלים לעיתים הנחיות מהמדינות שלהם". לכן, לדברי בייקר, הרכב השופטים שידון בסוגיה הוא חשוב מאוד משום שייתכן ויישבו גורמים שאינם אוהדים את ישראל.

האם יש לישראל עוד מה לעשות ?

ליועץ המשפטי לממשלה היו טיעונים טובים. לישראל יש מערכת משפט טובה שניתן לסמוך עליה כמערכת ריבונית.

"הפלסטינים הפכו את בית הדין הבינלאומי למעין בית דין שלהם אליו הם רצים כל פעם אל התובעת. אולם החגיגיות הללו הן חגיגות לרגע,, אומר בייקר.

החלטת ארה"ב לאחרונה בנוגע לחוקיות של בית הדין תעזור לישראל, להערכתו של בייקר משום החשש והדעה כי ביתה משפט הפך לכלי לניגוח פוליטי גם נגד חיילים של ארה"ב.