עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתנגדות לעבאס מובילה להקמת אש"ף חדש במסגרת חמאס

נדחה כינוס המועצה של אש"ף לסוף החודש • זעם בקרב החזיתות - הדמוקרטית והעממית על הצעדים נגד עזה

המועצה המרכזית של אש"ף החליטה לדחות את כינוס המושב שהיה מיועד לאמצע החודש הנוכחי לסוף החודש ומקורות ברמאללה מסרו כי מאחורי הדחייה עומדים לחצים מערביים ופנימיים על אבו מאזן שלא לקבל את ההחלטות המתוכננות נגד ישראל ונגד עזה.

כמו שציינו בעבר, הערכות מדברות כי המועצה של אש"ף מתכננת לבטל את הפרוטוקולים של פריס, שהם ההסכמים הכלכליים שבין ישראל לרשות הפלסטינית. כמו כן עבאס מתכנן להחמיר את הסנקציות נגד רצועת עזה עד כדי ניתוק הקשר הכלכלי המלא עם רמאללה.

מקורות ברמאללה מסרו כי מדינות אירופה מפעילות לחץ על עבאס שלא יבטל את הסכמי פריס, זאת משום החשש כי הצעד יטיל את הכלכלה הפלסטינית בגדה לתוך תוהו ובוהו, וישמיט את אחת מאבני היסוד שנשארו מהסכמי אוסלו, לצד התיאום הביטחוני, שכרגע אין כוונה לבטל אותו.

הסכמי פריס מעניקים לכלכלות של ישראל והפלסטינים מעטפת מכס משותפת. כל העברות הכספים מישראל לרשות הפלסטינית מבוססות על ההסכמים האלה, שכן ישראל גובה את המכסים בנמלים שלה עבור הפלסטינים, ומעבירה להם.

יחד עם זאת מסתמן כי ישנה התנגדות קשה בקרב החזיתות הקיצוניות במועצה, החזית העממית והדמוקרטית,  וכן בקרב כמה מבכירי פתח', לצעדים אותם מתכנן עבאס. החזיתות  אף מאיימות שלא לבוא לדיוני המועצה. הן כבר הסתכסכו עם אבו מאזן בגלל העונשים הקיימים, והטלת עונשים נוספים  לא באה בחשבון מבחינתן. בלי השתתפותן אין למעשה אש"ף, והמושב יהיה על טהרת פתח' בלבד.

במקביל, החזיתות האלה כן משתתפות בפורומים של חמאס, ומה שמתרחש בימים אלה הלכה למעשה זה הקמת אש"ף חדש בהנהגת חמאס. מכיוון שאין לצפות כי עד סוף החודש יבואו סוגיות אלה על פתרונן, אין להוציא מכלל אפשרות דחיות נוספות.